Coloradon dog

Efter två dagars användning lade den av. När jag trycker på on-knappen syns "GARMIN" sedan fylls hela skärmen med horisontella linjer. Därefter tonar bilden ut och dör. Samma händer när jag kopplar den till datorn. Har testat med nya batterier men det hjälper inte. Någon som har idéer om vad man kan göra eller är det bara att skicka den på service.

Galet. Här ett klipp från svenska garmin websida:

Garantier
Garmin lämnar 3 års garanti från inköps datum på produkter i sitt sortiment, förutom på våra handdatorer iQue 3000, 3200, 3600, M4 och M5 som har 2 års garanti. Vid en reklamation under denna tid kommer Garmin att byta ut eller reparera apparaten efter eget gott finnande. Apparater som har skadats p.g.a. av felaktigt handhavande, yttre åverkan eller ej tillåten ändring eller reparation täcks inte av Garantin. Garantierna gäller bara om apparaten har sålts av en svensk auktoriserad återförsäljare. Är apparaten inköpt utomlands kan man vända sig till Garmin Europe Ltd i England www.garmin.co.uk

Efter två dagars användning lade den av. När jag trycker på on-knappen syns "GARMIN" sedan fylls hela skärmen med horisontella linjer. Därefter tonar bilden ut och dör. Samma händer när jag kopplar den till datorn. Har testat med nya batterier men det hjälper inte. Någon som har idéer om vad man kan göra eller är det bara att skicka den på service.
Finns det ingen hard reset att pröva?

Har kollat lite men kan inte hitt någon resetmöjlighet.

Någon som vet hur länge en service i UK kan ta?

M6.) How do I master reset my Colorado?

Warning: This procedure may delete information (waypoints, routes, tracks, etc) from your GPS and settings may be set back to factory defaults.

1. Power the unit OFF
2. Hold down the two Soft Keys for 2 seconds
3. While continuing to hold the 2 Soft Keys down, press and hold down the Power button for an additional 5 seconds
4. Release all buttons, and select YES to the prompt asking "if you want to clear all user data?"

This will erase ALL user information and bring the unit back to the factory default settings. Place the Colorado outside in a stationary position for 20 minutes in plain view of the sky so that it can re-acquire satellites.

Note: Holding down both soft keys and the select button in a similar fashion seems to do a similar reset to the Colorado.

Mer info här:
http://garmincolorado.wikispaces.com/Miscellaneous

--

Jag skickade min nästan 2 år gamla 60c till UK en gång. Fick en ny efter en dryg vecka!

M6.) How do I master reset my Colorado?

Warning: This procedure may delete information (waypoints, routes, tracks, etc) from your GPS and settings may be set back to factory defaults.

1. Power the unit OFF
2. Hold down the two Soft Keys for 2 seconds
3. While continuing to hold the 2 Soft Keys down, press and hold down the Power button for an additional 5 seconds
4. Release all buttons, and select YES to the prompt asking "if you want to clear all user data?"

This will erase ALL user information and bring the unit back to the factory default settings. Place the Colorado outside in a stationary position for 20 minutes in plain view of the sky so that it can re-acquire satellites.

Note: Holding down both soft keys and the select button in a similar fashion seems to do a similar reset to the Colorado.

Mer info här:
http://garmincolorado.wikispaces.com/Miscellaneous

--

Jag skickade min nästan 2 år gamla 60c till UK en gång. Fick en ny efter en dryg vecka!

Tack för tipset. Har testat recet nu men det går inte. Jag ser frågan på skärmen om jag vill resetta, ja eller nej men det går inte att verkställa, displayen slocknar direkt efter det att jag släpper knapparna och inget händer när jag väljer "Ja".

Låter hoppfullt med en dryg vecka.

Vad händer med licenserna?

Hej,

Har också problem med att min Colorado ibland bara stänger av sig, det händer oftast då man håller på och trycker på knapparna. Det som sker är att skärmen dimmar bort med en persieneffekt och sen dör apparaten helt. Ofta kan man slå på den igen och då funkar den som den skall, men ibland så stänger den bara av sig igen direkt. En lösning då har varit att byta till helt nyladdade batterier, även om batterierna som sitter i är ganska nyladdade med fyra streck på batteriindikatorn. Den gnäller då och då också på låg batterispänning trots att den samtidigt indikerar fyra streck på batteriindikatorn.

Jag kör firmware 2.51b. Är det bara att skicka in den för reparation?

Vad händer med de kartor man har låsta mot GPS'n om man får en ny enhet? Löser Garmin det automatiskt eller måste man kontakta dem för att få dem att fixa det?

/Mikael

Vad händer med de kartor man har låsta mot GPS'n om man får en ny enhet? Löser Garmin det automatiskt eller måste man kontakta dem för att få dem att fixa det?

/Mikael
Om Garmin byter så ska de hjälpa till att få till licensen igen. De exempel jag läst om här och geocaching.se har det funkat. Kruxet är väl om du får den bytt av UK och måste ha något bevis till Garmin SE för t.ex Friluftskartan Pro.
Men du får antagligen prata med dem att få nya LIC-nummer om de byter GPS.

Verkar lite segt med Garmins service i UK. Har kontaktat dem på supportsidan,
Email Product Support > Product Support och fick då ett automatsvar att dom hör av sig inom tre dagar. Idag (efter tre dagar) fick jag ett förslag att köra reset och sedan uppdatera mjukvaran via webupdate. Detta har jag redan testat och det går inte. Jag har nu mailat igen till dem och bett om en adress att skicka coloradon till för att få den fixad. Hoppas jag slipper vänta tre dar till på ett svar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg