Cykelbanor skiljer sig inte från andra vägar vad gäller den rättsliga regleringen av enkelriktningen. Grunden är att alla (cykel- och bil-) vägar är dubbelriktade och att fordon vid möte ska hålla sig till höger (Trafikförordningen). Undantag i form av enkelriktning kan endast förekomma om kommunen eller länsstyrelsen föreskrivit detta i de lokala trafikföreskrifterna som finns för varje kommun. Sådan reglering finns t.ex. av cykelbanorna på ömse sidor av Linnégatan i Göteborg. Det är bara att gå in på Svensk trafikföreskriftssamling och söka efter aktuell vägsträcka (tips - bocka i rutan med "Förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning" så slipper ni bläddra bland bärighetsföreskrifter mm)
Det är inte så bara. När jag sökte på Göteborg, sök föreskrift, Linnégatan, så fick jag inget resultat alls. Det väsentliga är dock hur regleringen framgår på plats. Hur ser markeringarna ut där och hur skiljer de sig från ex.vis Drottninggatan i Linköping, vars arrangemang jag beskrivit ovan?