Cykla i Moseldalen

Hej!
Jag och min sambo funderar på att flyga ner till Tyskland för att under 4-5 dagar cykla runt i Moseldalen och kringliggande områden. Vi tänker inte ta med egna cyklar och undrar därför om någon känner till om det går att hyra cyklar där.

Vi tar gärna emot tips och länkar för att få bättre kunskap om cykeluthyrning, boende (camping, rum) och trevliga platser att besöka.

/Joakim
 
hej såg din fråg nu men undrar hur det gick
jag har dagcyklat en hel del i måseldalen och har upplevt det väldigt behagligt man är nära bilarna på tyska sidan men på franska så är det mest egna cykelbanor vilket är skönare skriv och berätta det är alltid kul höra andras erfarenhet
 
Chansade och hittade en sajt om Mosel: http://www.mosel.de/
Moseldalen är mysig, vi cyklade Koblenz-Saarbrucken -97. Det finns vädigt bra cykelkartor i Tyskland där vägarna är markerade efter underlag och om de är bredvid bilväg eller separata. Har man kartan hittar man småvägarna mellan vinodlingarna etc. Har för mig att kartorna finns att beställa på nätet. De finns på bokhandlarna i Mosel i alla fall. Komplettera med turistinfo så ni ser var slotten, svarta Madonnan och allt annat är.
Vi bodde i rum eller vandrarhem och det var aldrig problem att hitta, fanns i många prisklasser. Det fanns campingar också.
Ha inte för bråttom, ta er tid att stanna och titta på saker längs vägen, smaka de goda fruktkakorna på fiken, slink in hos några vinodlare, ta ett glas "shoppingwein" efter "dagens dont" och njut. Vi gjorde en kul avstickare mellan Traben-Trarbach och Bertkastel-Keus: istället för att följa det torra, turistiga dalen så körde vi över berget. Däruppe var det ett rogivande landskap med fält och kossor, som böljande fram på Österlenskt vis.
God tur!
/Stina
PS: Oj, kollade datum på frågan först nu, men kanske detta glädjer någon annan DS:
[Ändrat av cykelstina 2003-09-04 kl 08:45]
 
Det blidde ingen moseldalsresa

Hej!
Tyvärr blev det ingen resa till Moseldalen.
Anledningen till att vi funderade på Moseldalen var att man kan flyga oerhört billigt dit med Ryanair. Utan att ha varit där kan jag konstatera att Hahn-flygplatsen, dit Ryanair flyger, ligger nära dalen.

Anledningen till att resan inte blev av var att jag hade alldeles för lite tid att planera, boka och fixa allt pga. för mycket jobb och hobbyutövande (paddla, surfa mm.). Ideen till resan föddes också kanske lite för nära inpå tänkt avresedatum

Jag hittade aldrig hittade något bra ställe där man kunde hyra bra cyklar (inga oväxlade stadscyklar) som man kunde lämna igen på annat ställe än uthyrningsstället. Eventuell återtransport lyckades jag heller aldrig kolla upp. Jag är helt säker på att dessa tjänster finns, men man måste ju hinna kolla upp dem.

Tack för era tips. Dom komer säkert till använding nästa år då Moseldalen kanske kommer att föräras en cykeltur.

/Joakim
 
Hej!

Jag bor ca 1 mil fran Mosel pa den Luxembourgska sidan, och kan meddela att solen skiner fran en klarbla himmel just nu. Da tempen ligger pa ca 20 grader ar en cykeltur i dalen fortfdarande trevlig. Hela September brukar vara bra for utomhusaktiviteter har nere, och aven en bit in i oktober faktiskt om man har tur. Det ar allsta inte for sent att ta sig hit i ar.

mvh
Johan
 
Kretz; sa:
Hela September brukar vara bra for utomhusaktiviteter har nere, och aven en bit in i oktober faktiskt om man har tur. Det ar allsta inte for sent att ta sig hit i ar.

mvh
Johan

Semestern är slut så det får vara för i år, men jag ska hålla detta i minnet inför nästa års semester.
/Joakim
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg