Flera olika varianter på SPD för lvg
niking; sa:
Racer-SPD och MTB-SPD är två olika system, som INTE är särskilt kompatibla med varandra.
Nja, detta stämmer inte riktigt.
Shimano har nämligen tillverkat flera olika varianter av SPD-pedaler för landsväg.
En av dem är direkt kompatibel med MTB-SPD.
SPD-pedaler för MTB, dubbelsidiga, kom ngn gång slutet på 80-talet/början av 90-talet.
Något, eller möjligen några, år senare, typ -91 eller -92, kom de med en enkelsidig variant för landsväg.
Det fanns speciella klossar till den med 'utriggare' för att man inte skulle halka när man gick på hala receptionesgolv. Men annars så passed MTB-klossar i racer-SPD och vice-versa.
Det var ganska många av de Shimano-sponsrade proffsen som tävlade med Dura Ace SPD-pedaler.
Det går också bra att använda MTB-skor med klossen infälld i sulan tillsammans med DA SPD-pedaler. Jag har fortfarande ett par DA SPD-pedaler som jag fram till för ett par år sedan använde på min Randonneur-cykel.
Men många klagade över att SPD-klossen var för liten och gjorde att man fick en 'HotSpot' under foten.
Felaktigt enl mig, med tillräckligt styv sula i skon känner man inte storleken på klossen.
Men efter ett par år, typ -97, lanserade Shimano en helt ny lvg-variant som de kallade SPD-R
Det var en helt ny design som hade en helt ny kloss.
Tyvärr satt klossen fast med en helt ny typ av bultmönster och bara Shimanos egna skor passade (surprise!), det fanns iofs några få andra tillverkare av SPD-R kompatibla skor.
Förutom detta var SPD-R en väldigt bra konstruktion med flera fördelar jämfört med de andra dominerande lvg-pedalerna.
Men den blev aldrig ngn riktig storsäljare.
Efter ytterligare några år, dvs i början av det här årtusendet, lanserade Shimano ännu en ny SPD-pedal:
SPD-SL
Den blev populär redan från början, troligen beroende på två faktorer:
-Lance Armstrong fick betalt för att använda den på sin cykel under (bla) TdF
-Klossen passade på alla skor som klossarna till Look- och Time-pedaler.
SPD-SL pedalen är inte särskilt nydanande utan mer att betrakta som en utveckling av Look-pedalen.
Den är helt klart bättre och pga av detta har Look-lanserat en ny variant av sin pedal, KéO.
Men Shimano har inte heller slutat, from -07 kommer det en ny variant av SPD-SL
Den verkar bara vara marginellt annorlunda, men den är faktiskt både ngt lättare och billigare! Dessutom borde den ha längre livslängd pga av metall-'locket' ovanpå axeln istf plast-varianten hos den tidigare modellen.
När man talar om SPD-pedaler för lvg gäller det alltså att hålla tungan rätt i mun.
För att åtminstone lite grann anknyta till vad den här tråden egentligen handlar om vill jag avsluta med att visa en bild på ett par Shimano-pedaler med clips
men utan remmar.
/Håkan