cykelköp hjälp

Hej alla kunniga cyklister.

Jag väljer väljer mellan två olika scott modeller. Vilken bör man välja?
Scott speedster S20 -08 för 13000kr (105komponenter men med en bättre ram tror jag...carbon både fram och bak) eller
Scott speedster S30 men uppgraderad med ultegrakomponenter för 12000kr

S30 varianten har 3 st kransar är det till någon nackdel mer än att det blir lite mer vikt?

/Fredrik
 
Bäste fiddeliten,

Jag tycker synd om alla som inte kan sova för att dom inte kan bestämma sig för vilken legering som är bäst i ekernipplarna. Jag har själv upptäckt att jag står och lusläser innehållsförteckningen i energichokladen för att försöka komma fram till vilken som ger en extra minut på vätternrundan. Men vad är det här? För många många år sedan var det bara kul att cykla. Nu är det vetenskap och show-off i startfållan, och hojjar man inte runt vättern på 9 timmar så kan man lika gärna stanna hemma. I annat fall är man bara i vägen. Så - ska man har 105-paketet eller Ultegra? Om man inte cyklar PBP en gång i veckan spelar det faktiskt ingen roll. Om du vill växla ner eller upp, så gör det. Det finns inga riktiga skruttväxlar i det här segmentet. Och att säga att det krävs en Factor001 för att ta sig runt Vättern är i princip att ge upp. Då har man överlåtit allt åt materialen. Så vad är tipset? Köp en snygg cykel! En som känns i magen. En cykel som är din förlängda kropp. Kärlek vid första ögonkastet. Din parhäst och kompis som du kan ha bredvid dig i sängen. Det är såna parametrar som avgör om du vinner över dig själv i nästa race. Fanns det cyklar som var rena soporna så har dom försvunnit från marknaden för länge sedan. Kvar är små små kvantskillnader på marginalen och en cykel som är perfekt ena dagen är helt fel andra dagen. Och det har inte med cykeln att göra utan din dagsform. Alltså, köp en cykel som inspirerar dig och ger DIG kraft och strunta i växelpaketet.
Inte mycket till hjälp kanske men en tanke att ta med sig för att dämpa cykelnojan.

Bonum
 
S30 varianten har 3 st kransar är det till någon nackdel mer än att det blir lite mer vikt?

Min subjektiva erfarenhet är att tvådelat fram ger distinktare växlingar speciellt när du börjat slita mera på materialet.

Skulle jag köpa ny racer idag för pendling och längre motionsturer skulle jag i första hand överväga compact vevparti med tvådelat fram.

Förmodligen kan bägge dina alternativ passa dig valet är ditt.

Thure
 
Min subjektiva erfarenhet är att tvådelat fram ger distinktare växlingar speciellt när du börjat slita mera på materialet.

Nu tycker jag att du generaliserar alldeles för mkt.
Dina personliga erfarenheter stämmer inte alls med mina, vi har ju cyklat en del tillsammans och åtminstone på en del av de turerna har jag haft cykel med trippel fram.
Det är en cykel som har rullat 2500-3500 mil, växlarna går lika bra nu som när de var nya.
Slitdelar är iofs bytta, men det skiljer ju inte mellan 2 eller 3-delat
Jaghar oxå, och har haft, cyklar med Compact-vevparti.
Framväxlingen fungerar sämre på dem, troligen pga det stora hoppet på 16-tänder.

Är det inte snarare så att dina erfarenheter bygger på just de enskilda prylar som du har/har använt?
Varför inte tipsa/avråda från dem istf att försöka omvandla den specifika erfarenheten till ett generellt påstående?
Min cykel med trippel jag skriver om ovan var Ultegra 6500-utrustad.
Mina Compact-cyklar har varit DA 7700 och 7800 och Ultegra 6400 och 6500-utrustade.


Skulle jag köpa ny racer idag för pendling och längre motionsturer skulle jag i första hand överväga compact vevparti med tvådelat fram.
Jag vill avråda all från att köpa en cykel med Compact-vevparti med de vanliga dreven (50/34) utan att prova ordentligt innan.
Med ett Compact-vevparti 'måste' man växla fram vid ~25km/h och då 'måste' man samtidigt växla 3ggr bak.
Eftersom detta är en mkt vanlig motionärshastighet betyder det att det blir en hel del växlande, ett växlande som man nästan helt slipper med normal storlek på dreven.

Har jag förklarat dåligt? Se bilden
HastighetUtvxl_85rpm.jpg


Den stora (enda?) anledningen till att skaffa ett Compact-vevparti är om man inte orkar med normala utväxlingar och då tycker att det ser skämmigt ut med ett trippel-vevparti.
 
Bra att

du kommer med invändningar Håkan. Din invändning är relevant men om man har större spann på kugghjulen på kassetten bak t ex 9-delat 12 - 27 som jag trivs med så blir det lite annorlunda. Det borde gå att välja andra framdrev än just 50 respektive 34 kuggar om det passar en bättre?

Växlar är både enkla och komplicerade apparater mekaniskt. Att tre klingor fram leder till mera felväxlingar avhoppande kedjor etc har jag konstaterat både på min mtb och touringcykel som gått ca 1000 resp ca 2000 mil än på ett par av mina racercyklar med en del olika bakväxlar. Jag vet inte om det finns en enkel förklaring till mina erfarenheter typ att fjädringen slits mer på bakväxlar avsedda för tredelat..

Thure
 
Jag märker ingen skillnad i växlingskvalité oavsett om jag har två eller tre drev fram, fast jag har aldrig kört compact men en hel del på TruVativ Rouleur GXP med 30/42/52 kombinerat med Shimano 105-reglage och dito framväxel. Bak sitter dessutom en MTB-kassett 11-32 vilket om något bör ge sämre växlingar då kedjan blir längre.
 
Kör man tillräckligt

länge på en cykel så kommer fenomenet i varje fall har jag upplevt det med tvådelat fram och Shimanos Ultegra och 600 bakväxlar samt med tredelat fram och Shimanos RSX 100 och Acera bakväxlar.

Det uppträdde tidigare på tredelat fram än på tvådelat fram. När jag råkade ut för det på min racer med Ultegra efter ca 800 egna mil och i storleksordningen 1000 mil hos tidigare ägare så försvann det efter byte av bakväxeln.

Håkans inlägg har fått mig att i stället om möjligt utrusta en framtida cykel med t ex 50 och 39 fram eller 48 och 36. Håkan har helt rätt i att det är irriterande att behöva kompensera med flera steg på bakväxeln om man byter från stora till lilla klingan fram. Det är bekvämast är om större delen av cyklingen sker på samma framklinga.

Thure
 
diskutionen om 2 eller 3 delat

är säkert bra men vi har ingen info om frågeställarens tidigare cykelvanor.

Mitt eget val gick till på följande sätt.

gammalt cykelavstånd 3 km nytt 18km.
förut åretruntcyklade, nu vet inte ännu
Gammal cykel Skephult

Efter som jag inte vet om jag kommer att "orka" cykla mycket till jobbet så vart det en ren sommar-racer till att börja med. Ville ha ett relaftivt "billigt" insteg så det vart en beg Merida 903 med två ägare bakom sig. ingick gjorde kläder och passande skor allt för 6000:-.

Blir det cyklande på hösten så får jag väll byta däck på Merida TSF500 och till vintern får vi se hur jag gör. Allt beror på om lusten att cykla finns där.

Är detta ett bra sett att köpa cykel på... att plocka en med någorlunda rätt ramstorlek på blocket. I mitt fall så vet jag inte ännu. Har bara cyklat knappa 10 mil på cykeln ännu. Än så länge är det lite för tunga växlar för mig samt att cykeln är väldigt "nervös" (eller kvick som den positiva personen skulle säga) men detta får framtiden utvisa. Fick pyspunka på hemvägen 10 km hemifrån. Vart tvungen att pumpa däcket 4 gånger innan jag var hemma. Med detta i minnet blir valet av pump viktigare än valet av ram....... Har bestält sadelväska, reservslang och CO2 pump

Så om det ena valet gör dig lyckligare och en mer frekvent cyklare så ta det, om inte så spelar det ingen roll....

/Janne
 
Återknyter till inläggen #5 och #6 ovan

När min större klinga med 53 tänder fram var utsliten så bytte jag nyligen till en klinga med 47 tänder så att jag numera har 47 och 39 fram och 12-27 niodelat bak.

Den förändringen var positiv. Blir enklare när man behöver växla mellan framdreven då hoppet i utväxling blir betydligt mindre.

Därmed tror jag att jag inte kommer att gå vidare med "compact drive" i varje fall inte på den här sommarracern som mest används som pendelcykel.

Thure
 
två drev fram?

efter snart 100 mil mellan jobb och hem så kan jag nu använda 6 växlar bak istället för bara fem..... det finns 9 bak och 2 fram men snittar man 30 km/h så orkar jag bara med 6 växlar. I riktiga medvindsseglingar och utförsbackar kan man peta in stora drevet fram.

Skulle jag cykla i grupp så vore mitt behov anorlunda men som ensam cyklist kl 07:00 i -2 grader som precis har påbörjat sin dagliga 2 x 40 minuters resa till/från jobbet så har jag mera behov av mindre klingor fram för att orka med all motvind och branta backar i slutet av veckan.

/Janne
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg