• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Cykel- vs bilenergi?

Re: Dödvikten då?

ornskar; sa:
Och tittar man i de bilar som susar omkring på vägarna finner man att det ofta är varken passagerare eller skidutrustning i dem. Många gånger sitter det bara en förare i bilen.

För cyklistens del borde man väl också räkna bort grundförbrukningen. Det pågår ju, som någon nämnt, också i vila.

Jahapp, då har man cyklat på jobbet, gött.

Tittar man i de bilar som susar omkring på vägarna finner man att det ofta också är långtradare med 60ton last.

"För cyklistens del borde man väl också räkna bort grundförbrukningen. Det pågår ju, som någon nämnt, också i vila."
Håller inte med här.
Ska man nu räkna på det här kan man ju inte ponera att cyklisten måste stanna och pissa, bilisten kan ju då också göra det, och lämna bilen på tomgång.
Man måste försöka få till så lika förhållanden som möjligt när man ska räkna.

Och Tigern, en av grabbarna-på-konsumbänken här på byn cyklar ganska långt på en liter T-doja, förvisso kompletterat med en limpa, men ändå.
;)

/BAX
 
JA!

nermander; sa:
Just det här med hur stor mängd mat det motsvarar är ju viktigt. Om en liter bensin nu är 30 MJ så motsvarar det ungefär 1 kg smör (hmm, blev det inte värre skillnad? :).

Om jag äter 1kg smör så cyklar jag...10m, sen spyr jag.
Nä, jag tycker du resonerar rätt nermander.
Ett annat problem är ju att cyklisten inte, som bilen, tvärstannar när "bensinlitern" tar slut. Cyklisten övergår då till att tära på fettreserven (bilringarna :) )
Hur skulle det se ut om bilen började suga i sig inredningen??
Neej! Min Wunderbaumgran..och mina dörrsidor i krossad plysch, stopp!
Skämt åsido, jag säger det igen, det är väldigt svårt att räkna på.
Ingen som har någon värstingklocka med kaloriräknare?
Som är villig att cykla tills kalorier motsvarande energiinnehållet i en liter bensin gått åt?

/BAX
 
Jag har läst lite jämförelser mellan olika liggcyklar, och då brukar man redovisa vilken hastighet man uppnår om cyklisten utvecklar 250 Watt. Jag tror 250 W är vad en vanlig cyklist orkar med under längre perioder. (Under kortare perioder har jag hört uppemot 500-600+ W. Han som lyckades flyga ett flygplan 1 mile med trampkraft tvingades t.ex. utveckla närmare en hk vill jag minnas).

Här finns lite data för olika typer av cyklar:
http://www.liggister.org/faq.htm#5

Med hjälp av detta borde det gå att göra en hyfsad uppskattning.
 
1500 kCal

Jag cyklar 48 km om dagen till och från arbetet, det bränner ca.1500 kCal extra om dagen enligt en förbränningstabell i boken "Mäns bantning". Snittfarten så här i början av säsongen är ca 24km/h, den ökar till strax under 30 km/h efter ett par månader och de verkliga bottenprestationerna blir avsevärt mindre dåliga jämförelsevis de bra. Jag antar att det är att komma i form.

Fördelar som bilen inte ger men cykeln,
- motion som befrämjar hälsan,
- naturupplevelse såsom lärksång, ryttlande fiskgjuse över Fyrisån,
- en viss respekt som "hårding" på arbetplasen.

Energiåtgången är en stadig grötportion på morgonen, en extra stor matlåda mitt på dagen och lite extra till middagen samt lite frukt där i mellan. Ambitionen är också att ta lite av det lager gubbfläsk som hinner byggas runt kroppen under den något mindre intensiva vintersäsongen.

En sak som jag noterat som flitig cykelpendlare under mitt 30 åriga yrkesliv är att bilar må vara fyrsitsiga, men de härbergerar nästan aldrig mer än en person.

Jämförelsevis en cykel så är bilen ett otroligt resursslöseri med fossila bränslen, metaller och andra råvaror, det behöver man inte räkna ut det säger sig helt själv vid en blick på de båda farkosterna.
[Ändrat av klippen 2004-04-10 kl 06:04]