Coverboot eller damask

• Trådstartare dice@box2.se (Johan)
  • Start datum
damask

Hej !
Jag har inte provat coverboot men damask har jag använt under flera somrars vandring. Jag tycker det är smidigt eftersom damasken skyddar hela tiden mot lerig terräng, oväntade småvad, etc. Coverbooten måste man ju ta på och annars ha förpackad i ryggsäcken.

En nackdel med att gå med damasker hela tiden är att det kan bli varmt.Men vid toppturer med oväntad snöpulsning så är damasker ett måste (t ex Kebnekaise förra året med knädjup nysnö)

Mitt råd är att skaffa bra Goretex eller cutan-damasker. Klättermusens damasker verkar bra. Jag använder själv Haglöfs i polyester/bomull och dessa är ju inte 100 % vattentäta.

MVH Mats

Lundhags!

Skaffa dig ett par Lundhags som du fettar inte ordentligt så behöver du varken coverboot eller damaks, de e bara å klampoa rakt över!

robur@mail.bip.net (R.Engstrand)

Gäst
Instämmer!

Instämmer med Martin:
Ett par av Lundhags högre kängor är Kalas bra och ersätter det mesta, dessutom håller de för evigt.
Köpte mina 92 de har klarat värnplikten och ett gäng fjällvandringar/skogs turer.
Men jag har prövat både damasker och cover boots till dem.
Damasker känns ju tryggt och håller dessutom byxorna på plats,men kan bli väl varmt en varm dag.
Cover boots trilskas lite om man har större än 43 i kängan,det blir trixigt att ta på och av,MEN det är kungligt att ha som "läger" skor,ett par raggsockor och cover bootsen är manna för fötterna efter en lång dag.

ALLTSÅ: en känga med högt skaft är det optimala både för vätan och för stabiliteten.
(Gore Tex i skor med lågt skaft må fungera i låglandet men inte på fjället)

Lycka till!
R.Engstrand

Vadning...

Min åsikt...

Så länge kängan inte behöver tas av för att vada så behövs ingen damask, förutsatt att skaftet är någorlunda väl fuktskyddat. Om vattnet är högre än kängskaften behövs inte heller någon damask (den skyddar inte mot vattenläckage).

Man har då två alternativ, vadning med gymnastikskor el. dyl., eller coverboots. Jag menar nu den längre modellen som går upp på låren.

Om man bara förväntar sig ett eller två vad med jumpaskor så tycker jag att man kan låta bli coverboots. Men om man vandrar i områden där man kanske måste vada flera gånger per dag är coverboots klart att rekommendera. Man slipper smärtan från det kalla vattnet och den nedkylning som blir följden av vadet. Dessutom kan man ta det lugnare i vattnet vilket är bra för säkerheten. Även om man tar det lugnare i vattnet blir tidåtgången vid vad totalt ändå lägre eftersom man slipper byta skor och torka/värma fötter i samband med vadet.

Långa coverboots väger dock ca. 500 gr/paret så man får lite mer att bära. Å andra sidan kan de också användas som lägerskor om man inte är för kräsen, vilket betyder att jumpaskorna kan lämnas hemma. De väcker dock uppmärksamhet på bussar och flyg och är inte att rekommendera för resan till och från fjällen.

:)

M v H,

Johan

robert@mikrob.com (Robert Rundqvist)

Gäst
Tredje alternativ

Jag har testat ett tredje alternativ förutom gympaskor eller coverboots.

Om man har en känga av Lundhags typ där allt kan plockas ur och ett par byxor som torkar bra (eller inte blir blöta typ regnöverdrag) gör man enklast så att man tar av strumpor och tar ur innersulor ur kängorna och så snör man åt byxorna runt benen. Sedan går man bara - visst vattnet läcker in men värms snart upp av fötterna, och är det någorlunda åtsnört kring vaderna så är inte avkylningen nämnvärd. Poängen är att väl uppe på andra sidan torkar man sig och sätter på sig torrt under - strumpor, innersulor etc. Den fukt som stannar kvar i kängorna efter att man har tömt dem är jämförbar med den fukt som skapas naturligt av fotsvett och är försumbar - tycker iallfall jag (och mina fötter). Det här sparar antingen vikten av ett par gympaskor eller ett par torra gympaskor till kvällströtta fötter.

Go tur.

/Robert

daniel.berglund@hem.utfors.se (Daniel Berglund)

Gäst
Överdragsstövlar

Jag har brukat använda Lundhags överdragsstövlar vid vadning. Visserligen har jag ett par lätta, fina Lundhags Alaska stl 44 (lämpliga för balett & vandring) men vattnet rinner gärna in över skaften. Med ett par (korta) överdragsstövlar och regnbyxor och ett par ordentligt åtdragna remmar håller det tätt i minst 5 minuter knä- till lårdjupt vadande. Min kompis som enbart hade kängorna fick den gången rätt fuktiga fötter.

Enbart regnbyxor tätar inte kring ett par Lundhags-kängskaft, även om kängorna iofs håller rätt så tätt.

I år ska jag vandra med lätt packning, så överdragsstövlarna och kängorna får stanna hemma. Istället blir det gummistövlar.

Beror på

An damask skyddar mot vatten i några sekunder, d.v.s. damasker är bra om du i hög fart korsar mindre bäckar där du riskerar att vattnet går över kängan något enstaka kliv.

Om Du däremot ska göra riktiga vad där vattnet går över kängkanten lite längre tider (>10s) så föreslår jag en coverboot.

En damask kan man ju som bekant ha på sig hela tiden. Men en coverboot tycker iallafall jag är obekväm att gå längre sträckor i. Det finns ju inget som hindrar att man går i damasker (som även på sommaren kan vara praktiskt i vissa terrängtyper) och sedan använedr coverboots vid vad.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Att fjällvandra själv - risker eller inte? Fjällvandring 152
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 460
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg