Cykelförbudet grundar sig nog i praktiska anledningar och en alltför stor generalisering.
Som daglig tågpendlare mellan Uppsala och Stockholm är jag väldigt tacksam för att det inte ska strulas med cyklar i tid och otid i trånga loktågsvagnar. Och så vill nog SJ ha möjligheten att byta runt vagnar bäst de vill i tågseten utan att behöva tänka på om de får med en godsfinka till cyklar. Att cyklar skulle få transporteras "uppfällda" i en vanligt vagn känns för mig uteslutet av säkerhetsskäl om det skulle hända något vilkek skulle försvåra en utrymning.
Men på Norrlandstågen borde man ju kunna vara lite frikostigare kring bagagereglerna. I princip samma tågset används konstant. Dessutom brukar stoppen på stationerna vara betydligt längre än för vanliga regionaltåg så det borde finnas tid att hämta upp bagage ur en godsfinka.
I Danmark går man åt andra hållet. Speciella vagnar på alla pendeltåg för cyklar. Rabatter. Cykelverkstäder på strategiska stationer. Det går om man vill. Nej de gamla vagnarna är inte gjorda för cyklar, men Sverige har köpt in ganska många tåg som bygger på andra principer de senaste 20 åren. Är de anpassade för cyklar? Nej. Det handlar om vilja, eftersom det bevisligen går i andra länder.
En liten godsfinka för skrymmande last och "Bussgods" skulle lösa problemet med trånga lokdragna vagnar. Som jag ser det har SJ flera stora problem att lösa:
1. Köra tågen i tid, även med snö och blöta löv på spåret. Schweizarnas tåg kör på pricken trots alpernas väder. Vad gör de som SJ inte kan?
2. Dålig service. Det verkar som de helst skulle vilja slippa passagerare helt och hållet, så de kan köra sina tåg ifred. Att krångla med cyklar eller samarbeta med bussgods som då blir miljövänligare? Hujeda mig, usch och fy vad jobbigt.
3. Krångligt och ologiskt prissystem för biljetter. Det är billigare att flyga ARN-Umeå t o r än att ta nattåget med liggvagn. Om man är två i en bil kan det bli billigare än tåget. Det är inte särskilt miljövänligt.