Efter två veckor med vagn i Andalusien har jag gjort en sammanställning av mina erfarenheter. Sammanställningen är egna personliga reflektioner av att cykla med packning på vagn istället för i cykelbagar bak och fram. Andra kan ha andra bättre erfarenheter av cykelvagn på långturer, men detta är mina egna och kan vara ett inlägg i debatten… Vagnen vägde ca 4,5 kilo + packning på 20 kilo. Till det kom vatten och proviant ca 8 kilo. Jag hade med mig tält, sovsäck och utrustning för att vara oberoende av campningar och hotell.
1. Manövrera? Med vagn blir det svårt att vända snävt och det är besvärligt i trånga utrymmen. Det är bökigare att manövrera hela ekipaget, finna ställe att parkera den och att backa. Oftast fick jag ta en extrarunda för att finna ut ett ställe att luta allt emot. Och ibland fick jag lägga allt på sidan. Eller balansera vagnen med den lågt liggande packningen mot de Spanska höga trottoarerna. Helt bra blev det aldrig. Fördel packväskor!= Lätt att handha cykeln, parkera, svänga och… vid möte med arg hund kan man ha cykeln mellan sig och besten. Går inte med vagn. Vidare skyddar faktiskt väskorna cykeln då man lutar den mot väggar.
2. Tyngd och packvolym? Jag vägde packning i cykelväskor kontra vagn/ bag innan och efter turen för att få en jämförelse mellan de olika alternativen. Till vagnen hade jag en North Facebag som hade ungefär samma vikt som mina fyra hemmasydda bagar (typ Ortlib). Det blev ca 5 kilo mer med vagn. Då var extraslang till lilla hjulet inräknat. Vid hemkomsten packade jag över allt i mina fyra bagar för att en sista gång jämföra packvolumerna. Allt fick plats i bagarna och desutom blev det 70 liter över… Att ha alla grejer i en bag på en vagn blev till slut lite förvirrrande. Allt kommer lite huller om buller för en slarver som jag som måste ha struktur på allt. I cykelbagarna har jag haft mina saker uppdelade i de olika bagarna och det har varit enklare och snabbare att finna det man söker. Fördel bagar på cykeln.
3. Nerför och uppför? Jag har lärt mig hur vagnen fungerar i nerförsluten men jag har inte velat släppa för fullt. Över 45 km/ tim har jag bromsat då den inte känns stabil. Min Dawe har den egenskapen- packad med bagar fram och bak- att ju fortare den rullar nerför dessto stabilare blir cykeln. Vidare gör den större tyngden på cykeln det att den känns tryggare. Här känns det tvärtom… Bobvagnen t.ex. har också en maxfart enligt tillverkaren. I uppförsbackar känns det som att vara en långtradare. Det är tungt och går sakta. Enda fördelen är att man kan cykla väldigt långsamt med en vagn. Det blir inte vingligt.
4.Putta? När man skjuter cykeln framför sig med en tung vagn bakom sig tenderar framhjulet att tappa greppet. Skulle kunna avhjälpas med två framväskor… men vad är då vitsen med vagn? Att skjuta upp hela ekipaget uppför brant sandig väg eller ut på en strand… NO NO!
5.Hotel? När en hotellägare ser allt man kommer med kommer det oftast huvudbry. Att ställa undan en cykel förstår dom sig på, men en vagn också? Bökigt och tjatigt i längden. Fördel bagar!
6. Låsa allt! Nu kommer en fördel med vagn: det är lättare att finna ut sätt att låsa vagn och bag. Allt väger så det är ingen som får för sig att bära med sig allt. Och jag har bara haft två hänglås. Men det finns bra lösningar på låsning av bagar. (Tips finns på min hemsida)
7. Service och reservdelar? Med vagn måste man släpa med sig reservslang och däck om man ska känna sig lugn på avlägsna platser lång borta från välutrustade cykelaffärer. Det blir också ytterligare delar som kan strula och gå sönder. Fördel: bagar!
8. Cirkus kommer till stan? Man anses alltid som något annorlunda och konstig då man kommer in med en packad hoj i någon otillgänglig bergsby. Har man då istället en vagn får man många frågor, glada tillrop och barnen blir överförtjusta. Det är med andra ord svårt att smyga in i en by utan att det blir reaktioner. Inget ont i det, men ibland vill jag vara lite annonym.
9. Säkerheten? Jag hade en vimpel bak på vagnen då jag rullade in i större städer. Bilisterna ser inte vagnen (då den är låg) och dom har svårt att bedöma avståndet då dom ska stanna bakom en i köer. En vimpel ger säkerhet men också lite av ett löjes skimmer över hela ekipaget. Barnen var väldigt förtjusta och många glada tillrop kunde jag höra. Efter några dagar åkte vimpeln ner och jag fick det lite lugnare… Vagn? NO!!!
10. Vad blev då slutledningen? Ja, vagn kan se häftigt ut. Många ser det som ett bra alternativ och många har fotograferat den på vägen. Men den extra längden, otympligheten och extra rullmotstånd är emot vagn. Har man en cykel som är utvecklad och byggd för bagar behöver man absolut ingen vagn. Men hur är det om man har mycket packning som man inte får plats med i bagarna? Ja, då har man en stor anledning att se över sin packning och vad man vill med sin tur. Vill man göra om Kropps prestation med 175 kilos packning i bagar och vagn så… okey. Men mer än 30 kilos packning ska inte behövas om man inte ska ut på överlevnads expeditioner miltals från civilisationen. Och inte ens då skulle man behöva en vagn. Om du nu absolut ser vagnen som ett bra alternativ tycker jag du ska packa med det du vill ha med dig och prova allt innan du köper en. Prova med vikten du ska ha med i bagar och sedan med vagn! Och sträck ut turen till mer än runt cykelaffärens kvarter.
Hälsningar Jürg