Coleman bensinkök!

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Är det någon som testat Coleman bensinkök? Det behöver tydligen ingen förvärmning enligt vad försäljaren säger?! Synpunkter vore bra för jag är i färd med att köpa ett kök inför våren.


/Urban.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Lite gammal erfarenhet...

Jag har använt Colemankök litetgrann, men det var 5-6 år sedan. Jag vet inte om de ser likadana ut fortfarande.


Det som jag använde hette Peak 1 Component Stove, och hade en konstruktion med en brännare som var förbunden med tanken/flaskan med en slang. Ungefär som ett MSR-kök. Det fungerade också ungefär som ett MSR-kök.


Fördelarna tyckte jag var:


Lätt att tända. Man pumpar upp tryck, släpper på bensin och tänder. Det speciella munstycket gör att bränslet kommer ut i någon sorts aerosolform fast brännaren inte är varm. Köket brinner lite orent i ca 10 sekunder (sommartid), varefter lågan lugnar sig och blir normal.


Hyfsad reglering av lågan. Regleringsventilen sitter på brännaren och inte på pumpen. Dock inte lika bra reglering som på t ex Optimus Explorer eller KAP Arctic.


Lätt och litet


Nackdelar:


Känns ömtåligt. Tunn plåt och små klena detaljer. Inget gick dock sönder medan jag använde det.


Måttlig effekt. Tillräcklig för året-runtbruk, men klart sämre än t ex KAP Arctic eller MSR Whisperlite.


Dåligt vindskydd.


Ja, det var mina synpunkter.


MVH
Peter Ask
 

urban.norstrom@boliden.se (urban)

Gäst
Dålig effekt?

Kan det bero på bränslet som ju är bensin och inte fotogen, vilket väl är brukligt i de kök du nämner?


Skulle man kunna tillverka ett vindskydd av en större alu-kastrull från trangia? Om man borrar några lufthål längst ner mot botten av kastrullen och helt enkelt ställer ner brännaren i kastrullen. Det borde väl fungera oavsett märke på brännaren. På vintern borde det ju även ge ett bra underlag för brännaren att stå på.


/Urban.
 
Coleman

Hej,
jag har erfarenhet av samma kök som Peter Ask. Jag använde den nästan uteslutande med fotogen. Köket var känsligt för vilken fotogen sort som snvändes, den föredrog Statoils. Största problemet var ojämn förbränning som resulterade i uppflammande lågor, ganska obehagligt vid matlagning i tältet. Detta även efter rejäl förvärmning, vilket inom parantes krävs alltid med fotogen. Vidare var det mycket lätt att åstadkomma övertryck vilket också resulterar i uppflammande lågor. Som vindskydd använde jag MSR skyddet, den har både plus och minus sidor. Efter ca tre säsonger började det uppträda läckor vid vissa o-ringar, däribland vid själva avstängningsvredet vid pumpen. Denna o-ring ingick inte i resrvdelssatsen och var inte helt lätt att få tag på. Numer har jag gått över till Primus MFS, den har hittils(två intensiva säsonger) varit problemfritt. Bensin förvärmning anser jag är så enkel med MFS att den större tillförlitligheten och den gedignare konstruktionen känns mycket viktigare.
MVH
Stefan
 

ducatist2@hotmail.com (Martin)

Gäst
Coleman?

Har haft fördelen att prova en del kök i mitt liv,
allt från sprit till gas och andra flytande bränsle.



Coleman? jadå som en prydnad i bokhyllan kanske.
Plåten är så tunn att det efter 2 dhr
såg ut som jag haft det i en livstid.
Kanske mitt fel men till mitt försvar så är
detta det enda köket som blivit så buckligt.
Gängerna till bottenskruven är ca 1 1/2 mm grova.
Gick sönder efter andra bytet från fotogen till bensin. (provade lite olika)
Däremot är det mkt lättänt med bensin,
ganska tyst också. Dock är det svårt med fotogen.
Sen finns det en massa små prytlar och
fjädrar som inte ser så roliga ut med kalla händer. Fast dom höll;-)


Mera frågor? du får väl fråga om nästa kök--
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Vindskydd och effekt

Så som jag förstod det var Colemanköket avsett för bensin i första hand, och då borde ju effekten vara bäst med det bränslet. Teoretiskt sett så är det ingen skillnad i bränslevärde mellan fotogen och bensin, och har man ett kök som är anpassat för båda bränslena skall det inte vara någon större skillnad i effekt. Jag har dock aldrig provat att köra ett Colemankök på fotogen. Finessen med aerosolmunstycket kanske går förlorad då?


Det som jag i detta sammanhang kallar "effekt" är ju hur mycket värme som överförs till vatten i en kastrull som står på köket. Denna effekt mäter man lättast genom att mäta hur lång tid det tar att koka upp en liter vatten. För detta effektmått har kökets vindskydd stor betydelse. Ett väl utformat vindskydd skyddar inte bara lågan från vind, utan leder också förbränningsgaserna upp längs kokkärlets sidor så man utnyttjar värmed maximalt. Skillnaden mellan ett bra och ett dåligt vindskydd kan åskådliggöras med exemplet Optimus Explorer. Om man använder originalvindskyddet (som också är ett trebensstöd) så tar det kring 6 minuter att koka upp en liter 20-gradigt vatten om man kör köket på max. Monterar man in samma brännare i ett Trangiavindskydd kan man koka upp samma mängd vatten på under 4 minuter. Denna "effekthöjming" beror alltså enbart på ett bättre utformat vindskydd!


Slutsatsen är att om man skall bygga ett hemmagjort vindskydd så bör det vara så högt att det leder upp värmen så långt som möjligt längs kastrullens sidor. Kolla på de effektiva vindskydd som finns på marknaden, t ex Trangia och MSR, för att få idéer.


MVH


Peter Ask
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Coleman-Peak1 Friluftsmat 0
Kotten Köra med förgasarrening i sotigt bensinkök? Friluftsmat 16
Bensinkök osv. Friluftsmat 3

Liknande trådar