Den driver som jag har använt tidigare (när jag hade färre dioder) är KONLUX1000 som jag länkade till tidigare (såg du inte det?):
http://www.dotlight.de/products/en/...constant-current-source-KONLUX-DC-1000mA.html
Den kostar bara ca 15€ + frakt på dotlight.de, vilket jag gissar är storleksordningen ½ priset mot den klassiska "Buck-Pucken" som ofta används till Luxeon. Nackdelen med KONLUX-drivern är att den inte är kapslad och att den har fast diod-ström. Man kan få den i olika versioner med olika diod-ström.
Men som jag skrev är den inte svår att modda så man får ställbar diodström. Det "enda" man behöver göra är att löda in 2 trådar på kretskortet, och till dom ansluta en potentiometer eller ett par fasta motstånd via en omkopplare. Det är dock lite "fin-lir" att löda på det ytmonterade kortet, så man behöver en lödkolv med en liten och smal spets. Trådarna ska lödas in där dom röda linjerna på bilden visar. (Hoppas ingen blir upprörd över att jag lagt upp dotlights bild. Dom får ju reklam som kompensation...)
Den vänstra linjen går visserligen till batteri minus som finns "överallt" på kortet, men tråden bör ändå anslutas där linjen pekar eller något mot höger. Trådarna får heller inte vara för långa, vilket annars orsakar självsvängning i strömregleringen. Max ½ meter skulle jag gissa, men kanske inte ens så långa.
Ju lägre resistans man kopplar in på trådarna ju svagare lyser dioden. Den går att reglera ner till mycket låg ljusstyrka, men går man för lågt börjar drivern självsvänga och dioden börjar blinka och flimra. Själv har jag valt att använda 3 olika ljusstyrkor via en omkopplare, där starkaste läget är full ström och inget motstånd ska då kopplas in. Mellanläget ger ca 1/3 ström och svagaste ger ca 1/10 ström. Det ger en i mitt tycke lagom stora steg. Ögonen är inte "linjära" när det gäller att uppfatta ljusstyrka, så ½ strömmen, som ger ½ ljusmängden från dioden (som är hyfsat linjär), uppfattar inte som hälften så ljust. Jag minns tyvärr inte längre vilka värden på motstånden jag hade, men du kan prova dej fram till något du tycker verkar lagom. Börja med ett motstånd mellan 3-10 kohm som borde ge ca ½ strömmen till dioden.
Till min nuvarande 6-diods rigg har jag en annan 2,7 A KONLUX-driver som driver 3 parallella kretsar med 2 seriekopplade dioder i varje (som då får 2,7 / 3 = 0,9 A vardera). Den drivern har i princip samma design som 1 A drivern, och jag använder där 3,3 kohm för mellan-läget och 560 ohm för svagaste ljuset med 1/10 ström.
Det är ingen bra ide att försöka mäta strömmen direkt i dioden. Instrumentet kommer troligen att påverka drivern, som kan börja självsvänga. Mät i stället matningsströmmen. Du får då visserligen ett lägre värde, beroende på hur hög spänning du matar med. Men det är bara att se värdena som relativa, dvs. jämför med värdet vid full ström (håll då matningsspänningen konstant). Här är en PDF som visar driverns strömförbrukning vid olika matningsspänningar:
http://shop.dotlight.de/datasheets/1104 HKOcurrentconsumption.pdf
Drivern behöver lite kylning när den ska ge full ström till dioden. Limma den mot en bit alu-plåt som även kan användas för hålla omkopplaren/potentiometern och att fästa det hela på ram eller styre. Sen kan man bara kladda på silikon så att det täcker hela kortets komponent-sida för fuktskydd. OBS! Även kortets baksida är ledande och kopplat till batteri minus. Så fundera på om det eventuellt behöver isoleras. Normalt behövs det inte.