Först när jag hittade på en gammal Brooks sadel blev jag nöjd med en sadel, alla andra har varit dåliga eller sämre.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Cykelklinikens sadlar (Avlastning av sittartärer)
- Trådstartare kallekarlsson
- Start datum
Ang sadlar
Vet inte om trådstartaren är ett vanligt forum-troll eller om frågan är seriöst ställd. Men bortsett från individuella skillnader så är det helt avgörande om man skall få problem eller inte en väl inställd sittposition. Vill man sitta upprätt som på herr och damcyklar får man räkna med att mer problem med rumpans mjukdelar. En mer framåt lutad position flyttar trycket till "sittbenen" och med tiden "kör man in" både sadel och kropp och slipper besvär. Det blir då även möjligt för musklerna i skinka och ben att ta stöd i mage och rygg som fungerar som "städ". Genom att man då använda fler muskelgrupper och delvis avlastar sittytan får man dessutom betydligt bättre kraft.
Oftast är det den upprätta ställningen kombinerat med mjuka komfortsadlar och långa dagar i sadeln som ställer till det. Stoppningen trycks undan och pressar mot rumpans mjukdelar vilket orsakar problemen på nerver och blodomlopp. Denna debatt är lika lång som cykelns historia och samma lösningar dyker upp gång efter annan så någon enkel fix tycks inte finnas. Men troligtvis skulle ni som upplever problem lyssna lite mer till erfarna cyklisters och prova en väl positionerad traditionell sadel istället för att leta genvägar.
Vet inte om trådstartaren är ett vanligt forum-troll eller om frågan är seriöst ställd. Men bortsett från individuella skillnader så är det helt avgörande om man skall få problem eller inte en väl inställd sittposition. Vill man sitta upprätt som på herr och damcyklar får man räkna med att mer problem med rumpans mjukdelar. En mer framåt lutad position flyttar trycket till "sittbenen" och med tiden "kör man in" både sadel och kropp och slipper besvär. Det blir då även möjligt för musklerna i skinka och ben att ta stöd i mage och rygg som fungerar som "städ". Genom att man då använda fler muskelgrupper och delvis avlastar sittytan får man dessutom betydligt bättre kraft.
Oftast är det den upprätta ställningen kombinerat med mjuka komfortsadlar och långa dagar i sadeln som ställer till det. Stoppningen trycks undan och pressar mot rumpans mjukdelar vilket orsakar problemen på nerver och blodomlopp. Denna debatt är lika lång som cykelns historia och samma lösningar dyker upp gång efter annan så någon enkel fix tycks inte finnas. Men troligtvis skulle ni som upplever problem lyssna lite mer till erfarna cyklisters och prova en väl positionerad traditionell sadel istället för att leta genvägar.
Jag får domningar hur jag än cyklar och i vilken ställning jag än sitter och -hittills-vilken sadel jag än använder, inkluderat min gudomliga brooks-sadel, salig i åminnelse. de sadlar med hål i som jag provat upplever jag som rena tortyrredskapen och gör inget mot domningar. Det enda jag kan göra är att ställa mej upp i första bästa medlut i en 10-15sek och låta blodet rinna till. RIDO-sadlen verkar ju lovande men jag måste erkänna att den ser inte så inbjudande ut.
mvh forumtrollet
Jag har en Rido R2 som känns jättebra efter en timmes tur på min gubbcykel. Tycker den är precis lagom hård och snäll mot perineum. Priset är ok.
Fördelen med en plastsadel som Rido är att den är oöm. Cykeln kan stå ute, den kan ställas upponer och sadeln mår fint ändå. Bra till brukscyklar.
Fördelen med en plastsadel som Rido är att den är oöm. Cykeln kan stå ute, den kan ställas upponer och sadeln mår fint ändå. Bra till brukscyklar.
Jag har en sadel med hål i som funkar bra, en damvariant som är lite bredare. Jag hade problem med domningar i "organet" innan jag hittade den. Jag har sökt och hittat en liknade på cykelcity:
http://cykelcity.jetshop.se/selle-italia-diva-gel-flow-p-2644-c-164.aspx
Jag tror inte min sadel har silikon eller gel utan den är ganska hård.
http://cykelcity.jetshop.se/selle-italia-diva-gel-flow-p-2644-c-164.aspx
Jag tror inte min sadel har silikon eller gel utan den är ganska hård.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Erfarenhet med Fizik sadlar, Pavé? | Långcykling | 1 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg