Costarica - Corcorvado nationalpark

Kängor rekommenderas!

Skulle rekommendera låga/lätta kängor alternativt grova trekking skor för din resa. Har varit i ett antal nationalparker i Costa Rica och det var väldigt vanligt att turister i vanliga tennisskor med besvär försökte att ta sig runt på leriga och hala stigar. Det beror ju lite på vilken period du valt att resa, men finns möjligheten att det kommer att regna, så är det bara en kraftig sula på skorna som gäller!
//Mikael

Tack för svaren

Tack för alla tips. Eftersom jag kommit hem har jag nu facit:

Sova i Corcovado: Ingen sovsäck behövs, inget liggunderlag. Bra om man har möjlighet att spänna upp innertältet separat. I bergen kan jag tänka mig att sovsäck behövs, men i dessa parker sov vi på hostel.

Skodon: Kängor behövs inte. Jag hade ett par vanliga terränglöparskor. Andra skor kan kanske behövas om man åker dit under regnperioden. Infödingarna har antingen gympaskor eller svarta gummistövlar. Kängor hade nog också funkat.

Kök: Att det skulle vara svårt att få tag på fotogen förstår jag inte. Canfin heter det och finns lite varstans och kostar nästan ingenting. Brännsprit däremot var mycket svårare att få tag i. Om man ska använda gas så är det campingas punkteringsbehållare som gäller, dvs har du Primus, ta med Markill adapter.

Kamera: Jag hade med ett F100 hus, massa snabb film (200 och 400), blixt, blixtkabel, zoom 28-105 med macro, fast 300/4.0 och 2x converter. Jag hade även med en 24/2.8, men den hade jag klarat mig utan. Zoom är bra eftersom det är massa sand överallt och man inte vill ta av objektiven i onödan.

Myggmedel: Djungeloljan fungerar någorlunda mot myggen, men skrämde inte knotten. Wilmas nordic summer däremot fungerade utmärkt, men man var tvungen att smörja ofta, precis som hemma.

Vattenreningstabletter var bra att ha med, tror jag. Jag blev inte sjuk iallfall.

Re: Tack för svaren

Vandrare; sa:
Tack för alla tips. Eftersom jag kommit hem har jag nu facit:

Kamera: Jag hade med ett F100 hus, massa snabb film (200 och 400), blixt, blixtkabel, zoom 28-105 med macro, fast 300/4.0 och 2x converter. Jag hade även med en 24/2.8, men den hade jag klarat mig utan. Zoom är bra eftersom det är massa sand överallt och man inte vill ta av objektiven i onödan.
Vi vill gärna se bilder! Kanske i en artikel här på utsidan??

Fanns det iglar på land? Jag hade för mig att landiglar fanns i Asien och Afrika men inte i Sydamerika, stämmer det? Däremot finns det väl vattenlevande iglar?

Om du får tummen ur och gör det så får nog jag tummen ur och skriver klart artikeln om Sulawesi (Indonesien) där jag var i höstas.

/Staffan

Skriva...

Jag ska scanna bilderna så fort jag orkar. Problemet är bara att den diascanner jag brukar använda är min fars och dit är det långt. Jag har inte ens sett alla bilder ännu, det är ju så fint väder ute...

Hmm, skriva är en bra idé, kanske borde börja så snart som möjligt inna man glömmer allt.

Iglar såg jag inga, men det var ju som sagt torrperiod, dom vill nog ha mer blött.

/Björn

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Joshua Tree nationalpark och Grand Canyon Trekking 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg