• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Cykel- vs bilenergi?

Av det kemiska energiinnehållet i bensin är det för en bil bara 10-15% som utnyttjas till att övervinna friktion och luftmotstånd, resten blir värme och ljud i motor, transmission mm. Om jag nu minns rätt...Hur är det med en cyklist? Hur långt skulle en cyklist komma på en liter bensin? (Inte bokstavligt talat, kanske ;) Eller mao - hur mycket effektivare är cykeln, energimässigt sett, än bilen?
 
Vet inte svaret, men man bör kunna dela upp det hela i 3 frågor:

- Hur effektivt kan kroppen omsätta intagen föda till rörelseenergi ("trampa")
- Hur effektivt trampar cyklisten (rundtramp, eller inte)
- Hur stor är friktionsförlusten i cykelns drivlina

/Håkan
 
Håkan K; sa:
- Hur effektivt kan kroppen omsätta intagen föda till rörelseenergi ("trampa")
- Hur effektivt trampar cyklisten (rundtramp, eller inte)
- Hur stor är friktionsförlusten i cykelns drivlina

Basalmetabolismen ligger väl runt 2000 kcal för en vuxen man (om jag nu inte hittade felaktiga siffror vid en snabb sökning). Om vi avrundar det till 80 kcal/h så har vi en vettig siffra att räkna med.

En siffra jag hittade tyder på att en cyklist bränner ungefär 20 kcal/km cykling. Jag antar då att det är en ganska moderat hastighet det handlar om, för att det ska bli enkelt att räkna med så kan vi dra till med 10 km/h (fast det är nog rätt hög snitthastighet för de flesta normalcyklister). Det ger 200 kcal/h för cyklisten.

Men nu infinner sigt ju dilemmat: När du stannar bilen slutar den dra bensin, men när du slutar cykla fortsätter kroppen göra av med energi.
 
nermander; sa:
Men nu infinner sigt ju dilemmat: När du stannar bilen slutar den dra bensin, men när du slutar cykla fortsätter kroppen göra av med energi.

Men det är väl bara att ponera att man kör tills "tanken" är slut.
Vad är energiinnehållet i en liter bensin?
Hur långt orkar man trampa med motsvarande energiintag?

Jag har för mig att en modern bil har en verkningsgrad på en 30-35% för framdrivning. Räknar man med energin för att värma kupe´n stiger siffan. men det går ju att bortse från i detta fall.

/BAX
 
Beror på bl a hastigheten

Krånglig fråga men här ett kortfattat svar med lite länkar.

Verkningsgraden hos en människa är ca 25% dvs så mycket av den tillförda energin kan man få ut som mekanisk energi på en testcykel via muskelarbete.

En cykel har små rullförluster på asfalt men ju högre hastighet ju större blir friktionsförlusterna via luftmotståndet och eftersom en cykel med cyklist har dålig aerodynamisk form så är en bil relativt sett effektiv om hastigheten är 50 km/h. Om jag minns rätt så ökar luftmotståndet med hastigheten i kvadrat. http://hem.passagen.se/ogren/cykla.htm

Recumbents kan ha lågt luftmotstånd se diskussioner på långfärdscykelforumet.

Se också http://biphome.spray.se/cykeltraning/ctr/aero.html

http://www.liggister.org/peterm.html

Thure
 
Jo en modern bil har en verkningsgrad på ca 30% på vevaxeln, men sen har man förluster i transmission, kylning osv så man kan inte helt utnyttja denna tredjedel till att faktiskt driva bilen.

En snabb googling ger att bensin har ett energiiinehåll på 8720 kWh/m3 (http://www.nenet.nu/energiradgivare/omenergi/energiinnehall.shtml). Eftersom 1 kWh = 3,6 MJ så torde 1 liter innehålla 8,72 * 3,6 = ca 31,4 MJ.
 
Mätt på vevaxeln..naturligtvis.
Fasen vad less jag blir på dessa olika angivelser.
Jänkarna hade (har?) väl SAE hästkrafter, inte att blanda ihop med DIN hästkrafter.

Med min bil, en gammal (-94) Golf TDI kombi, tar jag mig två mil på en liter diesel.
Kan jag med motsvarande energimängd i mat cykla två mil?
Men å andra sidan så kan jag med guds hjälp och en träkäpp stuva in ett inte föraktligt antal personer i bilen, därtill skidor och tillhörande bråte, och jag tar mig ändå de två milen.
Kan jag bunta ihop ovanstående på en cykelkärra och cykla två mil med detta på släp?

Å tredje sidan tror jag att jag lägger ner resonemanget, det uppstår för många frågetecken.

Lycka till med räknandet.

/BAX
 
BAX; sa:
...med guds hjälp och en träkäpp stuva in ett inte föraktligt antal personer i bilen, därtill skidor och tillhörande bråte...
Haha! Vilken härlig kaloriförbrukning som skulle uppstå med den bråten på pakethållaren!

Nej, några exakta jämförelser är ju svåra att få fram då sådana skulle bero på så många parametrar. Men, man kan nog komma överens om att kroppen/cykeln är en svårslagen kombination när det gäller att ta sig fram energisnålt (typ flera hundra ggr effektivare än bilen)...

Tack iaf för en intressant diskussion, försöker bara motivera mig själv att cykla till jobbet ;)
 
Hä!

anders_elias; sa:
Tack iaf för en intressant diskussion, försöker bara motivera mig själv att cykla till jobbet ;)


Samma här, då får vi räkna på bilringar sett ur en annan synvinkel, fram med..skjutmåttet(?).

OK, imorgon cyklar jag på jobbet, hänger du med?

/BAX
 
Med en liter bensin i kroppen cyklar man inte alls, sen får man ha hur många bilringar som helst. Däremot, om vi ponerar att verkningsgraden hos en cyklist motsvarar de angivna värdena här så cyklar en cyklist EXAKT så långt som han / hon har lust. Med lite havregryn i kroppen möjligen lite till. Solsken i ansiktet och medvind, eventuellt ytterligare en bit.

Gomorron!

/ G
 
Dödvikten då?

Man får väl också räkna med det som verkligen ska transporteras. Bilen väger ju ett ton eller så innan man har stoppat varken passagerare eller skidutrustning i den. Cykeln borde med andra ord vinna ganska mycket på att det inte är så mycket vikt förutom själva cyklisten som drivas fram.

Och tittar man i de bilar som susar omkring på vägarna finner man att det ofta är varken passagerare eller skidutrustning i dem. Många gånger sitter det bara en förare i bilen.

För cyklistens del borde man väl också räkna bort grundförbrukningen. Det pågår ju, som någon nämnt, också i vila.
 
Att jämföra en BIL med en cyklist är nog kanske inte så vettigt nej.. Bättre vore väl att jämföra en moped eller MC med en cyklist?

En bil kan ju som sagt var transportera fler personer och större last än en cykel. Det påverkar å andra sidan bensinförbrukningen lite grann, men inte så fruktansvärt mycket.

När det gäller bilens eller mopedens verkningsgrad är det väl inte så nödvändigt att behöva räkna på den? Det räcker väl med att se på hur mycket bensin det går åt för en viss sträcka? Sen måste man då räkna fram hur mycket energi den bensinen innehåller (lätt gjort) och sen hur mycket mat det skulle motsvara och hur långt en cyklist skulle ta sig på det (lite svårare).

Just det här med hur stor mängd mat det motsvarar är ju viktigt. Om en liten bensin nu är 30 MJ så motsvarar det ungefär 1 kg smör (hmm, blev det inte bärre skillnad? :).