• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

cykelbanor alltid dubbelriktade?

Jag har flera gånger sett påståendet att cykelbanor inte "kan" enkelriktas och försökt förstå det.
Gator enkelriktas ju med hänsyn till bilar genom förbud, förbudsskylt i ena riktningen och blå skyltar där andra gator mynnar ut i den aktuella gatan. Cykelbanor inrättas genom tillstånd, skyltar som markerar att just här är det tillåtet att cykla på en viss del av trottoaren.

I min hemstad Linköping finns invid flera gator smala cykelbanor med påfartsskylt i endast ena änden av varje kvarter och med ljussignaler som möter endast dem som cyklar på höger sida. Om dessa cykelbanor är att anse som dubbelriktade skulle det betyda att cyklister på vänster sida inte har några ljussignaler att ta hänsyn till. Jag var nyligen nära att (som fotgängare) bli påkörd av en cyklist när jag hade grönt ljus på övergångsställe över Drottninggatan, eftersom min uppmärksamhet naturligt nog var riktad åt höger i slutet av passagen. Cyklisten då? Nej, han hade inte uppsikt framåt utan på sin kompis som cyklade på den andra sidan!


Nu är ju, vad jag förstått, dessa blå påfartsskyltar också påbudsskyltar. Det är HÄR du ska cykla, inte i körbanan. Men om det inte finns en sådan [/B]påbudsskylt[/B] på den motsatta sidan, ska inte då den här blå skylten tolkas som: du ska cykla HÄR, inte i körbanan, men ej heller på den andra sidan?

Ja, jag frågar. Uppenbarligen är de cykelbanor jag talar om tänkta att vara enkelriktade, men vad säger lagen? Kan någon ge pekare till de juridiska dokument - inte till diverse påståenden och tolkningar - som klart utsäger att cykelbanor automatiskt är dubbelriktade?
Jag har tidigare kontaktat en myndighet och fick svaret att visst kan cykelbanor enkelriktas, men mer än så sades inte. Om motsatsen är sann borde det åtminstone vara lätt att bevisa.
 
Svarar inte på frågan Peter

men irriteras höst och vinter dagligen av att det på min väg till och från jobbet finns en dubbelriktad cykelbana där jag när jag cyklar hem ständigt bländas av bilarnas halvljus och därför har mycket svårt att se vad som finns på cykelbanan.

Jag har under letande i vägtrafikförordningens cyklingsparagrafer inte stött på någon text om enkelriktning av cykelbanor. Trottoarer är i varje fall inte enkelriktade.

Thure
 
Trafikförordnignen

Jag har fått lära mig att man ska använda cykelbana om sådan finns men efter att ha läst lagtext nu ser jag att det finns undantag även från det, se Trafikförordningen 3 kap §6 punkt 1
https://lagen.nu/1998:1276#K3P6
Men det är ett undantag som vi försöker undvika - bättre att separera cyklar från bilar om det går.

Om man läser §6 och §7 så ser man (givet att man kan säga att cykelbana är ett körfält) även att om det finns cykelbana på båda sidor om en väg så ska man cykla på den högra och således borde cykelbanor där det även finns cykelbana på andra sidan vägen vara enkelriktade.
"§7: Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet." - det brod eju innnebära att jag inte får cykla på den "vänsra cykelbanan" dvs den som närmast möter biltrafiken.

Ofta ser jag vid dubbelriktade cykelbanor tilläggsskylten med dubbelriktade pilar (även den blåvit) under påbudsskylten.

Wikipedia är inte lagtext (men ofta sann) och då jag läst verkar det stämma med vad jag tror och lärt mig:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykelvägar_i_Sverige

Här talas om mittmarkering på dubbelriktad cykelbana - något jag aldrig sett - jag har bara sett heldragen linje som delar av gångbana från cykelbana.

/Patrik, inte jurist
 
Nu är ju, vad jag förstått, dessa blå påfartsskyltar också påbudsskyltar. Det är HÄR du ska cykla, inte i körbanan. Men om det inte finns en sådan [/B]påbudsskylt[/B] på den motsatta sidan, ska inte då den här blå skylten tolkas som: du ska cykla HÄR, inte i körbanan, men ej heller på den andra sidan?

