Cykeldelar

Vid köp av en ny MTB, vad ska man kolla på speciellt för att se om det är en bra cykel? Cykeln ligger i prisklassen 9-13000:-, och ska användas för rätt tuffa tag i skogen.
Vilka växlar är det som funkar bra, dämpare osv?

Skillnaden på olika dyra komponenter är vikt och finish. Funktionen borde åtminstone i början vara densamma. Bättre finish ger ju bättre noggranhet på detaljerna, men jag vet inte hur mycket det påverkar funktionen.

Enda jag vet är att det är bättre känsla i dyrare prylar, men funktion... skulle gärna vilja höra från de som har bättre koll än jag om det finns konkreta skillnader.

Det jag är ute efter är att så fort en cykel säljs av en seriös cykelhandlare bör du inte få något problem med kompnenterna.

En dyrare Komponent är ofta bättre i material, kvalitet, finish och funktion.
En deore fungerar ypperligt men en XTR fungerar bra den med. Fördelen med starkare material är bland annat lägre vikt.

FC-M560; sa:
En deore fungerar ypperligt men en XTR fungerar bra den med.
Gissar att du ironiskt syftar på att det duger med det bästa Shimano har (XTR) ;-)

Prisskillnaden är intressant
- Deore = 500 kr för 300 gram bakväxel
- XTR = 1270 kr för 207 gram
- XTR M960 = 1700 kr för 198 gram

...och även den lite enklare Acera fungerar väl bra om det räcker med åtta kransar bak = den kostar 230 kronor!

(info från http://www.hallmansports.se)

i jämförelse med..

...de här du nämner, var står Nexave? Funderar på att gradera upp en del komponenter på hojen. Från Nexave till vaddå?

mvh Larsa

Scott Elite Racing

Tack för alla svar!
Jag har nu varit och spanat lite och fastnade för en Scott Elite Racing '03 med LX/Deore-växlar och Shimano skivbromsar. Verkar vara en bra hoj, priset ligger dock på 13995. Suck.

Någon som har erfarenhet av Scott? Vad kan ni säga om deras cyklar?

Re: Scott Elite Racing

littledodger; sa:
Tack för alla svar!
Jag har nu varit och spanat lite och fastnade för en Scott Elite Racing '03 med LX/Deore-växlar och Shimano skivbromsar. Verkar vara en bra hoj, priset ligger dock på 13995. Suck.

Någon som har erfarenhet av Scott? Vad kan ni säga om deras cyklar?

Jag har cyklat många mil på olika Scott. Jag tycker dom gör bra cyklar som håller för det mesta. Dom har en ganska aggressiv ramgeometri som är ruskigt styv. Detta gör att man känner att varje tramptag går direkt ner i bakdäcket. Otroligt pigga och accellerationsstarka.

Det Scott ofta får kritik för är att dom väljer ganska svaga gafflar. Inget jag märkt av, men det beror väl på vad man jämför med.

Du borde kunna hitta en hel del Scott 02 till bra pris då många cykelbutiker har rea på förra årets modeller. En Scott Comp Racing kostade på rean 9995 till exempel.

Vad gäller komponentval så tänk på att desto lättare komponanten är desto mer kommer den att slitas och desto ömtåligare är den. De mest exklusiva delarna är för elitåkare med mekaniker som kan serva cykeln efter varje lopp.

MBUK anser till exempel att Deore fungerar precis lika bra som LX, och det är då i engelsk klimat (blött, kallt och lerigt). Ju dyrare saker man har på cykeln desto dyrare blir det att byta när något går sönder. Men som alltid så är det ju så att man har vant sig vid vissa saker. Har du vant dig vid XT komponenter (eller liknande) så kommer det vara nästan omöjligt att gå ner till Deore.

/Mattias

Om man säger..

Låt oss säga att jag ska ut på en riktig lång och tuff tur på flera månader i avlägsna länder. Duger mina nexave komponenter då? Har aldrig sett att någon långfärdscyklist använder dessa, alla skriver bara om Deorekomponenter m.m Vilka är bäst lämpade för långfärder, Nexave eller Deore? Har heller inte riktigt förstått vad skillnaden är på LX och XL. Eller är det så att LX och XL är olika grader av nexave och Deore, eller är dem något "eget"?

MVH lars

Nexave är ett komfort/landsvägs system. Ligger väl i klass med deore har jag för mig.

Deore en del i toppskiktet på mountainbikes och är enklaste i serien av Deore .. Det finns Deore , Deore LX och Deore XT. Den värsta på MTB heter XTR och den är ingen deore.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg