Cykelskor

Har en mountainbike, cyklar till o från jobbet varje dag som är en rätt lång sträcka. Övervägar att införskaffa mig ett par cykelskor. Vad rekommenderas? Vad bör man tänka på? Bor i gbg, ngn speciell affär som rekommenderas?

Mvh/

SPD-pedaler med fäste för sko på ena sidan och "vanliga" på andra sidan tycker jag är schysst: då kan du använda vanliga skor till pedalerna också. Den här kombinationspedalen har jag och är nöjd:
http://www.cyclecomponents.com/cgi-...&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30Beskr

Det kan ju även vara skönt att slippa sitta fast i pedalerna ibland, då är kombipedalerna perfekta; det är ju bara att vända på pedalen.

Skor tror jag är mer individuellt; huvudsaken är ju att de sitter bra för dig.

Rea

Cykelcity på Övre Husargatan har rea sedan igår. På deras realista finns bland annat tre modeller från Shimano (SH-M 020, 033 och 037) för 450-600 kr. Själv har jag haft mina Shimanoskor i över fem år nu.

Pedaler med SPD-mekanism på en sidan och vanlig pedal på andra sidan har jag inte provat men det verkar smidigt om du mest använder cykeln för transporter. Om du använder cykeln för träning i skogen tror jag du kommer att bli irriterad på dem ganska snabbt. Det går att cykla (kortare sträckor) med SPD-pedaler och vanliga skor.

/Klas

avslutat medlem xxxyyyzzz

Gäst
Det är hur lugnt som helst att köra med vanliga pjuck på SPD-pedalerna! Håller med ovanstående talare - kör du främst i skogen så vill du nog ha ett par dubbelsidiga SPD pedaler och inte en kompromiss-pedal (eller varför inte 4-sidiga crank bros).

//texas

Jag kör nästan ingenting i skog, men mkt i "vanliga" livet. Åtminstone cyklar jag 1.5 timmar om dan till jobbet, ärenden osv osv, ofta mer.

Scott

Jag har ett par Scott köpta på Intersport till extrapriset 550 sek. Helt ok att gå i och väldigt bra att cykla i.

Jag har kombipedal med spd på ena sidan det är inget fel på dem men jag kommer att köpa pedaler med enbart SPD nästa gång då jag aldrig cyklar utan att ha cykelskor.

Hej
varför tycker ni det är jobbigt med en kombi? För mig låter det ju praktiskt. Är det för att man måste se till att hamna på "rätt sida" som ni menar att det är bökigt?

mvh

kombi?

Jag tycker att det är en avsevärd skillnad på de olika sidorna av kombi-pedalerna; den platta sidan är ju väldigt bekväm att cykla med om man har vanliga skor och det kan jag då inte säga om den andra sidan.

Visst tar det kanske en sekund extra att få fötterna på rätt sida av pedalerna om man inte är van men om man inte hoppar på/av väldigt ofta så gör ju inte det så mycket i längden.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg