Cykelbyxan

Tänkte kolla efter nya cykelbyxor häromdagen, är lite såld på ett svenskt (tror jag...) märke, Craft. Har tidigare en del löparkläder som jag är nöjd med.
Men vad ser jag, 999kr!
Där går min smärtgräns (min sambos är redan passerad för länge sen!).
Är det vekligen rätt, nu kostar snart ett par byxor lika mycket som en cykel...
Hjälp mig hitta ett par bra kortbyxor med hängslen.

Tacksam för hjälp!

/J

Du verkar bo hyfsat nära Blöteborg, så...
Cykelcity har några bra modeller som kostar under 500 spänn. Ett annat altenativ är Newline. Sedan så finns det billigare Craftvarianter också. Jag tror att både Newline och Craft finns på Intersport, Stadium eller Team Sportia på Backaplan. Där finns ju även Cykelhuset och Sportex som bör kunna ha relativt billiga cykelbyxor.
Annars så kan du ju gå till en lämplig cykelaffär. Ganska många av dem har faktiskt cykelbyxor... :)

Brallor jag är nöjd med

Jag har brallor från Cykelcity, från deras italienska "lågprismärke", de har gått runt Vättern och på långturer samt pendling knappt 50 km/dag. Fungerar bra, jag har också goda erfarenheter av Newlines byxor.

Jag har kört med Newline's modell utan hängslen i 2 säsonger nu och börjar bli riktigt less på att dom glider ner och som resultat får man blöjan framför sadeln...oskönt. Jag betalade 400:- för dessa och är utöver detta mycket nöjd med dom.
När man ska köpa hängslebyxor så stiger priset rejält. Jag tror att Newline's modell med hängslen kostar ca 700 och det är ju nästan dubbelt så mycket som hängslelösa byxor.

Men frågan är ju om man behöver hängslen? Vilken typ av terräng kör du?

bergholm; sa:
Jag har kört med Newline's modell utan hängslen i 2 säsonger nu och börjar bli riktigt less på att dom glider ner och som resultat får man blöjan framför sadeln...oskönt. Jag betalade 400:- för dessa och är utöver detta mycket nöjd med dom.
Så är det ju med alla cykelbyxor utan hängslen!
Jag har provat en (o)försvarlig mängd olika modeller både med och utan hängslen genom åren. Numera köper jag aldrig cykelbyxor utan hängslen.

[Ändrat av haskell 2004-06-06 kl 10:38]

Jag testade ett par med hängslen igår...det är kanske en vanesak men jag tyckte det kändes för tajt och väldigt osmidigt. Dessutom blev det mycket varmt.

Men så var det ju också 25 grader varmt och kanske hade jag för små byxor...hmm...men blöjan satt där den skulle!

Problemet torde vara individuellt

haskell; sa:
bergholm; sa:
Så är det ju med alla cykelbyxor utan hängslen!
Jag har provat en (o)försvarlig mängd olika modeller både med och utan hängslen genom åren. Numera köper jag aldrig cykelbyxor utan hängslen.
[Ändrat av klippen 2004-06-10 kl 18:33]

Re: Problemet torde vara individuellt

Kanske det, men för de flesta individer är nog hängselbyxor att föredra. Jag har iallafall ingen(*) annan förklaring till att alla jag känner, inklusive en del f.d. elitcyklister, vill ha hängslen på byxorna.

(*) Om man bortser från mina egna, till en viss del subjektiva, skäl (och argument). Rent fysikaliskt så talar det mesta också för hängslen såvida man inte behöver uträtta knepiga behov...

[Ändrat av haskell 2004-06-10 kl 18:58]

Håller absolut ICKE med ! ;)

Jag har kört med båda grejorna (med hängslen och utan) och tycker (möjligen beroende på en extremt välutvecklad nacke???) att de förbannade hängselbrallorna glider av axlarna och är ett allmänt otyg när jag cyklar. Möjligen beroende på ett likalades extremt välutvecklat "mellanparti" ;) sitter kortbrallorna utan hängslen som en smäck. Oavsett modell. Men jag köper dem rätt tajta. De får ju inte glida runt på kroppen som ett par lösa vandrarshorts! Dessutom tycker jag att allt för långa shorts är ett otyg (nästan lika illa som höga strumpor under cykeldojjorna). Lite "skin" ska ju för tusan synas!

Mina femton öre.

/ G

Instämmer med tigertämjaren om korta hängselbyxor

Mycket modell och bärarberoende vilketdera man gillar.

Mina enkla utan hängslen 4 panelers cykelbyxor som jag köpt på ECI är helt OK. Inga skrevproblem på eller efter Fredrikshofs 40-milare i lördags t ex. Blöjan känns lite stor när man promenerar men det gör inget i sadeln där är det nog snarare en tillgång.

Angående hängselbyxor så har jag ett par vintercykelbyxor som är bra. Observera dock att de är sydda för sittande position, det stramar i stående.

Jag har ett par korta hängselförsedda också men där passar helt enkelt inte modell och kanske storlek mig det blir för tight runt baken och kring humhum även i sittande.

Problemet med hängselbyxor är att de skall passa både för underkropp och rygglängd. Därför är det bra med ställbara eller måttsydda hängslen.

Thure

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg