Cykla i Malaysia och däromkring?

Efter nyår kommer jag att bo i Kuala Lumpur i Malaysia tre år framåt. Jag vänder mig nu till forumet för att fråga om några av er har erfarenheter av cykling i Malaysia och regionen där. Alla erfarenheter och tips är välkomna!

Är det värt att plocka med sig cykel dit, och är det någon som har tips på rutter man kan göra (helgturer, veckoturer längre semesterturer när man ändå är där man är)?

/Nicklas
 
Probike i Bangkok

Lissen; sa:
Är det värt att plocka med sig cykel dit, och är det någon som har tips på rutter man kan göra (helgturer, veckoturer längre semesterturer när man ändå är där man är)?

/Nicklas

Jag vet väldigt lite om Malaysia, men desto mer om grannlandet Thailand som du säkerligen kommer att besöka under tiden du bor i Malaysia.
I Bangkok finns en väldigt bra cykelaffär som säljer mtb och racer till betydligt lägre priser än här i Sverige. Gå in på webbsidan och kolla:

http://www.probike.co.th

/Joakim
 
Tips

Hej!
Jag har bott i KL och har även cyklat mellan Bangkok och Singapore.
Det finns en del trevliga vägar att cykla runt KL, främst då ut mot kusten, Melaka, Port Dickson, osv. I stan är cykling inte att rekommendera. Inga cykelvägar och mycket trafik. Annars finns de finaste vägarna längs östkusten. Packa cykeln på en buss till ex Kuantan och cykla därifrån längs de små kustvägarna. Annars finns en väldigt vacker väg över bergen i norra Malaysia med väldigt lite trafik. Maila om du har fler frågor.

Har även en reseberättelse online:
http://home.swipnet.se/cedro/cycling

[Ändrat av cedro 2005-08-18 kl 18:29]
 
Vi hojade upp från Singapore till Bangkok 2001 längs östkusten. Härlig resa, från stand till strand, med ständig medvind (i juli). Finns en liten reseberättelse på länken Thure hängde in. Bästa källan för lång cykel turer i SO Asien är Mr Pumpy http://www.mrpumpy.net/BSA-Mal.html

Det finns säkert en massa fina turer runt KL också, och folk som hojar på allvar.

Instämmer i att Probike är en lysande butik. Men någon gång ska jag pröva på detta http://www.hotelthailand.com/tour/bangkok/tour40/

Per
 
Tack för tipsen. Jag tar mer än gärna emot allt som kommer i min väg.

Har bestämt mig att det def. är värt att plocka med mig den cykel som jag just nu har över till Malaysia (en hybrid som jag anv. för pendling, träning och långcykling). Eftersom jag har funderat på att utöka cykelförrådet med en landsvägshoj så kommer en sådan säkert att köpas på plats. Priserna är ju lockande :)
Funderar på att hålla formen via duathlon-morötter på plats.

Förresten, någon som vet nåt om T-bikes från Proton? Ett inhemskt märke i Malaysia som verkar satsa rätt seriöst. T-bikes Sprint med karbonram och genomgående Shimano 105-komponenter kostar runt 9000 Skr! Kanske kan vara värt att testa!??

/Nicklas
 
Lissen; sa:
Förresten, någon som vet nåt om T-bikes från Proton?

Nej, men vi noterade att Probike i BKK hade bra priser, en Klein el Trek kostade ca 60 procent av vad de går på i Sverige. Inga vrakpriser men ändå jämförelsevis billigt. Sortimentet är i toppklass. XTR, 959-pedaler, o s v, finns på lager.

Cykling är ett härligt sätt att uppleva syd-ost asien, se upp för hundar bara, de är värst i Thailand. Malayerna har knappt några eftersom de är muslimer, o Vietnam lagar de till dem.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Feisal Hjälp med att cykla Stockholm > Lund Långcykling 204
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
trekknekk Cykla Gbg–Sthlm – vilken väg? Långcykling 6
olaab Cykla mellan Jönköping - Ulricehamn - Borås, cykelväg? Långcykling 10
Mr.H Cykla i USA Långcykling 13
Hålistrumpan Cykeläventyr med 9åring - Sthlm Långcykling 8
Wolfpat Cykla Treriksröset - Smygehuk Långcykling 10
AlexTheExplorer Cykla lite i Europa - Nybörjare Långcykling 12
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
SenseiBob Cykla i Estland Långcykling 3
danneman10 Cykla genom Norge 280 mil Juni 2019 Långcykling 42
frilufsnörden börja cykla Långcykling 4
Benny G USA cykla Långcykling 1
guldtramp Årstid flr att cykla centralasien+rutthjälp+ hur hittar ni? Långcykling 0
nisseson Någon som har erfarenhet av att cykla i Kenya? Långcykling 1
Mpetts Cykla Östergötland runt? Långcykling 0
easker Cykla Helgelandskusten, Norge Långcykling 3
Sopel22 cykla runt vänern - vilket håll? Långcykling 3
wendel90 Cykla från Sankt Petersburg Långcykling 6
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
SeaFox Cykla genom Europa, någon som vill med? Långcykling 6
Krumbuktu Tid att cykla Hudiksvall-Örnsköldsvik? Långcykling 0
utsidan2007 Någon som har planerat/vill cykla ner i Europa i sommar? Långcykling 1
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Christian1 Cykla kategattleden 9/6-11/6 Långcykling 0
elowson Cykla Route 66 Långcykling 0
hannulan Cykla i Malawi och Zambia, ev Zimbawe Långcykling 15
wendel90 Cykla Balkan Långcykling 2
sandraA cykla nya zealand Långcykling 0
Nikhi Cykla från Nordkap Långcykling 13
Blattodea Cykla runt Island Långcykling 3
verasiren Cykla Treriksröset - Smygehuk, med mig? Långcykling 8
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
wendel90 Cykla i Tanzania och Rwanda Långcykling 0
Nitola Cykla längs Elbe? Långcykling 5
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
Wilfried Någon mer som vill cykla till Murmansk och Lofoten sommaren 2014? Långcykling 12
wendel90 Cykla i Afrika för välgörenhet Långcykling 4
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
enSAM Cykla, var? Långcykling 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg