Väst kusten !
Hej !
Vet att du har mailat till mig med frågor men i ett försök att göra det riktigt bra har det inte blivit av !
Gör nu ett försök !
1. Vad kostar det att bo på campingplatser?
Växlar mellan billigt (2 pund ) till överkomligt( 10 pund ) beroende lite på hur de beslutade sig för att behandla dig, som backpacker eller vanlig motorburen gäst. Vissa campingplatser tog inte mot backpackers men för mig blev det aldrig något problem att prata mig förbi detta.
2. Måste man boka plats?
Nej inte mig veterligen, ja menar vi tältare får ju alltid plats någon stans.
3. Är det lätt att finna campingplatser.
Alla Campingplatser är utmärkta på Ordenacsurvey kartorna men se upp för campingplatser som bara tar hus vagnar. Tvingades förra sommaren till en dags etapp på 16 mil p.g.a. av detta.
4. Går det att "snika" sig in och tälta i skogen?
I vissa delar går det nog alldeles utmärkt ( läs highlands och väst öarna ) men å andra sidan finns det nog ingen firma som skulle va mer lönsam än den som tillverkar Privat skyltar i Skottland. Detta kombinerat med ett utbrett lantbruk med djur skötsel gör att jag som brukar göra på detta sätt hemma vid kände mig lite tveksam.
5. Hur långt kommer man i snitt på cykel i Skottland, med hänsyn till terräng?
Skottland är mycket backigt och detta är svårt att ta hänsyn till när man planerar dagsetapperna. Själv uppskattar jag backar och tycker det är roligt och ligga och mala men så fort det blir så brant att man måste gå av försvinner det roliga. Själv snittade jag ca 10 mil om dagen fast då upplevde jag mycke från cykeln och va ensam.
Cykling på väst kusten ! Själv tog jag mig upp till Eidinburgh och sneddade sen ut via loch lomond ut till Oban upp längs kusten till Fort williams -Malliag- Skye - Lewis and Harris ( om du har tänkt att besöka många av öarna på Västkusten finns det något som kallas Island Rover vilket gör att man får åka färja så mycke man vill under en viss tidsperiod, själv nöjde jag mig med en kombinerad biljett vilket blev billigt. Caledoninan Mac Bride har en bra inställning till cykel turister och plats bokning behövs inte ) Ullapool - Durness- Inverness och längs med östkusten tillbaka till Newcastel. Tyckte väst kusten med sina långa vikar va otroligt fint, det västra öarna va vackra i sin karghet, sträckan mellan Ullapool och Durness va något av det vackraste jag sett men samtidigt väldigt backigt ( vilket jag i och för sig gillar ).
Det ska kanske tilläggas att jag samman lagt på två och en halv vecka förra året endast hade typ tre timmar med regn vilket jag så här i efterhand får räknas som lite, men det är klart nån gång måste man ha tur. Tog dock igen mitt regn underskott då det regnade konstant i en hel vecka (lätt överdrivet) i Sarek två veckor senare.
Ha det gott
-Å