Ja, jag frågar. Uppenbarligen är de cykelbanor jag talar om tänkta att vara enkelriktade, men vad säger lagen? Kan någon ge pekare till de juridiska dokument - inte till diverse påståenden och tolkningar - som klart utsäger att cykelbanor automatiskt är dubbelriktade?
Jag har tidigare kontaktat en myndighet och fick svaret att visst kan cykelbanor enkelriktas, men mer än så sades inte. Om motsatsen är sann borde det åtminstone vara lätt att bevisa.

Lagen, d.v.s. Vägmärkesförordningen säger:
"En anvisning om påbud genom ett påbudsmärke gäller, om inte annat anges i 10 §, från den plats där märket satts upp antingen till nästa korsning med annan väg ... eller till den plats dessförinnan där ett motsvarande märke med tilläggstavla T11, utsträckning, med nedåtriktad pil eller ett slutmärke har satts upp."

D.v.s. finns det inget cykelbanemärke vid korsningen så är det heller inte cykelbana i den riktningen. I stället för cykelbanemärke kan det finnas cykelmärkning på marken, varvid cykelns orientering och/eller pilar anger om det är enkel- eller dubbelriktad cykelbana.

Problemet är att man numera rätt ofta anlägger dubbelriktade cykelbanor på båda sidor av gatan. Detta syns förstås på skyltningen, men eftersom det inte krävs några speciella kunskaper av den som ger sig ut på cykel, så är det nog många som tror att alla cykelbanor är dubbelriktade. Inte heller blir det väl bättre av att väghållaren inte klarar av att hålla reda på alla varianter och se till att det är konsekvent och korrekt skyltning och märkning överallt. Om inte ens väghållaren klarar av att göra rätt så ska man nog inte förvänta sig att allmänheten gör det heller.
 
Jag svarar inte heller på frågan, utan "bidrar" med en observation från Göteborg.

Det finns ju ibland pilar målade på asfalten i anknytning till cykelbanesymbolen. Om cykelbanan är tänkt att vara dubbelriktad är det ofta en pil åt vardera hållet.

Om man cyklar från Wavrinskys plats ned mot Sahlgrenska och vidare mot Linnéplatsen så finns det cykelbana (ev är det gc-bana, minns inte säkert) på vänster sida av gatan. Efter varje korsning finns en pil målad på asfalten, och den pekar i färdriktningen. Om man cyklar samma sträcka åt andra hållet hamnar man lätt på den här cykelbanan (som nu är på höger sida), och återigen finns pilar efter korsningarna, men bara i färdriktningen. Om pilarna skall tolkas som enkelriktning, har vi alltså avsnitt av cykelbana som man får cykla in på, men inte cykla ut ur.

Det är ett av många skäl till att jag prioriterar säkerhet, smidighet, laglighet i den ordningen.

Ursäkta sidospåret.
 
Cykelbanor skiljer sig inte från andra vägar vad gäller den rättsliga regleringen av enkelriktningen. Grunden är att alla (cykel- och bil-) vägar är dubbelriktade och att fordon vid möte ska hålla sig till höger (Trafikförordningen). Undantag i form av enkelriktning kan endast förekomma om kommunen eller länsstyrelsen föreskrivit detta i de lokala trafikföreskrifterna som finns för varje kommun. Sådan reglering finns t.ex. av cykelbanorna på ömse sidor av Linnégatan i Göteborg. Det är bara att gå in på Svensk trafikföreskriftssamling och söka efter aktuell vägsträcka (tips - bocka i rutan med "Förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning" så slipper ni bläddra bland bärighetsföreskrifter mm)

Enkelriktningen ska då också märkas ut enligt vägmärkesförordningen med anvisningsmärke (och i cykelbanefallet även påbudsmärke) i början och förbud mot infart i slutet. Det där kan det nog vara si och så med på många platser, det blir en oherrans mängd skyltar...
 
Men nu upprepar du ju bara vad andra påstår - det vet jag ju redan. Jag känner till talesättet, men jag frågar ju vad lagen säger, dvs. jag vill veta kapitel och paragraf.

