cykelvagn med dämpning???

Hej hej!!
Vi behöver lite tips och råd inför köpet av cykelvagn...
Vi kommer att behöva en vagn för två 1-åringar, för kortare dagsturer. Vi har 1km grusväg innan vi är ute på asfalterad väg och jag tror att en vagn med lite dämpning är att föredra?!
Vad tror ni och vad rekommenderar ni för vagn, med eller utan dämpning?
Tar gärna emot tips på en prisvänlig, bra vagn, recensera gärna era tips =).

Vi har även en 2-åring som kommer att få åka i en sits/turvis i vagnen, tipsa gärna även om en bra barnsits.

Tack på förhand!

Mvh. nova09

Ps.

Tror ni alternativt att vi kan bli nöjda med en billigare variant "spectra" eller vad tror ni om team sportias modell? Dessa är väl utan dämpning?
Tror ni att barnen kan njuta av åkningen eller vibb-skador av att åka i en sådan efter grusväg?

Senast ändrad:
Jag har en bättre begagnad du kan få köpa för 600kr. Om det är intressant..hör av dig i så fall för jag gissar att mina knattar inte längre får plats

Jag har en kollega vars nu 2,5-åriga dotter har stortrivts många mil i den enkla vagn utan dämpning som finns på Biltema. Kollegan är mycket cykellintresserad själv, och inte direkt "rädd för att lägga ut pengar" på såna saker, men valde ändå denna enkla. Mest prisvärd i förhållande till vad de små krabaterna kräver/behöver, enligt honom. Eller så har han bara ett snällt barn!

Detta är alltså inte egen erfarenhet, beklagar. Men diskussionen var uppe så sent som i förra veckan, när en annan kollega letade dyra, dämpade vagnar till sin ögonsten...

Tack-tack för era tips =)

MonicaKa: det är just detta jag undrat, om det "räcker" med en av de billigare modellerna för att barnen ska vilja åka med på turerna, eller om det är värt att satsa ngr tusenlappar till för att få dämpning och ev lite lättare vagn i vikt.

BOBen: vad har du för vagn, recensera gärna... =)

Prova!

Nova! Nästa gång du ser en enkel cykelvagn kan du väl fråga ägaren om du får prova? Har svårt att tro att någon skulle vägra dig att få svänga förbi med knattarna och ta en prova på tur? Våra tre har åkt biltemavagn och aldrig beklagat sig över det. Anna

Mera frågor; Vartex, lutbara ryggstöd???

Hej igen!
Jag tackar så för era råd inför valet av cykelvagn. Era tips är memorerade =)
Nu har jag ju inte tänkt satsa hela semesterpengarna i vagnen... så vi får välja det bästa för det priset.
Charioten och de andra mer exklusiva vagnarna, är ryggstöden lutbara eller är de fasta som de verkar vara i budget-klassen?

Vad tror ni om denna, den har ingen nämnt:
Vartex, dämpad cykelkärra i aluminium. Någon med erfarenhet?

Mvh. Nova09

Barncykelkärrornas hjul

skall inte hårdpumpas. Detta då hårda däck ökar risken för att ekipaget välter samt att lite mjukare pumpade däck ger bättre stötdämpning. Om du anpassar farten vilket du bör göra hur som helst så behövs inte extra dämpning till cykelkärran.

Har ingen egen erfarenhet av Biltemas barnkärra. Skulle överväga att ta det större barnet i kärran och ett av de mindre på cykelsits då cykelns balans blir bättre med ett mindre barn på cykelsitsen samt att större barn inte riktigt får plats.

Cykelsitsar kan tyvärr sitta så att du slår i hälarna mot cykelisitsens fotstöd. Kolla detta före köp.

Thure

Barncykelkärrornas hjul skall inte hårdpumpas. Detta då hårda däck ökar risken för att ekipaget välter samt att lite mjukare pumpade däck ger bättre stötdämpning.

Thure

Byter man till Schalbe Big Appel så får men lite extra fjädring i däcken också, dom finns i dåde 50 och 60-406. Har man runt 2kg tryck i dom får man rätt bra gung ;) (ursäkta fjädring) i dom. Men kolla så dom får plats också, 60 däcken är grymt feta.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg