cykelbud

hej! jag har lite funderingar om att jobba som cykelbud. kanske någon som har jobbat/jobbar med det skulle kunna säga vad de tycker om det? något de rekomenderar till fler, eller inte?
jag har hört att det är ganska jobbigt, kort sagt betald träning, där av anledningen till att jag vill jobba med det, men hur fruktansvärt, grymt bra tränad måste man vara innan? är någon budfirma bättre än någon annan? hur bra måste man känna stan? är det hård press ända från början, eller ges tid att kom in i det?

mycke frågot..

//linnéa
 
Ska försöka svara på frågorna.
Jag har jobbat som cykel och moppebud i fyra år här i Tokholm. Utgångspunkten för råd och åsikter är alltså förhållanden i Stockholm.

Vad gäller träningen så får man en grym grundkondis och blir seg. Men det är ingen kvalitativ träning, det blir för mycket. Man jobbar ju trots allt normal 40-timmarsvecka + att de flesta cyklar till stan om man bor lite utanför. En normal vecka cyklar ett bud här i Stockholm nog 50-70 mil. Det gör att man är konstant "nertränad", en veckas bortavaro gör underverk!
Räkna med att de första 2-4 veckorna så består livet av att jobba, äta, sova och äta, sen vänjer sig kroppen.
Är du aktiv och sportig innan så fixar du det, inga problem.

Att hitta är bra, men det räcker med om man kan de stora huvudgatorna och kan hantera en karta med register. Sen lär man sig fort var kunderna ligger...

Vad gäller pressen från början så är det rätt hårt direkt. Här i Stockholm jobbar i stort sett alla på provision, du får procent på vad du drar in till budfirman. Det betyder att du får kämpa för att få en vettig lön i början, tills du lär dig hitta. På andra ställen är det vanligare med fast lön tror jag...

Hoppas det ger lite svar, pm:a gärna om det är nåt mer...
/Jonas, som gjorde tillfällig come back efter 3 år i bil igår!

Edit: Visst är det farligt, men det finns värre. Man väljer ju i stor utsträckning själv hur stora risker man vill ta.
 
hur farligt? är det vanligt med olyckor?

rätt högt tempo redan från början, betyder det att man får onda blickar och blir kickad om man är för långsam, eller är det upp till en själv bara, man tjänar mindre eftersom det är provision om man är långsam?
 
Nej, nu var det nog ett tag sen jag fastnade på bild, i alla fall som cykelbud...

Vad gäller det farliga, visst, olyckor händer. Det går inte att komma ifrån när man spenderar så mycket tid oskyddad i trafiken. Oftast klarar man sig relativt bra, och man lär sig med tiden både att förutse situationen (jag vet numera att en bil kommer svänga innan föraren verkar veta det) och falla så att skadorna minimeras. Men skrubbsår får man förr eller senare.

Det där med tempot... På de flesta budfirmor får man hänga på någon rutinerad 1-2 dagar. Då gäller det bara att bita i å hänga med. Klarar med det, första testet, så börjar man jobba. Jag vet väldigt få som fått kicken för att dom varit för långsamma. Är man så långsam så inser man själv att det kanske inte var rätt jobb, inte minst när första löne-specen kommer...
 
Tänkte smyga in en fråga eftersom det är samma ämne.
Är det dödfött att börja jobba som bud i en helt ny stad.
Nyinflyttad och dessutom aldrig jobbat som bud tidigare?
 
Läs mitt första inlägg...
Har du ett hum om hur staden ser ut, kan huvudgatorna och kan hantera en karta med register så funkar det.
Här i Stockholm bör man kanske veta var Frihmnen ligger och hur man tar sig från Kungsholmen till Södermalm.
Ju sämre du hittar desto fortare måste du cykla och ju fortare du cyklar desto större är risken att du cyklar åt fel håll eller råkar ut för en olycka....
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg