Jag har flera gånger sett påståendet att cykelbanor inte "kan" enkelriktas och försökt förstå det.
Gator enkelriktas ju med hänsyn till bilar genom förbud, förbudsskylt i ena riktningen och blå skyltar där andra gator mynnar ut i den aktuella gatan. Cykelbanor inrättas genom tillstånd, skyltar som markerar att just här är det tillåtet att cykla på en viss del av trottoaren.
I min hemstad Linköping finns invid flera gator smala cykelbanor med påfartsskylt i endast ena änden av varje kvarter och med ljussignaler som möter endast dem som cyklar på höger sida. Om dessa cykelbanor är att anse som dubbelriktade skulle det betyda att cyklister på vänster sida inte har några ljussignaler att ta hänsyn till. Jag var nyligen nära att (som fotgängare) bli påkörd av en cyklist när jag hade grönt ljus på övergångsställe över Drottninggatan, eftersom min uppmärksamhet naturligt nog var riktad åt höger i slutet av passagen. Cyklisten då? Nej, han hade inte uppsikt framåt utan på sin kompis som cyklade på den andra sidan!
Nu är ju, vad jag förstått, dessa blå påfartsskyltar också påbudsskyltar. Det är HÄR du ska cykla, inte i körbanan. Men om det inte finns en sådan [/B]påbudsskylt[/B] på den motsatta sidan, ska inte då den här blå skylten tolkas som: du ska cykla HÄR, inte i körbanan, men ej heller på den andra sidan?
Ja, jag frågar. Uppenbarligen är de cykelbanor jag talar om tänkta att vara enkelriktade, men vad säger lagen? Kan någon ge pekare till de juridiska dokument - inte till diverse påståenden och tolkningar - som klart utsäger att cykelbanor automatiskt är dubbelriktade?
Jag har tidigare kontaktat en myndighet och fick svaret att visst kan cykelbanor enkelriktas, men mer än så sades inte. Om motsatsen är sann borde det åtminstone vara lätt att bevisa.
Gator enkelriktas ju med hänsyn till bilar genom förbud, förbudsskylt i ena riktningen och blå skyltar där andra gator mynnar ut i den aktuella gatan. Cykelbanor inrättas genom tillstånd, skyltar som markerar att just här är det tillåtet att cykla på en viss del av trottoaren.
I min hemstad Linköping finns invid flera gator smala cykelbanor med påfartsskylt i endast ena änden av varje kvarter och med ljussignaler som möter endast dem som cyklar på höger sida. Om dessa cykelbanor är att anse som dubbelriktade skulle det betyda att cyklister på vänster sida inte har några ljussignaler att ta hänsyn till. Jag var nyligen nära att (som fotgängare) bli påkörd av en cyklist när jag hade grönt ljus på övergångsställe över Drottninggatan, eftersom min uppmärksamhet naturligt nog var riktad åt höger i slutet av passagen. Cyklisten då? Nej, han hade inte uppsikt framåt utan på sin kompis som cyklade på den andra sidan!
Nu är ju, vad jag förstått, dessa blå påfartsskyltar också påbudsskyltar. Det är HÄR du ska cykla, inte i körbanan. Men om det inte finns en sådan [/B]påbudsskylt[/B] på den motsatta sidan, ska inte då den här blå skylten tolkas som: du ska cykla HÄR, inte i körbanan, men ej heller på den andra sidan?
Ja, jag frågar. Uppenbarligen är de cykelbanor jag talar om tänkta att vara enkelriktade, men vad säger lagen? Kan någon ge pekare till de juridiska dokument - inte till diverse påståenden och tolkningar - som klart utsäger att cykelbanor automatiskt är dubbelriktade?
Jag har tidigare kontaktat en myndighet och fick svaret att visst kan cykelbanor enkelriktas, men mer än så sades inte. Om motsatsen är sann borde det åtminstone vara lätt att bevisa.