cykelkärror

Cykelkärror

Ska bege mig ut på en liten cykeltur här i slutet av sommaren. Tänkte försöka fixa fram en cykelkärra till dess.
Senaste gången jag var ute på en längre cykeltur så hade jag allt på ryggen vilket blev både tungt och obekvämt.
Men nu är frågan vad bör man ha får cykelkärra? (Har funderat på en packtrack).
Vad finns det för fördelar med ett hjul respektive två?

Tack på förhand!

ett hjul

Tjo!
Jag använde mig av en hemmabyggd enhjulig kärra i början av sommaren på min cykeltur och hade inte som helst problem med den, det enda som var lite krångligt var när man stanade så behövde man nåt att luta cykeln mot ibland så inte hela ekipaget välte. Har tyvärr inte erfarenhet av tvåhjuliga kärror...
Har förresten en enhjuligkärra till salu om du är intresserad, köpte nämligen två stycken tidigare men använde bara en eftersom mitt resesällskap hoppade av i sista sekund.

Mvh Cladam

kanske intresserad...

Ok… har du någon bild på kärran du tänkte sälja och hur mycket ska du ha för den?
Har funderat på om man kanske kunde ta och bygga en själv om man kom över lite aluminiumprofiler eller något liknande… för ett cykelhjul är ju lätt att fixa. Är det någon som har byggt en egen kärra och kan komma med lite tips?

"Hindsight is 20-20"

Jag var och cyklade på gotland med tjejjen, och efter det lärde jag mig några saker. Kanske är det "basic" saker för långfärdare men för mig var det en lärtur så för mig var det värdefullt.

Om man som jag vill cykla på sin egen cykel, och den råkar vara en häldämpad hoj så måste man pumpa upp bakdämparen en bit mer än normalt. Jag kör med 25% sag och när jag hade cykelkärra så hamnade jag nästan på 75% sag.

Det blir tungt och man cyklar med en elefant på gummisnöre känns det som. Visserligen hade vi en billig hyrkärra som fästes på sadelstolpen men det var en intressant upplevelse i alla fall. Cykeln (som i vanliga fall är accellerationssnabb och pigg) kändes slö och hela tiden var det något som "drog bakåt". Inbromsningarna fick ske med finess då man blev påputtad av kärran vilket fick bakdämparn att resa svingen och framdämparen att buga. Det förstärkte verkligen gunghäst-effekten som heldämpade hojjar har när man bromsar.

Men en sak är säker, det blir fler resor :)

Det jag undrar över är hur kärror som fästs vid baknavet känns, och hur dom är att cykla med om man har heldämpat?

/Mattias

Enhjulig vagn???

Hallo!
Jag skulle inte rekommendera att trampa runt med en vagn! Provade själv 60 mil i Spanien med en enhjulig vagn och fann det- i jämförelse med bagar fram och bak- helt förkastligt: Tung, svårparkerat och otympligt. Jag har gjort en utvärdering på min hemsida. Kolla in på http://www.klaus.nu och klicka vidare till Andalusientour 2003.

Hälsningar Jürgen

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg