Continental VS Schwalbe

Continental TourRide-TravelContact vs Schwalbe Marathon.
Någon som kört LÅNGT på dågot av dessa däck från Continental och Schwalbe???

Hur står sig Continental mot Schwalbe?

Och var köper man Schwalbe Marathon i Svedala och vad kostar dom?

Tacksam för vettiga svar.

Stiffe
 
Jag har Schwalbe Marathon på min långfärdscykel. De har gått ca 600 mil, och jag bedömmer att de nog klarar en 200-300 mil till.
För mig är de perfekta, inte för tunga och tillräckligt punkteringssäkra. (Jag har haft en punktering med dem, en tunn stålarmering från ett lastbilsdäck som hade lyckats gå rakt igenom).

Jag har tyvärr inte provat continental, så jag kan inte jämföra.

Däcken satt på cykeln när jag köpte den, och jag har inte behövt byta så jag har inte letat i cykelaffärerna (bor i Malmö).
På nätet säljer http://www.cykelnetto.com såna, och jag tror http://www.cyclecomponents.se kan ta hem dem eftersom de säljer andra Schwalbe däck.

/Joakim
 
Schwalbe Marathon är tunga. Jag tycker inte om dem. Jag cyklar med dem dagligen, snart tusen mil, utan punktering. Fast jag tycker inte om dem ändå, de är tunga, en plåga att hålla rullande. Jag väntar på den dagen då jag sliter ut dem, så att jag än en gång kan sätta på ett par lätta continental slicks med kevlar i, det är grejjer det! Har kört 900mil (två par däck) med continental slicks, med packning, på grusvägar, uppe i berg, bland stenkross och utan punktering.
 
Continetal Contact

Körde nästan 10000 km på Continetal Contact, en punka. Har nu ett tag kört på billiga däck med många punkor och däcksbyte på mellan 1000 och 4000 km.

Igår satte jag på ett par nya Continental Sport Contact, de har ju dessutom ett års punka garanti numer på Continental Contactserien och då ingår oxå slang i priset.
 
Vardera Continentalbakdäck fick sig två punkteringar på 1700 km under sommarens semestertur. Blir att gå tillbaka och utnyttja garantin. Har dock tidigare kört långt på dylika däck utan några som helst problem. Schwalbe har jag inte provat. Kan nog kanske bli så nästa gång det blir dags att byta.

/angelica
 
Vilka Schwalbe Marathon?

Schwalbe Marathon finns ju i en mängd olika utföranden. Allt från specialiserade ökensandsdäck till vanliga alfaltsdäck. Svårt att veta vilka man ska jämföra med. Har själv använt vikbara Schwalbe Marathon XR 37-622 mm när jag och min bror cyklade den 1500 mil långa sträckan från Sverige till Stilla havet förra året. Efter 500 mil fick min bror den första punkteringen. Vi hade med oss ett reservdäck var. Jag bytte ut mitt bakdäck efter 950 mil. Sedan klarade det sig i princip hela vägen. Ett bra betyg tycker jag. Speciellt när man betänker att de körts på "vägar" av allt annat än svensk kvalitet. Nu har jag ett par Continental Sport Contact 26x1,6 tum på en annan långfärdscykel. Detta är dock en helt annan typ av däck och knappast jämförbara med ovan nämnda. De rullar bra men är inte lika allsidiga och antagligen inte lika hållbara. Min flickvän har ett par Schwalbe Marathon Cross 26x1,75 som är bättre vid sämre väg-/stiglag.
 
Re: Continetal Contact

klippen; sa:
Körde nästan 10000 km på Continetal Contact, en punka. Har nu ett tag kört på billiga däck med många punkor och däcksbyte på mellan 1000 och 4000 km.

Igår satte jag på ett par nya Continental Sport Contact, de har ju dessutom ett års punka garanti numer på Continental Contactserien och då ingår oxå slang i priset.

Punkade SportContakten bak efter 861 km, fick nytt däck och slang på garantien.

SportContactdäcken, har dimention 37x622 rullar väldigt fint och funkar bra på grus. Recension kommer senare.
 
Hur lângt menar du med LÂNGT? Jag använder för tillfället "Evolution, Marathon XR" från Schalbe och är helt nöjd med dem. Har nu cyklar 700 mil och jag tror att jag kan göra det dubbla innan byte. Jag har fâtt ett drygt 50-tal punkteringar och det beror pâ att taggar frân träd gâr igenom däcken. Det har ingen betydelse vilka däck man har, man kan ändâ fâ punkteringar. Efter 700 mil är inte däcken sâ slitna sâ de kan hâlla mânga mil till. Problemet blir troligtvis att de spricker pâ sidan och det är inte slitytan som förstörs.

Har även använt Continental men jag kommer inte ihâg exakt vilken modell det var. Jag var inte nöjd med dem och fick byta efter ca 400 mil. Antagligen sâ finns det bra och dâliga modeller frân dem...

Angâende punkteringsgaranti sâ är det bra när man är i Sverige men i Afrika känns det som en meningslös lyx... Jag kan lova att om man kör genom Sahel pâ sandiga väger sâ blir det punkteringar med alla däck som innehâller en slang.

/Stellan
 
50-tal punkteringar på 700mil?! Jag som tyckte mina tre punkteringar på schwalbe marathon var halvmycket för 1100 mil.. Men då får vi anta att det är aningen mer krävande i afrika än på svenska fina vägar. Du funderade aldrig på helgjutna däck?
 
hansthomas; sa:
50-tal punkteringar på 700mil?! Jag som tyckte mina tre punkteringar på schwalbe marathon var halvmycket för 1100 mil.. Men då får vi anta att det är aningen mer krävande i afrika än på svenska fina vägar. Du funderade aldrig på helgjutna däck?

Visst har jag funderat pâ helgjutna däck... Efter att ha testat däck frân olika märken sâ är jag ändâ helt nöjd med Schwalbe Marathon. Det som skulle vara bättre är helgjutna däck men jag har inte hittat nâgra ännu... 50 punkteringar pâ 700 mil är helt OK tycker jag. När jag körde pâ Nokian däck sâ lâg det pâ runt 15 punkteringar varje dag. Sâ länge jag hâller mig pâ vägarna sâ gâr det ganska bra, problemet är de sandiga vägarna där det finns mânga taggar och tornar frân träd. Det finns ett träd i Afrika vars tornar lätt gâr genom lastbilsdäck sâ cykeldäck är ingen problem...

/Stellan
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg