Cykelsmörja för vinterbruk

Vad ska jag smörja kedja, drev och andra rörliga delar med nu när det är vinter? "Vinter" betyder i det här fallet att det är snö is och saltig snömodd omväxlande med barmark och regn.

Tidigare har jag använt ett smörjmedel på sprayburk som jag fått av en god vän. Det används inom pappersindustin och finns inte att köpa för "vanligt folk" Det har funkat bra, men nu är det slut. Sommartid har jag "TF2 Lubricant spray with Teflon" Nu när det ofta regnar känns det som det sköljs bort fort och kedjan rostar...inte bra.
Stans mest välsedde cykelhandlare rekommenderade "Oleafont Mirum Smörjoljan" en helt oglamorös liten plastflaska med droppip. Tycker dock att den är svår att fördela jämt och verkar bli geggig fort. Har jag kanske varit för frikostig med den?

Nu vill jag gärna ha era goda råd, kära medcyklister, det finns säkert fler än jag som cyklar året om!

Hälsningar BM

Gammal fråga

och ett knepigt ämne. Kolla gamla trådar. Jag kör med en "cross country" olja från Finish Line som jag menar sitter kvar rätt bra i regn. Men allt som klibbar samlar damm. Heltäckande kedjeskydd är något som jag fått monterat på min senaste vintercykel. Lite för tidigt att utvärdera det ännu.

Thure

Jag använder samma smörjmedel året runt. Typ spray som man köper hos vanlig cykelhandlare.

På vintern smörjer jag dock oftare och försöker torka ut cykeln när det går. Som året runt cykel har jag en cykel med inbyggda växlar.

Hans Friedel

Jag har också den där oljan från Finish Line. Om själva oljan har jag ingen direkt åsikt, men flaskan är bra. Jag fäller upp stödet, lutar mig över cykeln och trampar bakåt. Stöder handen lite mot ramen så flaskan prickar kedjan. Låter kedjan gå tills det verkar som kedjan fått lite smorning. Försöker ha på så lite som möjligt och tycker inte det är någon fara med att kedjan snabbt blir kladdig, men ibland kan det förstås vara bra att torka av kedjan.

Olja för vinterbruk av cykel

Jag har använt "Låsolja" från OK Q8. Säljs i liten plastflaska (50 ml). Enligt innehållsförteckning innehåller den 2-propanol.
För mig har den fungerat bra då det verkar som antifrysmedel (?) och samtidigt har en smörjande effekt. Dessutom är den inte speciellt dyr (tror att den kan kosta ca 12-15kr /flaskan). Har cyklat hela vintrar till å från jobbet utan problem (0 - 18 minus).

Lycka till.
Micael

Vad ska jag smörja kedja, drev och andra rörliga delar med nu när det är vinter? ..Nu vill jag gärna ha era goda råd,
Jag försöker tvätta och smörja ofta istället för särskilt noga, och det verkar funka det också. Tvätt med varmvatten+diskmedel i liten hink tillsammans med en utsliten diskborste. Därefter smörja med vad som finns tillhands. Tidigare favorit var vanlig motorolja upphälld i gammal flaska för linsvätska(bra dropp-pip), men i höst/vinter har jag kört med paraffinolja som är snällare mot händerna. Vad paraffinoljan har för konsekvenser i förlängningen vet jag inte än, men jag tror att ev. sämre smörjande egenskaper ändå överskuggas av sanden och saltet som hamnar på kedjan iallafall.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg