Cykeltält och kondens

Jag har haft lite problem med kondens i mitt minimala cykeltält när det har regnat, eftersom jag slängde på en plastpresenning på det för att inte bli helt genomblöt. Fungerade relativt bra, faktiskt. Blev inte så väldans blöt. Nu har jag läst om att en del folk använder små värmeljus och stoppar ner 4-5 st. i en kastrull och bränner dessa under natten i tältet för att eliminera fukten. Låter ju bra, men....är det inte risk för att bränna ner tältet? Kastrullbottnen måste ju bli väldans varm, eller?
Tips och ideer är välkomna. Finns det vattentäta tält???

Tält som läcker...

Hejsan!

Jag lider med dig som har ett tält som inte håller regnet ute. Det finns definitivt tält som är täta. De flesta tält är det. Personligen tycker jag att det är enormt viktigt för komforten. Om inte tältet är tätt, varför ha tält med sig.

Men, vad gäller kondens så blir man ju blöt av det också.

Jag vet inte vad du har för tält så jag kan inte säga om du med hjälp av tältet kan göra något för att undvika kondens, men eftersom ditt tält läcker så är kondensen prio 2. Så länge tältet läcker så kommer det att vara blött inne.

Varför läcker tältet? Läcker det i sömmar så täta dessa.

Läcker väven - byt tält.
Eller som du gör nu ha en presenning över men då måste du se till att det kan ventilera mellan tältväven och presenningen.

/ Niclas

Läckert tält

Niclas; sa:
... men då måste du se till att det kan ventilera mellan tältväven och presenningen.
/ Niclas

Varför? Det bor väl ingen mellan yttertältet och preseningen? :)

Tält som är av så dålig kvalitet att de läcker brukar ha kass ventilation, vilket leder till kondens. Kolla in de halvbilliga tälten, McKinley (Intersport) är ganska OK. Regntäta iallfall.

Angående värmeljus så är dom ganska ofarliga. Tänk på att man ofta har dem stående på papptalrikar, träbord mm.

Helt ofarligt är det inte...

Jag har för mej att det var råd&rön som varnade för att bränna flera värmeljus tillsammans på tallrikar... värmeljus är konstruerade för att brinna ensamma, om flera ljus kommer nära varandra så kan det visst flamma upp och bli en stor "gemensam" låga. Jag har inte upplevt det själv men det låter lite väl effektfullt för att var i min smak då man har lågt till tak i tältet... ;-)

/
Hasse

Re: Helt ofarligt är det inte...

Shockstone; sa:
Jag har för mej att det var råd&rön som varnade för att bränna flera värmeljus tillsammans på tallrikar... värmeljus är konstruerade för att brinna ensamma, om flera ljus kommer nära varandra så kan det visst flamma upp och bli en stor "gemensam" låga. Jag har inte upplevt det själv men det låter lite väl effektfullt för att var i min smak då man har lågt till tak i tältet... ;-)

/
Hasse

Det stämmer man ser lite av samma fenomen när ett värmeljus är påväg att brinna ut, stearinet förångas och det brinner inte längre bara runt veken. Det kan bli stora lågor om det blir så varmt att det förångas annat än lokalt runt veken.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ThomasRaden Minimalt cykeltält Fjällvandring 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg