Cyklarna har väll lite olika kundgrupper. Surlys köpare är nog oftast petigare med sådant.
Nishikin ser väll dessutom ut att ha justerbar vinkel/längd på styrstammen. Den modellen är nog inte tänkt att man ska modifiera så mycket. Köp ramen som ligger närmast i storlek. Justera längden med den vinkelbara styrstammen så blir det nog ganska nära och borde funka bra (hindrar ju inte att man byter styrstam ifs).
Surly säljer ju sina ramar löst också, framtill ganska för några år sedan sålde de ju bara lösa ramar tror jag. Där är nog tänkta för mera customiserande av komponentvalet. När jag köpte min LHT ram så tror jag inte färdiga cyklar fanns att köpa i Sverige i vart fall.
Angående ursprungsfrågan så gillar jag Surly LHT. Den är stabil och funkar bra med bockstyre. Min ram är nog i kortaste laget för rakt styre (men det är ju kanske möjligt att det finns längre ramar för rakt styre? Jag kör med bock så jag har aldrig kollat upp det). Klarar mycket last utan att påverkas och det finns gott om plats för cykelväskor. Vidare finns det gott om plats för ganska grova däck kombinerat med rejäla stänkskärmar.
Det negativa är väll att det verkligen inte är en sportig cykel. Den känns ganska seg utan packväskor. Vidare är de inte helt optimal att cykla med i mycket lössnö. Detta för att bakändan jämmfört med den på en mtb är ganska slängig i snömodd, antagligen en bieffekt av de långa kedjestagen. Detta är ju än eftergift de gjort för att göra cykeln stabil och med plats för mycket packning.
Jag har den modellen med fälgbromsar, men numera finns ju ramen även i en version för skivbromsar, det kan ju vara praktiskt om det ska pendlas på den på vintern.