Om det du påstår har täckning i lagtexten kan man fråga sig om Linköpings Kommun bryter mot lagen med sina arrangemang. Kan det verkligen vara lagligt att dubbelriktade cykelbanor har enkelriktade ljussignaler och att inte påfart är markerad i bägge riktningarna -skyltningen ska väl ändå ange var man får (ska) köra in med cykeln. Får cykelbanor enligt lagen vara så smala att två cyklister inte kan mötas? Eller föreskriver lagen att den ena cyklisten ska begagna gångbanan vid möte?


Och om nu arrangemanget är lagligt, vilka skyldigheter har en cyklist som utan att möta rött ljus korsar trafik med grönt.
 
Jag har fått lära mig att man ska använda cykelbana om sådan finns men e

Här talas om mittmarkering på dubbelriktad cykelbana - något jag aldrig sett - jag har bara sett heldragen linje som delar av gångbana från cykelbana.

/Patrik, inte jurist

Gångbana skils från cykelbana med genomgående heldragen linje. På cykelvägar eller cykel+gång-vägar förekommer ibland en mittlinje; den är då i huvudsak streckad, men kan vara heldragen på känsliga ställen; ett jag säkert känner till är nära garnisonen i Linköping, i en kurva under en viadukt.


Man får ha ögonen öppna. Utmed den stora Malmslättsvägen, en del av gamla riksettan, är det dubbelriktade banor på bägge sidan, ett bra stycke ut från stan, med heldragen linje. Plötsligt vid Folkets Park (som väl snart inte finns längre) växlar detta till streckad linje; det framgår givetvis även av påfartsskyltarna att cykel- och gångtrafik blandas.

En märklig sådan växling finns också vid Berg; cykelbanan upp från innerstaden har streckad mittlinje, som plötsligt, ett kort stycke före bron över Göta Kanal övergår i heldragen. OJMR finns där inte ens en blå skylt som marker förändringen, eftersom den inte sker i en korsning!

Detta ställe är f ö ett av de obehagligaste som finns för cyklister i hela Linköping, t ex om man ska från Bergs samhälle mot Ledberg och Malmslätt.

(om man undantar obehag vållade av andra cyklister ...)
 
Men nu upprepar du ju bara vad andra påstår - det vet jag ju redan. Jag känner till talesättet, men jag frågar ju vad lagen säger, dvs. jag vill veta kapitel och paragraf.

Begreppet "fordon" och "cykel" definieras i Lagen om vägtrafikdefinitioner:

Fordon: En anordning på hjul, band, medar eller liknande som är inrättad huvudsakligen för färd på marken och inte löper på skenor. Fordon delas in i motordrivna fordon, släpfordon, efterfordon, sidvagnar, cyklar, hästfordon och övriga fordon.

Cykel: 1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon. 2. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp-eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt.


En cykel är alltså en typ av fordon.

Begreppet "väg" och "cykelbana" definieras Förordningen om vägtrafikdefinitioner.

Väg: 1. En sådan väg, gata, torg och annan led eller plats som allmänt används för trafik med motorfordon, 2. en led som är anordnad för cykeltrafik, och 3. en gång- eller ridbana invid en väg enligt 1 eller 2

Cykelbana: En väg eller del av en väg som är avsedd för cykeltrafik och trafik med moped klass II


En cykelbana är alltså en typ av väg.

Trafiken på en väg (alltså även cykelvägar) med fordon (alltså även cyklar) omfattas av Trafikförordningen, enligt dess 1 §: "Denna förordning innehåller bestämmelser för trafik på väg och i terräng."

Enligt Trafikförordningens 10 kap, 1§ får särskilda trafikregler meddelas genom lokala trafikföreskrifter för viss väg eller vägsträcka (alltså även cykelbana). Enligt 10 punkten samma paragraf får de särskilda trafikreglerna gälla "förbud eller påbud att svänga eller köra i viss riktning." Här har vi alltså bemyndigandet att föreskriva om enkelriktning - förbud att köra i viss riktning. Vem som får meddela dessa lokala föreskrifter och hur det går till regleras i Trafikförordningens 10 kap 3 §.

Grundförutsättningen är alltså att om inget annat sägs så är trafik på en väg (även cykelbana) tillåten i båda riktningarna. Detta är legalitetsprincipen - inget brott utan lag. Om kommunen inte har föreskrivit i sina lokala trafikföreskrifter om enkelriktning av den aktuella vägsträckningen (även cykelbana) begår man inget brott oavsett vilken riktning man färdas i.

Om det du påstår har täckning i lagtexten kan man fråga sig om Linköpings Kommun bryter mot lagen med sina arrangemang. Kan det verkligen vara lagligt att dubbelriktade cykelbanor har enkelriktade ljussignaler och att inte påfart är markerad i bägge riktningarna -skyltningen ska väl ändå ange var man får (ska) köra in med cykeln. Får cykelbanor enligt lagen vara så smala att två cyklister inte kan mötas? Eller föreskriver lagen att den ena cyklisten ska begagna gångbanan vid möte?

Men det enda rätta svaret på frågan huruvida den cykelbanan som du stör dig på är enkelriktad eller inte är ju att kolla i de lokala trafikföreskrifterna för den aktuella vägsträckan. Det tänker jag dock inte göra åt dig.

Men om nu kommunen har enligt konstens alla regler har föreskrivit att en viss cykelbana på en viss sida av en viss vägsträcka ska vara enkelriktad, då har kommunen också en skyldighet att märka upp detta enligt Vägmärkesförordningen, med anvisnings- och förbudsskyltar etc. Men den frågan är ju hypotetisk innan du har kollat om det verkligen är enkelriktad eller dubberiktad cykelbana det rör sig om.
 
Men cykelbanor vid sidan av körbanan är ju inte egna vägar utan körbanan och cykelbanorna utgör tillsammans en väg och då gäller väl att man ska färdas på vägens högra sida.
 
repris

Hej Sarvi - du verkar vara juridiskt bevandrad - är en cykelbana också att betrakta som ett körfält enligt definitionerna?

I såfall vill jag reprisera mitt inlägg om fordons placering på väg §7 i trafikförordningen som säger
"§7: Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet." - det borde ju innnebära att jag inte får cykla på den "vänstra cykelbanan" om det finns cykelbana på ömse sidor av vägen och givet att de inte yttryckligen skyltats dubbelriktade enligt beslut kommunens lokala trafikföreskrifter

Eller missar jag något i mitt resonemang ovan?

/Patrik, glad amatörjurist
 
Jag svarar inte heller på frågan, utan "bidrar" med en observation från Göteborg.

Det finns ju ibland pilar målade på asfalten i anknytning till cykelbanesymbolen. Om cykelbanan är tänkt att vara dubbelriktad är det ofta en pil åt vardera hållet.

Om man cyklar från Wavrinskys plats ned mot Sahlgrenska och vidare mot Linnéplatsen så finns det cykelbana (ev är det gc-bana, minns inte säkert) på vänster sida av gatan. Efter varje korsning finns en pil målad på asfalten, och den pekar i färdriktningen. Om man cyklar samma sträcka åt andra hållet hamnar man lätt på den här cykelbanan (som nu är på höger sida), och återigen finns pilar efter korsningarna, men bara i färdriktningen. Om pilarna skall tolkas som enkelriktning, har vi alltså avsnitt av cykelbana som man får cykla in på, men inte cykla ut ur.

Det är ett av många skäl till att jag prioriterar säkerhet, smidighet, laglighet i den ordningen.

Ursäkta sidospåret.


Det är väl i första hand skyltningen det handlar om? Genom universitetsområdet i Linköping går
en genomfartsväg för cyklister och fotgängare som i sin nordligaste del kallas Märkesbacken, och, på själva området, för Corson. Åtminstone på sträckan från Hans Meijers Väg och vidare säderut är cykelbanan bemålad med cyklar vända åt ett enda håll - jag tror faktiskt inte det betyder att den sträckan är enkelriktad.


Jag såg förresten ett dokument utgivet av gatumyndigheten i Stockholm där man dels betonar fördelarna med enkelriktade arrangemang, dels i en fotnot betonar att enkelriktning egentligen inte är möjligt eller kräver speciella skyltar ("bommärket", "pilen"). Det framgick där att vissa sträckor var markerade som dubbelriktade åt ena hållet, men enkelriktade åt det andra. Behov av klarhet finns onekligen!