Cykel i västra Skottland?

Hej. jag undrar om det är någon som har kartor med cykelleder över West Coast och Highlands? Någon som har cyklat längs västkusten i Skottland? Som har några spännande förslag över alternativa vägar.

Jag skall cykla Skottland runt och har fått mycket stor hjälp när det gäller östkusten, så som sagt: All spännande information om västkusten uppskattas!

Ricard.Salevik@oslo.media.telenor.no

cykla i Skottland

Hejsan vi zickzackade oss igenom Skottland för några år sedan på vår tandem. Då hade vi god hjälp av något som heter CTC handbook över cykling på de Brittiska öarna. Men för att få aktuell information föreslår vi att du vänder dig till exempelvis the Tandem Club eller just CTC för att få information. De har dessutom tillgång till adresser till folk som bor i området med cykelintresse.
För övrigt rekommenderas regnkläder med god ventilation varmt. Har du/ni inte extrem tur så blir det vått och det rejält också. En annan faktor är vinden, det kan vara idé att studera vindförhållanden då man lägger upp cyklingsplaner.
Rent landskapsmässigt var det otroligt fint att cykla - inte minst på västkusten men också på öarna utanför. Det för in detta med färjor i sammanhanget men det går att få bra information om även det.
Lycka till
Carl v Rosen

Väst kusten !

Hej !

Vet att du har mailat till mig med frågor men i ett försök att göra det riktigt bra har det inte blivit av !

Gör nu ett försök !

1. Vad kostar det att bo på campingplatser?
Växlar mellan billigt (2 pund ) till överkomligt( 10 pund ) beroende lite på hur de beslutade sig för att behandla dig, som backpacker eller vanlig motorburen gäst. Vissa campingplatser tog inte mot backpackers men för mig blev det aldrig något problem att prata mig förbi detta.
2. Måste man boka plats?
Nej inte mig veterligen, ja menar vi tältare får ju alltid plats någon stans.
3. Är det lätt att finna campingplatser.
Alla Campingplatser är utmärkta på Ordenacsurvey kartorna men se upp för campingplatser som bara tar hus vagnar. Tvingades förra sommaren till en dags etapp på 16 mil p.g.a. av detta.
4. Går det att "snika" sig in och tälta i skogen?
I vissa delar går det nog alldeles utmärkt ( läs highlands och väst öarna ) men å andra sidan finns det nog ingen firma som skulle va mer lönsam än den som tillverkar Privat skyltar i Skottland. Detta kombinerat med ett utbrett lantbruk med djur skötsel gör att jag som brukar göra på detta sätt hemma vid kände mig lite tveksam.
5. Hur långt kommer man i snitt på cykel i Skottland, med hänsyn till terräng?
Skottland är mycket backigt och detta är svårt att ta hänsyn till när man planerar dagsetapperna. Själv uppskattar jag backar och tycker det är roligt och ligga och mala men så fort det blir så brant att man måste gå av försvinner det roliga. Själv snittade jag ca 10 mil om dagen fast då upplevde jag mycke från cykeln och va ensam.

Cykling på väst kusten ! Själv tog jag mig upp till Eidinburgh och sneddade sen ut via loch lomond ut till Oban upp längs kusten till Fort williams -Malliag- Skye - Lewis and Harris ( om du har tänkt att besöka många av öarna på Västkusten finns det något som kallas Island Rover vilket gör att man får åka färja så mycke man vill under en viss tidsperiod, själv nöjde jag mig med en kombinerad biljett vilket blev billigt. Caledoninan Mac Bride har en bra inställning till cykel turister och plats bokning behövs inte ) Ullapool - Durness- Inverness och längs med östkusten tillbaka till Newcastel. Tyckte väst kusten med sina långa vikar va otroligt fint, det västra öarna va vackra i sin karghet, sträckan mellan Ullapool och Durness va något av det vackraste jag sett men samtidigt väldigt backigt ( vilket jag i och för sig gillar ).

Det ska kanske tilläggas att jag samman lagt på två och en halv vecka förra året endast hade typ tre timmar med regn vilket jag så här i efterhand får räknas som lite, men det är klart nån gång måste man ha tur. Tog dock igen mitt regn underskott då det regnade konstant i en hel vecka (lätt överdrivet) i Sarek två veckor senare.

Ha det gott

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Max.M Cykel kompis sökes! Långcykling 0
G.Kraft Cykel och tåg Långcykling 1
MartinLA Ny cykel för kortpendling - stål/alum mm? Långcykling 2
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
olaab Packfickor till cykel? Långcykling 1
majjen Jag vet inte vilken cykel jag vill ha / behöver Långcykling 28
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Worldcitizen Cykel Sällskap Långcykling 0
skogshovet Cykel genom Östeuropa (med omnejd) Långcykling 2
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Linus_G Cykla i latinamerik Långcykling 6
JorgenB Kåpa till vanlig cykel Långcykling 9
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Minette förslag på cykel Långcykling 7
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
Gocraft Hårt, vattentätt skal till cykel Långcykling 4
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
wendel90 Cykla i Afrike, Vad för cykel? Långcykling 1
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
SeekOut Utrusta min cykel Långcykling 33
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
Christian1 Cykel för en veckas cykelsemster? Långcykling 3
I.Morgan Ny cykel! Långcykling 10
CptChernobyl Att posta en cykel [ Eller liknande ] Långcykling 4
didrok87 Kona Sutra 2013 en bra touring cykel? Långcykling 26
Gevalia1 cykel råd? snälla! Långcykling 12
volcán_e_hombre Cykel på tåg/buss/flyg Långcykling 28
emptyrings På cykel i södra Frankrike? Långcykling 2
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
Brune Vad är vitsen med en trehjulig cykel? Långcykling 10
Takuyi Cykel på budget Långcykling 21
rundqvist Finns det någon cykel som passar till "allt"? Långcykling 52
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
TMW bra cykel butik?? Långcykling 9
Anette Grinde Cykel på flyg? Långcykling 15
colan Vilken cykel? Långcykling 6
colan Cykel till prag Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
schager Örebro till Paris på cykel Långcykling 5
Bartod Utrustning till färd med cykel? Långcykling 25
KristianMattiasson avståndsmätare med karta på internet för cykel Långcykling 3
Gohan Bästa sättet att ta sig till (& från) Gibraltar med cykel Långcykling 5
chicole Malmö - Indien på cykel Långcykling 20
Vinza Hjälp med att välja cykel! Långcykling 2
j_stellan Visum till USA Långcykling 5
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg