Crescent Edge??

Hejsan, Jag har köpt mig en Crescent Edge ETC500-C144 för det var en mycket bra pris på den i den lokala cykelaffären då snart 07:eek:rna kommer in.

hur mycket tål denna cykel? håller den för träning i skogen? eller är den mer för brukscykling? är väl Shimano Acera växlar tror jag.

Mycket tacksam för svar
MVH

Det beror bland annat på vad du väger och vad cykeln har för baknav. En vuxen man kan inte köra i skogen på vilken cykel som helst, och baknavet är den svaga punkten på en del cyklar i de lägre prisklasserna.

Om baknavet är gjort för kassett bör det inte bli några problem. Dvs kransarna bak skjuts in när man ska fästa dem på navet, och låses med en ring längst ut. På ett sådant nav sitter lagren så att påkänningarna på axeln blir rimliga.

Om baknavet däremot har en gänga som man skruvar fast hela kranspaketet på kan du räkna med att bakaxeln så småningom kommer att kröka sig eller gå av. När/om det händer är det bäst att byta hela bakhjulet till ett av bättre kvalitet.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg