Cresent Imagine??

Hej!

Funderar på att köpa en cyckel för motionsåkning i skogen, kanske någon multitävling.
Har tittat på Crecent Imagine ITC700 någon som vet om det är ok grejor??

Komponenter:
Gaffel, SunTour CXP75-Lo lockup
Växlar, Diore
Fälg, Shimano Altus C90
Krans, Shimano HG-90
Bromsar, Lee Chi V-broms
Styrlager, VP 1 1/8" Ahead Integrated

Någon som har någar åsikter hoppas jag... duger cykel till mig? Eller måste jag läga ner mera pengar? den kostar ca 6000:-

Är SunTour gaffeln kass?
Fälgarna hur är dom? förbereda på skivbromsar? (Ser ju Iallafall coolt ut med skivor :)

Hoppas på lite svar..
MVH,
Stefan

stefan77p; sa:
Hej!

Funderar på att köpa en cyckel för motionsåkning i skogen, kanske någon multitävling.
Har tittat på Crecent Imagine ITC700 någon som vet om det är ok grejor??

Komponenter:
Gaffel, SunTour CXP75-Lo lockup
Växlar, Diore
Fälg, Shimano Altus C90
Krans, Shimano HG-90
Bromsar, Lee Chi V-broms
Styrlager, VP 1 1/8" Ahead Integrated

Någon som har någar åsikter hoppas jag... duger cykel till mig? Eller måste jag läga ner mera pengar? den kostar ca 6000:-

Är SunTour gaffeln kass?
Fälgarna hur är dom? förbereda på skivbromsar? (Ser ju Iallafall coolt ut med skivor :)

Kass och kass, det beror på :)
Du är inte van vid något annat så du kommer tycka att den är ganska bra. För 6000 får man en hel del cykel, även ny.

Rent generellt så bör du ligga på ungefär Deore nivå på alla komponenterna runt om, för det du vill använda cykeln till.

Bromsarna tycker jag är ett riskmoment på den cykeln.
Altusfälgar tycker jag känns mer som något för en citybike, och inte i skogen.

Kolla på till exempel Pedalogerna (http://www.pedalogerna.com) eller TCM Cykel (http://www.tcmcykel.se) och jämför vad du får för motsvarande pengar

/Mattias

tack..

Tack för ditt svar!

Jag skrev fel det är inte fälgarna som är altus, någon annan del (nav kanske?).
Om fälgarna står bara att de är dubbelbottnade och parvis ekrade.
Har tittat lite och tycker nog den verkar vara ganska prisvärd..

Jämförelse Merida Matts Speed:
Samma växlar
Samma gaffel (tror jag)
Det som skiljer är väl, nav, vevparti, plus att fälgarna är ett frågetecken(ska försöka ta reda på vad det är för några).

Pris: Merida ca 8000:- Crescent ca 6000:-

Någon som har flera åsikter?
Frågan är väl mest om den håller för det jag ska ha den till....

En annan sak som du skall titta på är vevparti och vevlager.

Tillverkarna vet att folk vill ha "fina" växlar, för det syns så dom lägger penhgar där och sparar in på delar som inte syns.

Klart hojjen håller. Du kommer troligen inte hitta på några längre äventyr eller köra särskilt hårt i skogen (till en början)

En billig cykel i skogen är bättre än en dyr cykel i butiken. Det är du och bara du som avgör om cykeln känns prisvärd eller inte.

Om du blir "biten" och börjar cykla mycket så kommer du förr eller senare att vilja uppgradera delar på hojjen (endera av slitage eller bara för att du vill ha bättre).

Då när du väljer kommer du troligen märka viss skillnad och har du väl kommit upp på till exempel "xt nivå" så kommer du inte vilja byta ner dig igen. Det är när man byter ner sig som man märker de stora skillnaderna.

/Mattias
[Ändrat av mlindstrom 2004-03-31 kl 10:11]

Kona Blast för kring 6800sek passar nog bättre för dig.

Deore växlar
Marzocchi exr comp gaffel
fälgar ?

///Björn

Hjälpte en arbetskamrat att hitat ny cykel. Det blev en Kona Fire Mountain från Pedalogerna till slut. Bra (förhållandevis) framgaffel, jämn deore nivå och trevlig ram.

Rekommenderas.

/Mattias

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Runner75 Crescent Imagine/Scott Tampico Mountainbike 3
werefox åsikter om Imagine ITC 540. Mountainbike 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg