Känner någon till detta märke? Finns det kvar? Var köper man en sådan i Sverige? Pappa hade en sådan touringcykel för några år sedan och den var grymt skön. Den var dock rätt gammal. Är märket något att satsa på??? Ska börja pendla till jobbet i vår ca 3 mil/dag och funderar på att köpa något vettigt. Alternativet är ev en ny Nishiki (har en gammal sliten sådan idag), men Gitanen var ju såå skön...
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
cycles gitane
- Trådstartare wibeck
- Start datum
http://www.gitane.com/ Kan det va så enkelt?
Säljs Gitane öht i Sverige numera? Det är ju ett fransk klassisk märke, som (inbillar jag mig iaf) har varit och är på tillbakagång. Om du inte är ute efter en gammal klassisk racercykel, eller så, så finns det nog bättre val. Nishiki kan väl funka.
Första frågan borde dock vara vilken typ av cykel du vill ha: MTB, trekkingcykel, BMX, racer osv.
Nästa fråga: Vad ska den kosta?
/Håkan
Första frågan borde dock vara vilken typ av cykel du vill ha: MTB, trekkingcykel, BMX, racer osv.
Nästa fråga: Vad ska den kosta?
/Håkan
Hmm, pappas cykel kanske var från Gitanes storhetstid...
Någon form av trekking el enklare touringcykel. Kommer väl inte att åka på några längre turer. Men det ska som sagt funka att cykla drygt 3 mil/dag på den. Den får gärna ha skärmar och pakethållare oxå. Priset bör inte överstiga 8000 kr, gärna mindre.
Någon form av trekking el enklare touringcykel. Kommer väl inte att åka på några längre turer. Men det ska som sagt funka att cykla drygt 3 mil/dag på den. Den får gärna ha skärmar och pakethållare oxå. Priset bör inte överstiga 8000 kr, gärna mindre.
Håkan K; sa:Säljs Gitane öht i Sverige numera? Det är ju ett fransk klassisk märke, som (inbillar jag mig iaf) har varit och är på tillbakagång. Om du inte är ute efter en gammal klassisk racercykel, eller så, så finns det nog bättre val. Nishiki kan väl funka.
/Håkan
Gitane ägs numera av Cycleurope (Salvatore Grimaldi), dvs de tillhör samma ägare som Crescent, Bianchi, Kildemoes m.fl. Det verkar som varumärket vårdas någorlunda på den franska marknaden, men internationellt är det framför allt Bianchi som gäller.
Läs om Gitanes historia här:
http://www.gitaneusa.com/racing.asp
Senast jag såg Gitane-cyklar till salu i Sverige var på Sportex för sådär fyra-fem år sedan.
[Ändrat av GunnarH 2006-01-11 kl 22:14]
Märket ointressant
En touring/audaxcykel tror jag skulle kunna passa dig rätt bra. Har du tur får du tag i en begagnad för under 8000 kr. Var noga med att ramen passar dig.
Själv är jag nöjd innehavare av en klassisk engelsk stålhingst från Thorn med 700 hjul. http://www.sjscycles.com/
Thure
En touring/audaxcykel tror jag skulle kunna passa dig rätt bra. Har du tur får du tag i en begagnad för under 8000 kr. Var noga med att ramen passar dig.
Själv är jag nöjd innehavare av en klassisk engelsk stålhingst från Thorn med 700 hjul. http://www.sjscycles.com/
Thure
700 hjul?
Det var en väldig massa hjul...
(Kunde inte motstå...)
/Eva
thureb; sa:... en klassisk engelsk stålhingst från Thorn med 700 hjul.
Det var en väldig massa hjul...
(Kunde inte motstå...)
/Eva
wibeck; sa:Hmm, pappas cykel kanske var från Gitanes storhetstid...
Någon form av trekking el enklare touringcykel. Kommer väl inte att åka på några längre turer. Men det ska som sagt funka att cykla drygt 3 mil/dag på den. Den får gärna ha skärmar och pakethållare oxå. Priset bör inte överstiga 8000 kr, gärna mindre.
Jo, nästan alla som såldes i Sverige under -70 och -80talen var skäligen enkla i ramrör och komponenter, men underbart väl balanserade touringcyklar, hjulbas 105-110, ramgeometri för komfort och stabilitet...). Antagligen gjorda för anglo-saxiska marknad med 27"x1/4-hjul etc. Men lite svårmekade (mycket enkla lager etc) och växlarna var primitiva. Fungerade dock väl med racerutväxling, och alla som körde 10-växlat på den tiden var unga och starka och orkade dra tunga växlar... (det betalar vi för nu med dåliga knän).
Vill man prova en ´retro´ av den typen kan man hitta liknande franska, men som är lite modernare vad gäller kompnenter (t ex Motobecane med Sun Tour...). Utmärkta exemplar för max 1000-1500 kr, men ingenting att kosta på ytterligare. Se till att inget är helt utslitet. "Kassetter" - frihjul(!) - finns att få tag på i begränsad utsträckning, i övrigt inga problem med förslitningsdelar (man inte gör några större reparationer på en sådan hoj). Och de gängade dreven på frihjulet kan man i ofta vända på i nödfall.
Modernare maskiner med riktig ´touringram´ och byggda med t ex bra MTB-komponenter ligger på 3-5000 för t ex en bra Crescent Abisko eller liknande.
(Liten varning för gamla japanska touringmaskiner som i och för sig är utmärkta, men är egentligen modifierade racerkonstruktioner med ´nervösa´ egenskaper.)
Handla gärna en gammal fransk ´retro´ för en billig penning för att någon gång då och då köra lite nostalgiskt, men lägg inte ner några stora pengar.
Tre mil om dagen i ur och skur kräver av praktiska skäl andra doningar.
/Lasse
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg