Cykelbud i New York

Crash boom bang!

Jonas P; sa:
...de flesta som kör längre än 6 mån blir kvar. Jag känner flera som har hojjat i snart 10 år!
Själv närmar jag mig 3 år på två hjul i stan!

Det är bara att gratulera! Lade själv av efter några månader och nästan lika många brutna revben! Nåt jag inte kunde lägga ifrån mig var däremot suget att trampa fram som en vettvilling på gatorna. (Det tog lång tid innan det bleknade.) Men riskerna är för stora om du frågar mig. Numera blir det mest helgtrampande bland kossor och snår i Roslagen, nåt helt annat än pulsen och avgaserna i stán! Om du händelsevis funderar på att slänga budväskan på hyllan kan du få tips på några riktigt goa rundor av mig!

Keep rollin´!

/ G

Re: Lön

XPAT; sa:
Jag bodde en (mycket kort) period i STHLM nu i sommar och skulle testkört som cykelbud åt Pickup, men det blev aldrig av då jag flyttade tillbaka till Kalmar.
Jag funderar lite på vad man tjänar!? Antar att du vet det...

Lönen varierar från firma till firma. Lönen är överhuvudtaget skit, med tanke på hur mycket slit
det innebär.Mellan 12-18000 per månad..
Jag hade aldrig någon tanke på hur
jävligt det var med trafiken i Sthlm, det blev
faktiskt som en härlig del av stadspulsen när köerna
blev vattentäta på Sveavägen på eftermiddagarna.
Det är väl det som är det fina med arbetet förutom
monstruös träning, man lär sig känna staden man lever
i på ett sätt som få människor förunnas.Då menar jag
inte bara hur härligt det är att kryssa fram mellan
taxibilarna på Kungsgatan utan hur häftigt det är med
årstiderns växlingarna och kunskapen om den "ekonomiska symbios" som företagen lever med varandra.

Backlund

Tyckte det var en intressant dokumentär. Skön kille han som snacka om att han flög fram med sin titanram och white "nånting" nav.
Han som cykla på bakhjulet mellan bilarna var inte heller dålig på att cykla. Och sen han med som flexa sina benmuskler.. "hepp, hepp, hepp" :)

Vad för cykel rekommenderas för att lära sig köra på bakhjulet, någon som har något tips? Och jag vill inte skaffa någon bmx. Hur är det lättaste sättet att hitta balansen så man kan hålla kvar cykeln på bakhjulet utan att behöva trampa järnet?

pher_; sa:
Vad för cykel rekommenderas för att lära sig köra på bakhjulet, någon som har något tips? Och jag vill inte skaffa någon bmx. Hur är det lättaste sättet att hitta balansen så man kan hålla kvar cykeln på bakhjulet utan att behöva trampa järnet?

En mtb med lite bredare däck (alltså inte 1-tum). Släpp ut lite luft ur slangen (mer kontakt med marken tycker jag underlättar balansen), sänk sadeln och börja köra. Om du har sadeln lite lägre så är den inte lika mkt i vägen när du ska hitta balansen. Har du dessutom lite "rise" på styret blir den ännu lättare att rycka upp hojen. Lycka till!

Vilken hoj som helst

Det spelar ingen roll vilken hoj du lär dig på. Köra på bakhjulet är enbart teknik och balans, det har inget med prylar att göra.

Öva någonstans där ingen ser dig och du kan trilla utan att slå dig. Lättast att lära sig är faktiskt att börja i en liten uppförsbacke (inte för brant).

Det hela bygger på att du skall få vikten över bakhjulet. Har du det så behöver du inte trampa alls.

Det kan vara läge att sänka sänka sadeln något, så att du enklare kan få tyngden bakåt.

Men, gör det inte på en cykel där du sitter fast i pedalerna... Lita på mig, de första gångerna när du ramlar är det bara extra pinsamt om du även sitter fast med fötterna.

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
buzztr New Zealand? Långcykling 1
Newlin Cape York - Tasmanien (Australien) Långcykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg