Håll dig ifrån rekommendationer från folk som inte provat brädan
Det stämmer som någon sade att Crazy Creek är Intersports egna märke, men de tillverkas av ett företag i Österrike som tillverkar brädor åt många olika företag (så det är inte några okunniga nissar på Intersports huvudkontor i Stockholm som ritat brädan).
Jag provade en Crazy Creek Maximum 163 i söndags (sprillans hyrbräda i Kungsberget), och den var helt ok. Den gjorde rena skärande svängar och var tillräckligt stabil i rejäl fart. Jag vet dock inte om den är vridstyv nog att behålla greppet på riktigt hårt underlag. Det behövde jag aldrig prova. Jag kan heller inte säga något om egenskaperna i lössnö, men generellt sett räcker det med att en bräda har tillräcklig bärighet, dvs längd (och bredd), för att den skall vara bra i lössnö.
Jag kan heller inte uttala mig om hur kvaliteten är, men det kan säkert det i bräduthyrningen i Kungsberget.
Jag tycker det är lite synd när folk dizzar saker utan att ha testat dem och bara namedroppar de märken som deras idoler kör. Dyrare är inte alltid bättre och deffinitivt inte alltid proportionellt bättre.
De saker som kan vara värda att beakta när du skall köpa brädan är:
-Passar den dig och din åkstil? För att veta det måste du provåka den
-Kommer den hålla? För att få reda på det kan du försöka få tag på någon som faktiskt har erfarenhet av brädan (ägare, återförsäljare, uthyrare)
-Ger den dig rätt image (om du nu tycker att det är viktigt)? För att ta reda på det så är det bara att slå upp en snowboardblaska och se var de "coola" killarna åker på, eller lyssna på inlägg i detta forum, inlägg från personer som dizzar brädor de inte ens provat.
-Är priset ok? Det är ju det som är enklast att utvärdera
/ mvh Nicke