Cykelresa till Iran - Försäkring

Hej,

Jag har letat igenom forumet efter information och tips om försäkringar för cykelresor men kan inte hitta någon bra tråd som behandlar ämnet. Jag kommer att påbörja min cykling till minst Iran om någon vecka, och önskar tips på bra försäkringar. Är det bästa att förlänga sin hemförsäkring (jag har IF)?

Mvh,
Viktor

Ang reseförsäkring.

När jag varit ute och långcyklat halvårsvis har jag, förutom hemförsäkringens 45 dagar, bara tecknat reseförsäkring som gäller hälsa. Anser att helförsäkring som även täcker prylar kostar för mycket. Har för mig att det var Europeiska men börja alltid med att fråga ditt bolag och jämföra sedan på Konsumenternas försäkringsbyrå.

egen uppmärksamhet

Bra lås och reservslang samt lite full i sjutton kommer man längst på, tror du på försäkringsmodellen bör du nog resa till holmarna....

Länsförsäkringar har en rätt biliig reseförsäkring, dem har jag använt när jag varit ute och långrest.

Bra lås och reservslang samt lite full i sjutton kommer man längst på, tror du på försäkringsmodellen bör du nog resa till holmarna....

Prova "full i sjutton" när en taxi med usla bromsar plöjer in i din sida eller chansa och hoppas att de otal vakthundar som nafsar dig i hälarna ut med vägen inte biter. Eller när du bryter fingret helt av under trekken och en hjälpsam guide fingrar på din medhavda sterila kompress så du får infektion och måste flyga till närmaste sjukhus för att du inte har råd med medevac till Sverige och då får en överläkare som bestämt sig för att spä på notan genom lite kreativ kirurgi så det lilla fingret sedan får stelopereras och kräver ytterligare åtta månader av behandling på SÖS när du väl kommer hem innan du kan vara tillbaks på jobbet osv. ;)

Har varit med om detta och mycket därtill vilket är orsaken till att jag rekommenderar en försäkring för sjukvård som ett minimum. Riskerna är fler och bra sjukvård saknas ofta så en lite åkomma här hemma blir på resan ibland väldigt dyrt väldigt snabbt. Min cykel och ägodelar är däremot förhållandevis billiga och lättare att ersätta men dyra att försäkra. Vaccinationer och medicin är däremot ofta mycket billigare utomlands fast de saknar apotekets subventionerade priser.

ihi

F'låt, skall nog stanna hemma i fortsättningen.

Irn jst nu ärkanske lite onöig risakbelt men jag var i Theran för ngåra måander sedan och det kändes lugnt tt vara ute i stan på kvällarna. Muslimska länder har ju inte så många alkholpåverkade människor på gatorna vilket gör de lugnare men trafiken är inte lika "ofarlig" som i Sverige.

Ang försrinarså har jag haft försäkig hos www.ihi.dk då jag pivt rest avlägset. De hade om affärmodel "inga undantag" t ex inga avtalsmssiga höjdbegr för hur högt på berget försäkringen gäller. Med dagens kronkurs kostar det nog en hel del då man betalar i DKK.

Sen brukar försäkringsbolag följa UDs råd och avråder UD från resor till en plats kan försäkring begränsas - kolla båe svenska UD men även britiska UDs reseråd som uppdateras snabbare.

/Patrik

PS länken till brtiska UD
http://www.fco.gov.uk/en/
DS

Vad egentligen långfärdscyklister för släkte av masochistiska risktagare som nödvändigtvis ska åka genom de knasigaste länder?

Hmm. ska jag sätta en :) här eller inte...

Vad egentligen långfärdscyklister för släkte av masochistiska risktagare som nödvändigtvis ska åka genom de knasigaste länder?

Hmm. ska jag sätta en :) här eller inte...

I det här fallet var det väl inte fråga om att åka igenom, utan snarare åka till? Men tittar man på kartan, så har ju tidigare Iran/Pakistan varit förhållandevis säkra alternativ, jämfört med en del grannländer i regionen! Och skall man vidare till sydosasien, så finns det inte så mycket att välja på.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
viktorp Cykelresa till Iran + rundresa i Indien - vaccinationer Långcykling 1
chrille_g Ang. visum i kombination till cykelresa Långcykling 3
Newlin Cykelresa i Januari... Långcykling 0
jenkan Cykelresa i europa? Långcykling 4
viktorp Pagande cykelresa Turkiet - nagon i narheten? Långcykling 0
Linyah Kitta en tjejcykel inför lång cykelresa! Långcykling 28
kajutter Målande cykelresa i Europa Långcykling 0
jimpaw Bhöver tips gällande cykelresa genom hela sverige. Långcykling 8
heinzehlers Cykelresa i Östra Europa: Resekamrat?? Långcykling 0
Jorden runt Kedja till tandemcykel Långcykling 15
niking Ram till Kindernay-navet Långcykling 37
Alexander1 Treriksröset/Tromsø till Smygehuk sommaren 2021, med mig? Långcykling 9
thureb Motsvarighet till Utsidan resp Blocket i Danmark? Långcykling 3
Mattiis Hjälp med vevaxel till enhjuling Långcykling 2
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
Klaus Nya hjul till långfärd! Långcykling 26
Seebra Med velomobil till Nordkap Långcykling 0
avslutmedlemskap0904 Cykla när det regnar, till jobbet Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Anders Nordh Cykling till Albanien Långcykling 2
igs Från hav till hav i Frankrike Långcykling 1
olaab Mavic fälg till 40-622 ? Långcykling 7
olaab Ström till GPS, o mobil? Långcykling 36
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
Tompaa Söker cykelkamrat till Europatur i sommar! Långcykling 1
FrystMargarita Tandem till Spanien Långcykling 10
Erkabubben Söker cykelkamrat till Kina och vidare jorden runt Långcykling 1
morello Indien till vintern Långcykling 0
Erkabubben Söker cykelkamrat till München eller Malta Långcykling 0
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Sote Cykla till Italien? Långcykling 1
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
eyck Utmanare till LHT/Thorn Sherpa Långcykling 1
Sote Cykla till Frankrike? Långcykling 3
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
guldtramp pakethållare till surly lht disc Långcykling 7
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
musse592 ang. visum till centralasien. Långcykling 5
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
Fredron Enköping till Helsingborg, ruttförslag önskas. Långcykling 2
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
ihe Anpassa en gammal MTB till krig Långcykling 27
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
jens93 flyg och cykling till/i australien och nya zeeland! Långcykling 8
exbless Resekamrat till Afrika/asien i höst. Långcykling 2
Osynlig Finare sidokorg till cykeln Långcykling 4
GostaAkermark Skrämmande oerfaren nybörjare drömmer om att cykla till Turkiet Långcykling 32
MagArne Lättrullat 20" däck till cykelkärra Långcykling 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg