Cykelväskkvalitée...

Jag och en polare ska ut på en liten cykeltur till Frankrike i sommar. Hela turen blir otroligt mkt dyrare än vad jag trodde den skulle bli och försöker därför dra in på så mkt utgifter som möjligt. Bland det dyraste e ju faktiskt cykelväskorna så därför tänkte jag avvika från majoriteten och våga köpa nått billigare än 1100/par men frågan är hur kvalitéen är på de lite billigare väskorna? Är det nån som har dåliga eller bra erfarenheter av väskor som kostar mindre än typ 500 spänn. Vattentätheten är ju skitsamma då man kan packa i plastpåsar, eller?

Nått annat vettigt tips vore ju oxå roligt att få! (Typ saker man ABSOLUT inte kan vara utan.)

jörgen

Det finns KRAFTIGA cykelväskor som inte kostar så mycket. Men de blir som sagt inte vattentäta. De dyrare brukar ha bättre fästanordningar och de är också lättare att bära, mera mångsidiga helt enkelt.

crescentväskor

Vi cyklade 10 dagar längs Kungsleden med Crescents cykelväskor - det gick men de var väldigt slitna när vi kom fram! Det sämsta var att de satt så dåligt - men med några extra remmar runt så funkade det. Ska ni cykla på vägar så borde de dock funka rätt bra och är mycket billigare än våra drömväskor från Ortlieb! De är inte vattentäta men det är ju bara att packa i plastpåsar.

Ha så trevligt!!

Mia

vaude

Jag köpte på cykelcity ett par väskor för kanske 400kr, Vaude. De var inte av högsta kvalité men rymde mycket och satt kvar på cykeln för det mesta, så länge man inte drog åt remmarna för mycket. Största nackdelen var att de stack upp över pakethållaren så mycket att det blev svårt att lägga nåt densamma. Och baksidan var rätt mjuk, men har man många pinnar på pakethållaren går de nog bra.

Visst!

Visst funkar billigare väskor!

Har en treveckors tur i Frankrike samt en hårdare enveckas tur längs med Rallarvägen Kiruna, Narvik i bagaget... som då inte kostade mer än ett par hundringar.

Skall till Pyrenéerna i sommar (cykla Medelhavet-Atlanten) och planerar ha de billigare väskorna på, givetvis alla saker nedpackade i plastpåsar för skydd mot väta. Se dock till att väskorna inte kommer i kontakt med några rörliga detaljer... de slits fort!

På Biltema finns faktiskt många billigare cykeltillbehör som faktiskt är "bra". Köpte en pakethållare där i helgen... som jag skall montera på min "nya" mountainbike.

MVH

Jmlove

Oumbärligt

Nått annat vettigt tips vore ju oxå roligt att få! (Typ saker man ABSOLUT inte kan vara utan.)

2 par riktiga cykelbyxor!
(Hjälm med) solskärm.
Regntät jacka - Frankrike är regnigare än man tror.
Cerat med hög solskyddsfaktor

R

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg