Cykeltips, inte Marin.

Har kollat lite sporadiskt på blocket efter cyklar, vet ju inte om jag får min Marin som jag har beställt än. Håller tummarna dock.

HIttade denna, http://www.blocket.se/varmland/Nyrenoverad_helstel_fin_cykel_21888431.htm?ca=16&w=1&last=1

Han skriver ju att den är för liten för honom och han är 187, själv är jag 184. Så förmodligen är den väl för liten för mig med. Men någon annan här som är lite kortare kanske den passar bättre?

Ser den bra ut annars?

Sedan finns det ju den här http://www.blocket.se/ystad/Trek_Singletrack_970_21071973.htm?ca=16&w=3

48cm stålram, hur stort är det egentligen? Och "muffar", har han hittat på det ordet eller? :)

Sedan finns det ju den här http://www.blocket.se/ystad/Trek_Singletrack_970_21071973.htm?ca=16&w=3

48cm stålram, hur stort är det egentligen? Och "muffar", har han hittat på det ordet eller? :)

48 cm är sannolikt lite litet för dig vilket jag både baserar på utseendet på bilden och måttet men det är egentligen en provcykling som skall avgöra. Sen beror det på hur man mäter också.

Muffar är de yttre rörstyrningar som man löder in ramrören i på klassiska stålramar. Du kan ana dem speciellt på undre ramrörets infästning mot styrstamsröret på bilden på Blocket.

Thure

Bilden

visar styrstam till gängad framgaffel. Borde gå att få dit själva styret på det numera vanligare A-headsystemet men verkar i så fall onödigt att köpa styrstammen. Frågan är om du vill ha såpass upprätt åkställning som det här styret ger med bromshandtagsmonteringen på bilden.

Kanske idé att köpa till ställbar A-headstyrstam.

Thure

Bilagor

• ai08006.jpg
    ai08006.jpg
    49.9 KB · Visningar: 647
Undvik!

Ett sådant styre bör man undvika, det flexar alldeles för mkt för att det skall kännas stabilt och säkert att cykla med.

De klassiska touring-cyklarna har alltid haft bockstyre, det finns en anledning till det.

Ett sådant styre bör man undvika, det flexar alldeles för mkt för att det skall kännas stabilt och säkert att cykla med.

De klassiska touring-cyklarna har alltid haft bockstyre, det finns en anledning till det.

Vad menar du med att de flexar?

Har sett att både lostcyklist och worldon2wheels använder något liknande.

håller med om flexet, känns lite otryggt när man behöver stå upp å bryta lite. Och bromsar och växlar är inte där man håller mest, upptill på sidorna. Men rätt bekvämt. (Hade ett sånt "touringstyre" ett tag men det åkte av rätt fort.

Men

om man antas fördra flexet kanske man skulle kunna sätta broms/växel reglagen på det raka partiet på sidan?

Att bockstyre är bäst vid långtur stämmer med min egen uppfattning men här var det kanske frågan om en begagnad cykel med mtbreglage och då kan det bli knepigt och dyrt att byta till bockstyre.

Thure

Jag förstår fortfarande inte vad som menas med att styret flexar? Glappar det och kan skjutas fram och tillbaka, eller wobblar det när man inte håller i det?
Upplysning sökes! :)

Är det verkligen styret som flexar? Är det inte istället den ställbara styrstammen som flexar? Jag hade nämligen en liknande styrstam som alltid flexade vid stående trampning hur hårt jag än drog åt skruvarna. Efter att ha bytt till en vanlig styrstam så blev den cykeln klart trevligare.
/Niklas

Som jag

tolkar det så böjs röret helt enkelt om man står upp och bänder från sida till sida i uppförsbacke.

Men det är effektivare att växla till en lättare växel.

Thure

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg