City Select USA till svensk iQue, pris?

tack för hjälpen

Av svaren sluter jag mig till att den USA karta som följer med den Amerikanska iQue enheten bara går att använda till den apparat som den skickades med + ytterligare en iQue, ex en svensksåld. Dock är det inte helt uteslutet att upplåsningsprocessen kräver att både den europeiska och den amerikanska enheten därvid är registrerad på samma ägare.

Om man däremot köper en separat City Select CD över USA så kan den låsas upp till två iQue, eventuellt måste dessa enheter vara registrerade på samma ägare vid upplåsningsprocessen.

Jag håller med om att Garmins hemsida kan ge sken av att "unlock" ingår i priset för SC North America, men annonser verkar emellertid utgå från att man som köpare är intresserad även av en "unlock-kod". Kan någon lämna definitivt besked i frågan vore jag tacksam.

Nästa projekt är att installera Fugawi. (Det kanske kan intressera läsare från Göteborg med omnejd att Göteborgs stadsbibliotek, åtminstone tidigare, haft lantmäteriverkets gröna kartor på CD till utlåning :)

Jag borde få plats med lite av varje på mitt nyinförskaffade Sandisk 512 MB...

Trevlig helg / Jan

val av SD kort

Synd att du inte läst tråden "Who makes the fastest SD card" i iQue forumet på http://www.pdastreet.com. Fick mitt panasonic 512 MB kort från http://www.cyberphoto.se igår.

Ett annat kort är Dane-edge som egentligen är ett toshiba kort. Vet ej hur snabbbt det är. det är i alla fall lätt att köpa på tyska Mediamarkt till bra pris., San disk har inte gott rykte, långsam läshaktighet vilket är viktigare än snabb skrivhastighet vid pdabruk till skillnad från fotobruk. Finns också inkompatibilitet och andra problem rapporterade.

Jonas

PS 75 USD för City Select Europe 5 var nys. Företaget som annonserade det priset tar inte beställningar på programmet enligt inlägg på forumet.

jo, jag var nog rädd för att 75 USD var väl billigt för city select eu.
Vad gäller minneskort har jag faktiskt läst på PDAstreet, där Panasonic fått goda vitsord. Men jag har inte råd att betala 3.690 sek, och valde därför sandisks 512:a för 2.200 sek via Dustin. Lite av en chansning, om det fungerar illa skall jag återkomma i ärendet. (jag har bara en sandisk 128 mb idag, men jag har inte märkt några problem. Möjligen kan jag medge att med med inställningen för "MAX DETAILS" kan zoomning ta omkring 10-15 sekunder per steg när man ligger på upplösning någonstans kring 20 km och 300 km. Ställer man in skalan för detaljer på hälften, tar zoomning bara någon / några sekunder per steg.) I praktiken utgör inte någon av tiderna ovan något problem för min användning, särskilt som mitt zombehov oftast ligger på skalan under 20 km. Dock utesluter jag inte att andra kan ha behov av snabbare minne och därför anser att prisskillnaden är motiverad. Förmodligen finns det även sekunder att tjäna när det gäller apparatens möjligheter att beräkna rutter. Planen inbegriper även inköp av en kortkläsare av märke Hama, 6 in 1, för 170 sek på siba.)

Jag håller tummarna så det knakar!

MVH / Jan

kortläsare

Överväg USB2 kortläsare som nu börjar finnas till bra pris. I Bryssel har vi en nu MediaMarkt butik (i Tyskland finns de i mängd, bland annat en i Moisling straxt söder om Lübeck, innan nya A20 avfarten), dom har mycket bra priser och stort utbud. Det vore fint med ett par sådana i Sverige också...

För att vara sanningsenlig så vet jag inte riktigt heller i vilka sammanhang läshastigheten (och inskrivningshastigheten) verkligen spelar roll för att motivera högre kostnad. Det tar många sekunder att tjäna in tusen kronor i prisskillnad.

Jonas
[Ändrat av jonasolof 2003-10-11 kl 12:10]

Re: tack för hjälpen

janjansons2000; sa:
Jag håller med om att Garmins hemsida kan ge sken av att "unlock" ingår i priset för SC North America, men annonser verkar emellertid utgå från att man som köpare är intresserad även av en "unlock-kod". Kan någon lämna definitivt besked i frågan vore jag tacksam.
Inget definitivt besked men så här har jag uppfattat situationen.

I version 4 (åtminstone Europe) av CitySelect fick man bara en region (t.ex. Sverige/Danmark) med enheten (på den tiden var det endast GPS V som använde CS) och jag antar att detsamma gällde när man köpte programvaran löst. Ville man då ha alla regioner var man tvungen att köpa Unlock-kod, antingen direkt på nätet av Garmin eller som en liten låda från återförsäljare (antar att den bara innehåller en papperslapp med kod som man sedan använder på Unlock-sidan hos Garmin).

Senare började man utöver den vanliga GPS V sälja ett Deluxe-paket där Unlock ingick.

Som jag förstår det ingår numera (troligen sedan CS ver. 5 kom) alltid full upplåsning av respektive kontinent och regioner är ett avslutat kapitel. Det är därför min övertygelse att Unlock-kod behövs bara om man har version 4 av CS och inte köpt ett Deluxe-paket. Å andra sidan är det då smartare att köpa uppgraderingen till CS ver. 5 och få både upplåsning OCH nya kartor.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
whypoint Kan jag använda City Select Europe v6 i två GPS:er? Navigering 1
Corren Hjälp med City select EU v7 Navigering 2
goranwi Skillnad Garmin City Select - City Navigator? Navigering 3
Grusbus MS City Select v4(?) uppgr v6 och nu City Navigator v8 Navigering 0
nkj problem med garmin city select v7 Navigering 28
Avatar68 Garmin Bilnavigationskit m/City Select 7 Navigering 14
johanniska Skillnad mellan Metroguide och City Select? Navigering 2
swedtap City select 7? Navigering 8
3313 Överföra data från city select till garmin 60 cs Navigering 14
olann 60cs byta från city select till friluftskartan Navigering 2
sungam City Select v7 Navigering 2
Cronlund City Select köp? Navigering 7
kalleka City Select - måste CD-ROM-skivan sitta i datorn? Navigering 3
olhe Hur exakta är avståndsuppgifterna i City Select Navigering 9
niklaz City Select + terrängkarta samtidigt i min Garmin? Navigering 2
PontaP City Select roadblock? Navigering 2
3313 Metro Guide- City Select Navigering 1
kemzon 60c city select Navigering 6
Tony-Avesta Har nu pillat lite med City Select i min 60CS Navigering 8
GilbertK Vart hittar man billigaste City Select Europe 6.0?? Navigering 0
svlcm Garmin City Navigator/Select Europe 6 Navigering 4
Sportbil City Select vs. MetroGuide - iQue frågor Navigering 2
svlcm Kommunikationsproblem Mapsource City Select Navigering 4
thureb Funkar DVD City Navigator NT till Etrex 30? Navigering 4
Vandrare Nüvi Maps = City Navigator? Navigering 5
mistral Fler enheter till City Navigator Navigering 1
HMR Garmin City Navigator NT 2010 Navigering 0
HMR Nya .typ filer för City Navigator Navigering 3
HMR City Navigator Europe 2009 NT Navigering 22
niklaz Överlapp FriPro och City Navigator Navigering 6
KOJ City Navigator 2008 update Navigering 2
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
xrvjorn City Navigator - versionsförvirring Navigering 5
BJK Fel i Garmin City Navigator NT 2008..... Navigering 6
GV City Navigator NT v10 ? Navigering 28
chripopper Metroguide vs city navigator? Navigering 2
gundj Installation av City Navigator. Navigering 3
Mikael_B City navigator på två datorer? Navigering 5
wisher City Navigator, Nordics micro SD Card Navigering 13
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jonasolof City Navigator v9 non NT fel routing i Schweiz -iq3600 Navigering 1
Andis City Navigator Europe v9 DVD Navigering 46
Kincop Friluftskartan vs City Navigator? Navigering 3
jonasolof City navigator v 9 icke NT Navigering 7
Alfaalfa City Nav v9 nordic Navigering 2
apersson850 City Navigator Europe v9 Navigering 7
jonasolof City NAv NT kort i iQue? Navigering 2
ham City Navigator NT+ v8 Navigering 4
olhe City Navigator kombinerad med Friluftskartan Pro Navigering 5
Erik II Område i City Navigator NT v8 Navigering 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg