Cykelhjälp!

Jag ska ut på min första långa tur med cykel men problemet är att jag inte har någon cykel..
Tanken är att jag ska motionera med den, men även använda den för längre turer, planerar att cykla genom Europa i sommar.

Jag har tittat på en del hybrider, bland annat av märket Nishiki och Cannondale men har egentligen ingen anning om vad jag ska för någon cykel.

Jag är tacksam för all hjälp jag kan få i mitt cykelval!

Du har rätt mycket att välja på.

Från liggcyklar till rena racerhojar. Har du rygg eller nackproblem? Hur mycket packning skall du ta med? Gillar du bockstyre?

Thure

liggcykel tror jag inte är något för mig..

Har tittat på en Nishiki 608, 401 och XC5. är dessa något att ha?

Men nu har jag börjat fundera på om bockstyre är att föredra då man ska cykla längre sträckor, men har inga nack eller rygg problem.

Bockstyre är helt klart bekvämare i längden jämfört med ett helt rakt MTB-styre. Ett rakt styre med bar-ends eller ett touring-styre är också klart bättre än ett helt rakt. Det man vill åt är fler sätt att hålla i styret, så att man kan variera belastningen.

Cyklarna du tittat på funkar säkert jättebra, men är ju egentligen inga "riktiga" långturscyklar. Kolla om det finns fästen för pakethållare på dem, det underlättar. Om någon av herrmodellerna funkar i storlek tycker jag du ska köpa en sån, ramarna på dammodeller har en tendens att bli ostyva och sladdriga att cykla på, särskilt med packning.

Beroende på hur mycket packning du kommer ha skulle det kunna vara roligare med en lite "snabbare" cykel, till exempel en cyclocross.

Jag försöker köpa en Specilized Sirrius Sport. Vill kunna cykelsemestra och träna på den. Funkar med pakethållare, lowriders och skärmar på den, samt lite kraftigare däck till vintern. Tyckte att styret och ramen passade mig mycket bättre än de Nishiki cyklar jag provat. Dessutom tror jag att denna cykel kommer bli en mycket bra följeslagare i vardagen också.

Jag har en Nishiki XC5 och är väldigt nöjd! Har bland annat cyklat från Prag- Venedig med den, samt lite kortare turer + en hel massa stadscykling (jag cyklar minst 2,5 mil om dagen i centrum) och den har hållit i ur och skur och fungerat i alla lägen. Den låsbara dämparen, som var ett av mina små tvivel inför valet av cykel, har heller aldrig krånglat.

http://www.canaandog.se/cykelresan/g_bilder/tje26.jpg

Jag har även tidigare haft Nishiki, Hybrid Comp, som jag heller inte har något ont att säga om. Anledningen att jag nu valde XC5 istället var just eftersom jag tycker att det är guld värt att kunna sätta på dämparen när man t ex helt plötsligt hamnar på en lång, dålig kullerstensgata, med en massa packning på cykeln. Samt att det i vissa lägen är underbart att ha dämparen även när man cyklar omkring här hemma i stan.

Enligt min (kanske rellativt lilla) erfarenhet räcker alltså dessa hybrider i 6000-7000-kr-klassen utmärkt för normal långfärdscykling i Europa.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg