Columbus?

Jag har länge funderat på att köpa en ny cykel. Eftersom jag alltid bara cyklat landsväg med min nuvarande MTB känns det som att racer är det rätta om jag ska köpa något nytt. Jag har blivit rekomenderad en cykel av märket Columbus som lär vara väldigt bra, perfekt för en vanlig motionär som ändå tillbringar en del tid på sadeln.

Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av Columbus-cyklar och om dom är så bra som det sägs? Kanske finns det någon cykel i samma prisklass (ca 10 000) som är ännu bättre?

Tacksam för svar
(här är förövrigt en länk till cykeln: http://www.cykelcity.se/frameset.htm)
 
Rent generellt gör ju Columbus de aluminiumrör som väldigt många andra bra cykelmärken gör sina ramar av. Bra grejor med andra ord. Sen hänger det på komponenterna (allt annat, framför allt hjul och växlar), är dessa bra (minst Shimano 105 eller Campagnolo Veloce) är cykeln som helhet också bra.

Just nu är dollarn väldigt låg, vilket gör att import av en cykel är extra förmånligt. För bara dryga 7 glada lakan (899 $) + moms och frakt får du exempelvis min favvocykel (som jag själv har) en Cannondale Cyclocross som i Sverige kostar det dubbla, 16 000:-! http://www.landrys.com/Pages/sale.html
Men prova ut storleken hemma först (ramstorleken) genom att gå in på tex. Cykloteket och säg att du funderar på att köpa just den cykeln och vill pröva ut storleken.

En crosscykel är en förstärkt racer som du kan slänga på riktigt feta däck på om du vill eller vanliga racerslicks om du känner för det. Den optimala cykeln om du frågar mig. Att just Cannondalen är uuunderbar att cykla på gör ju inte saken sämre (responsiv, lättstyrd etc).

xr800_spec_03.jpg


/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-11-04 kl 12:25]
 
Res över pölen och handla?

Jo det är en mycket trevlig cykel men cykeln måste köpas på plats om det är den firman som skall sälja den. "For test-rides and purchases, we invite you to visit one of Landry's local stores. Because of the personal service involved in fitting bikes to our customers, we do not sell bikes over the Internet."

Thure

tigertamjaren; sa:
Rent generellt gör ju Columbus de aluminiumrör som väldigt många andra bra cykelmärken gör sina ramar av. Bra grejor med andra ord. Sen hänger det på komponenterna (allt annat, framför allt hjul och växlar), är dessa bra (minst Shimano 105 eller Campagnolo Veloce) är cykeln som helhet också bra.

Just nu är dollarn väldigt låg, vilket gör att import av en cykel är extra förmånligt. För bara dryga 7 glada lakan (899 $) + moms och frakt får du exempelvis min favvocykel (som jag själv har) en Cannondale Cyclocross som i Sverige kostar det dubbla, 16 000:-! http://www.landrys.com/Pages/sale.html
Men prova ut storleken hemma först (ramstorleken) genom att gå in på tex. Cykloteket och säg att du funderar på att köpa just den cykeln och vill pröva ut storleken.

En crosscykel är en förstärkt racer som du kan slänga på riktigt feta däck på om du vill eller vanliga racerslicks om du känner för det. Den optimala cykeln om du frågar mig. Att just Cannondalen är uuunderbar att cykla på gör ju inte saken sämre (responsiv, lättstyrd etc).

xr800_spec_03.jpg


/ G
[Ändrat av tigertamjaren 2003-11-04 kl 12:25]
 
Re: Res över pölen och handla?

thureb; sa:
Jo det är en mycket trevlig cykel men cykeln måste köpas på plats om det är den firman som skall sälja den. "For test-rides and purchases, we invite you to visit one of Landry's local stores. Because of the personal service involved in fitting bikes to our customers, we do not sell bikes over the Internet."

Det är nog en sanning med modifikation. Vissa firmor särskilt i övre mellanskiktet vårdar sig om sina återförsäljarnät, för att uttrycka saken fint, om man så vill kan också säga att de försöker att hindra priskonkurrens och få ut så mycket som möjligt på olika marknader. Det innebär, att de inte är tillgänglia över webben, via web-butiker eller post-order. Cannondale har haft denna politik i åratal. Andra som har det är Trek, Fisher, Klein o Specialized, vilka man endast undantagsvis kan köpa utan att infinna sig i en butik som säljer märket i fråga. I Sverige är dessa hojar nästan dubbelt så dyra i USA.

Skäl som att ett proffs måste montera hojen och att man vill försäkra sig om att den passar perfekt är sekundära, fast inte helt irrelevanta. Går man till nischen ovanför, som ofta har betydligt kunnigare kunder, är möjligheterna att få köpa bara ramen betydligt större. De allra bästa ramtillverkarna leverar knappast några färdiga hojar.

Per
http://lowdin.nu
 
tigertamjaren; sa:
Rent generellt gör ju Columbus de aluminiumrör som väldigt många andra bra cykelmärken gör sina ramar av.
Detta stämmer inte.

Den cykel av märket Columbus som CykelCity säljer har inte en ram tillverkad av de italienska Columbusrören.
Förvirrande eller hur.
Att CykelCity gör på detta sättet är självklart ett försök att 'åka snålskjuts' på Columbus goda rykte.
CykleCitys Columbus-cyklar är ett av alla märken som OEM-tillverkas i sydostasien.
Det betyder inte att den är av sämre kvalitet. De flesta stora märken har tillverkningen av ramar, eller hela cyklar, i sydostasien. Tex de flesta (alla?) Crescent-ramar.
De bygger bra ramar i sydostasien nuförtiden, enl oberoende tester så är flera racermodeller bättre än dyra italienska modeller, tex Pinarello Prince SL.

tigertamjaren; sa:
Sen hänger det på komponenterna (allt annat, framför allt hjul och växlar), är dessa bra (minst Shimano 105 eller Campagnolo Veloce) är cykeln som helhet också bra.
Detta är inte heller helt sant.
Visst spelar det roll vilken sorts prylar det är på cykeln, men det absolut viktigaste när man köper en cykel är att den passar, både i storlek och i uppträdande.
Eftersom tjejer har andra proportioner i kroppen än killar, och racercyklar görs för killar med 'normalkropp', så är det svårare för tjejer att få en cykel som passar. Är du dessutom kort, så är det extra besvärligt.

För övrigt så är CykelCitys Columbus-cyklar säkert ett bra köp, om du kan få en som passar.
Är cykelcity villiga att byta ut de delar som behövs, såsom:
Styre, styrtapp, sadel osv?
Du kanske också borde fråga på 'tjejcykel-listan':
http://come.to/bmbobikers

Lycka till med ditt cykelköp
Håkan
 
Nämen grabbar nu har ni nästan tjänat ihop till lite gammaldags kompanistryk! ;)

Håkan, läste du mitt inlägg? "Men prova ut storleken hemma först (ramstorleken) genom att gå in på tex. Cykloteket och säg att du funderar på att köpa just den cykeln och vill pröva ut storleken". Storleken är ju helt avgörande, som vanligt...

Däremot var det faktiskt en nyhet för mig att Columbus cyklar och rör inte kom från samma tillverkare, sicka typer att friåka på en sån fin rörtillverkare!

Per verkar också ha rätt i att det är svårt att importera en komplett Cannondale CX från Staterna. Från UK verkar det däremot gå. Exempelvis från Evans http://www.evanscycles.com/ för c.a. 12.500:- (+ frakt), jämfört med 17.000:- från Cykloteket.

Tyvärr skickar inte Wiggle grejor utomlands, annars har de bra grejor till bra priser. Om man handlar på plats i Storbritannien alltså. Går ju billiga flyg dit har jag hört...

Sålunda, sålunda!

/ G
 
Locho; sa:
Jag undrar om det är någon som har någon erfarenhet av Columbus-cyklar och om dom är så bra som det sägs? Kanske finns det någon cykel i samma prisklass (ca 10 000) som är ännu bättre?

Jag har en Columbus Pinta Veloce sedan september förra året. Har inte cyklat lika mycket med den som jag hade hoppats att göra men tror att det totalt rör sig om ca 200 mil.

Cykeln passar mig bra! I dess prisklass hittade jag ingen cykel som verkade bättre. Vissa hade bättre komponenter eller en bättre ram men Columbusen kändes som bästa kompromiss. Allting var lagom bra på något sätt. Dessutom satt jag bra på cykeln redan när jag provcyklade och efter ytterst noggrann justering i butiken (45 min) sitter jag mycket bra. Har inte behövt justera sittställningen alls och har bara haft problem med domningar i ena handen i slutet av Vätternrundan.

Ska du ska använda cykeln som ett rent träningsredskap och hittar en storlek som passar dig så kan jag rekommendera den. Vill du ha en mer praktisk cykel som även går att använda till vardagscykling kanske en cyclocross fungerar bättre.

/Klas
 
tigertamjaren; sa:
Per verkar också ha rätt i att det är svårt att importera en komplett Cannondale CX från Staterna. Från UK verkar det däremot gå. Exempelvis från Evans http://www.evanscycles.com/ för c.a. 12.500:- (+ frakt), jämfört med 17.000:- från Cykloteket.

Det ser faktiskt ut som om du har rätt, och jag hoppas du har det, kunde inte hitta de vanliga förbehållen, som amerikanska web-butiker brukar ha när de även säljer Klein o Cannondale, vilka tvingar en i egen person till butiken.

Per
http://lowdin.nu
 
HåkanC; sa:
De bygger bra ramar i sydostasien nuförtiden,

Det beror på vad man räknar som sydostasien. Närmare bestämt så är det Taiwan, som utvecklat såväl svetsteknik (TIG) som produktivitet till den grad att Taiwan är klart världsledande. De mest kända egna Taiwanesiska märkena är Giant o Merida.

Märken vilkas ramar tillverkas på Taiwan är utöver Crescent (som väl helt slutat tillverka bättre hojar), Cyclepro o Scott, Specialized o Marin, o s v. Det är egentligen bara de allra dyraste ramarna, som har speciella reduceringar (t ex Klein) som inte är tillverkade där. Ett köp av en Taiwan tillverkad ram är nästan alltid ett bra köp kostnadsmässigt: genomtänkt o bra kvalitet till ett jämförelsevis lågt pris.

Det var ju lustigt att inte Columbus har Columbus-rör, som anses mkt bra, faktiskt lite fullt, kollade faktiskt in dem i katalogen och var riktigt sugen.

Per
http://lowdin.nu