Cykeljacka

Jag har till sist insett att man inte kan vara utan vindjacka om man cyklar dagligen (till och från jobbet). En baggis att köpa en vindjacka trodde jag och gick in på en cykelaffär... Jisses vilket utbud!
gore windstopper, Paclite, Driclime, Polyamid, Nylon, tejpade sömmar? Luftnät på ryggen? Osv.

Gick hem å letade fram min gamla blå Addidas vindjacka, blå med vita ränder, den har främst varit med vid braskvällar med kompisar för sådär 20 år sedan. Material- nylon. Ett problem med den jackan har alltid varit att den känns ungefär som att ha en plastpåse på sig, när man gör något fysiskt ansträngande. Annars är idén bra, tunn lätt och smidig.

Med detta i bakhuvudet gick jag tillbaka till affären och kollade in en New linejacka. Den är tydligen i första hand avsedd för löpning men jag undrar om den funkar för cykling? Jackan är av polyamid (ser ut som nylon) och lockar genom att den är otroligt smidig och lätt. Som om den vore av silke. Den ska tydligen andas och tåla vatten i viss mån också. Tänk om man kan ersätta Räven jackan vid fjällvandringen också och istället ha denna New linejacka i skjortfickan när det tornar upp regnfritt oväder.
Någon som använt sin New line till mer än löpning?
/Jonas

Japp, jag har en som är bra som fan men tyvärr alltför vid för att funka vid cykling, den fladdrar o far. Men till annat är den jättebra.

/D

GORE är grymma

Jag använder framför allt GORE's kläder för cykling. De är otroligt funktionella och håller mycket god kvalitet. precis som det andra svaret anmärker är det viktigt att kläderna är tajta vid cykling, annars blir det hart när olidligt efter ett tag. De har bl.a. en tröja med avtagbara ärmar som är väldigt praktisk, för då kan man ha den såväl varma som kalla dagar och slipper punga ut för fler plagg. Kolla in den vetja! Om det är en vattensäker jacka du söker finns även det i sortimentet.

Activent

Har mycket goda erfarenheter av en cykeljacka från Gore Bike Wear i Activent som jag använt i två säsonger.

Jag har använt den till cykel inline långfärdsskridsko skidor mm. Andas bra i stort sett jämförbar med sliten bomull men står hyggligt emot regn speciellt vid nära 0-grader om man har en tunn ullskjorta under.

Mycket lätt och bra skuren. Ersätter inte Goretex vid dagsregn och lätta aktiviteter, men för aktiviteter med rejäl ämnesomsättning är den mycket bättre än Gore-Tex.

Jag har följaktligen nästan alltid med mig jackan.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rolle77 vindtät cykeljacka/tröja Långcykling 2
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg