cykellyse

Håller på och försöker konstruera ett bra cykellyse med en 3W luxeon som ljuskälla. Använder en enkel strömbegränsare och får bra ljusstyrka.
Problemet är hur den rent optiska delen av konstruktionen ska utföras. Vanlig strålkastarreflektor med ordinärt skyddsglas (=fönsterglas) funkar inte så bra med luxeoner och andra lysdioder. Återstår lins i kombination med en reflektor. Har någon några idéer om den detaljens bästa utformning? Finns lämpliga linser att köpa?
 
Här är en svensk shop som har linser, dioder, drivare mm:
http://www.molectric.com/Bygg-sjaelv!-Linser/c238_65/index.html

Jag har handlat av en tysk som har mer...
http://www.dotlight.de/en/LED-accessories/For-HighPower-LEDs/LED-Lens

Annars skulle jag nog rekommendera att titta på att ersätta Luxeon mot Seoul Z-LED "P4" eller någon av Crees dioder. Dom ger mer ljus (om inte Luxeon kommit i kapp med nåt nytt nu).

Och du ska absolut satsa på en riktig "switchad" spänningsomvandlare för matningen. Det ger betydligt längre lys-tid på batteriet. Dotlight har billiga sådana som man får kapsla in själv, tex:
http://www.dotlight.de/products/en/...constant-current-source-KONLUX-DC-1000mA.html

Den drivern går lätt att modda så att man kan reglera ljusstyrkan steglöst.
 
På exvis dealextreme
finns en hel del linser, reflektorer samt annat för lampbyggen. Lång leveranstid dock.

Söker du på ebay så hittar du också mycket.

Om du använder navgenerator kan man få ut förvånansvärt mycket ljus ur en välbyggd lampa, här finns länkar till diverse byggprojekt i genren cykelljus.

Min erfarenhet av lampbygge är att det svåra är att hitta reflektorer och linser som sprider ljuset rätt, och menar jag neråt-framåt. De flesta ger en rund ljusbild som ger ljus där jag inte behöver det och dessutom bländar mötande.
 
Jag har 6 dioder i min "ljus-rigg", och använder då 2 olika linser för att få en bra ljusbild. 2 dioder är "fjärrljus" med 4 graders linser, och 4 dioder är "närljus" med linser som har oval spridning 8x40 grader (tror jag). Det ger i mitt tycke en bra balanserad ljusbild. Alla dioder får samma ström.

Man kan förstås halvera den konfigureringen om man inte vill ha så mycket ljus. Men det är även en klar fördel att ha flera dioder som inte går på max, om man vill ha maximalt ljusutbyte för inmatad ström. Upp till ca 1/3 av max ström är dom effektiva, men sen tappar dom.
 
Varmt tack...

...för alla verkligt inspirerande tips, som jag just börjat utvärdera. Kände inte till flera av de rekommenderade webbarna.
 
Hur skall du

använda din lampa? I trafik så är halvljusliknande ljusbild med kraftigaste ljusstrålen mot marken ca 20 meter framför cykeln att föredra. Belysningen minskar ju med kvadraten på avståndet varför ljusstrålen bör vara svagare mot området kring framhjulet.

Att bli bländad av en mötande cyklist när man själv cyklar kan vara både obehagligt och farligt.

Med kraftig LED är också kylningen av dioden en väsentlig faktor.

Håkan Carlsson http://www.utsidan.se/member/view.htm?find=lastposter&t=67274 har skrivit många läsvärda inlägg om cykelbelysning och modifiering av LED-belysningar. Sök bland hans inlägg.

Thure
 
Tack Thure...

...jag har tänkt mig ett vanligt lws-cykellyse som "halvljus" medan luxeonlyset får vara "helljus". Jag har de laddningsbara batterierna i cykelväskan eller trunken och ansluter dem enkelt till stålkastarna med ett par RCA-kontakter. Lamporna är fast monterade. Batterierna, som sannolikt är mest stöldbegärliga, tar jag med mig, när jag lossar trunken från cykeln.
 
Kan inte låta bli att åter puffa lite för en riktig led-driver som man kan justera strömmen med. Då behövs bara en lampa. Om man tex med en omkopplare ställer ner strömmen till 1/10, får man ett utmärkt "halvljus" som ändå ger bra med ljus, och som lyser "hur länge som helst", eller i alla fall minst 10 ggr längre... vilket i princip alltid räcker, även om batteriet är på upphällningen.

Man kan oftast reglera en led-driver steglöst, men på cykeln är det mer praktiskt med en omkoppling i 3 eller max 4 steg. Jag har har själv 3 steg, där mellan-läget nästan bara används som "snål-helljus" när batteriet börjar sina.

Det fina med switchade led-drivare är att den ger maximal verkningsgrad på 80-90% oavsett vilken ljusstyrka man väljer att använda. Helt överlägset enklare seriemotstånd eller linjär konstantström-reglering. Mycket positivt för batteri-livslängden...
 
Den driver som jag har använt tidigare (när jag hade färre dioder) är KONLUX1000 som jag länkade till tidigare (såg du inte det?):
http://www.dotlight.de/products/en/...constant-current-source-KONLUX-DC-1000mA.html

Den kostar bara ca 15€ + frakt på dotlight.de, vilket jag gissar är storleksordningen ½ priset mot den klassiska "Buck-Pucken" som ofta används till Luxeon. Nackdelen med KONLUX-drivern är att den inte är kapslad och att den har fast diod-ström. Man kan få den i olika versioner med olika diod-ström.

Men som jag skrev är den inte svår att modda så man får ställbar diodström. Det "enda" man behöver göra är att löda in 2 trådar på kretskortet, och till dom ansluta en potentiometer eller ett par fasta motstånd via en omkopplare. Det är dock lite "fin-lir" att löda på det ytmonterade kortet, så man behöver en lödkolv med en liten och smal spets. Trådarna ska lödas in där dom röda linjerna på bilden visar. (Hoppas ingen blir upprörd över att jag lagt upp dotlights bild. Dom får ju reklam som kompensation...)
Den vänstra linjen går visserligen till batteri minus som finns "överallt" på kortet, men tråden bör ändå anslutas där linjen pekar eller något mot höger. Trådarna får heller inte vara för långa, vilket annars orsakar självsvängning i strömregleringen. Max ½ meter skulle jag gissa, men kanske inte ens så långa.

Ju lägre resistans man kopplar in på trådarna ju svagare lyser dioden. Den går att reglera ner till mycket låg ljusstyrka, men går man för lågt börjar drivern självsvänga och dioden börjar blinka och flimra. Själv har jag valt att använda 3 olika ljusstyrkor via en omkopplare, där starkaste läget är full ström och inget motstånd ska då kopplas in. Mellanläget ger ca 1/3 ström och svagaste ger ca 1/10 ström. Det ger en i mitt tycke lagom stora steg. Ögonen är inte "linjära" när det gäller att uppfatta ljusstyrka, så ½ strömmen, som ger ½ ljusmängden från dioden (som är hyfsat linjär), uppfattar inte som hälften så ljust. Jag minns tyvärr inte längre vilka värden på motstånden jag hade, men du kan prova dej fram till något du tycker verkar lagom. Börja med ett motstånd mellan 3-10 kohm som borde ge ca ½ strömmen till dioden.

Till min nuvarande 6-diods rigg har jag en annan 2,7 A KONLUX-driver som driver 3 parallella kretsar med 2 seriekopplade dioder i varje (som då får 2,7 / 3 = 0,9 A vardera). Den drivern har i princip samma design som 1 A drivern, och jag använder där 3,3 kohm för mellan-läget och 560 ohm för svagaste ljuset med 1/10 ström.

Det är ingen bra ide att försöka mäta strömmen direkt i dioden. Instrumentet kommer troligen att påverka drivern, som kan börja självsvänga. Mät i stället matningsströmmen. Du får då visserligen ett lägre värde, beroende på hur hög spänning du matar med. Men det är bara att se värdena som relativa, dvs. jämför med värdet vid full ström (håll då matningsspänningen konstant). Här är en PDF som visar driverns strömförbrukning vid olika matningsspänningar:
http://shop.dotlight.de/datasheets/1104 HKOcurrentconsumption.pdf

Drivern behöver lite kylning när den ska ge full ström till dioden. Limma den mot en bit alu-plåt som även kan användas för hålla omkopplaren/potentiometern och att fästa det hela på ram eller styre. Sen kan man bara kladda på silikon så att det täcker hela kortets komponent-sida för fuktskydd. OBS! Även kortets baksida är ledande och kopplat till batteri minus. Så fundera på om det eventuellt behöver isoleras. Normalt behövs det inte.
 

Bilagor

  • konlux1000.jpg
    konlux1000.jpg
    43 KB · Visningar: 724

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg