• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Christer Pettersson mordmotiv

Har läst Borgnäs artikel som jag tycker är rena rappakaljan. Exempelvis detta "Inga som helst bevis eller ens stödjande fakta presenteras som styrker att berättelsen är riktig." strax därpå skriver Borgnäs och Bresky "Detta kan faktiskt vara alldeles riktigt, vilket har varit känt sedan länge. En rad vittnen som såg den gravt neddrogade Östlund stå och ringa i biofoajén placerade samtalet till cirka 23.30, alltså en kvart senare än protokollets tid." Inte stödjande fakta?

Eller "om detta är riktigt måste det innebära att Östlund - om han som han påstår såg Pettersson skjuta vad han trodde vara Cedergren vid Tunnelgatan - ställde sig och ringde samme Cedergren åtta minuter senare, bad att få komma upp till honom och få ett plåster för sitt finger!" Tja, om man misstänker att man har skjutit fel kille, vad vore naturligare än att ASAP försöka kontrollera om det påtänkta offret lever? Vore jäkligt intressant att få höra samtalet mellan Östlund och Cedergren om det finns kvar.

Jag är inte helsåld på att de tre (?) pundarna / hejdukarna kunde förväxla Cedergren med Palme, men Borgnäs och Breskys inlägg är av besynnerligt dålig kvalité.
 
Troligtvis är det någon puckad och drogpåverkad person som wastá Palme. Då behövs inga motiv eller planer.. ren idioti räcker långt!
 
Det är fascinerande så enormt olika folk tycker. En sådan här händelse bidrar till en fantastiskt stor utredning men massr av spår och tok mycket folk inblandade. Man drunknar i hela utredningen. Små fel här och var som kan vara avgörande är inte alltid lätta att hitta.

Tyckte själv det var märkligt att man brände inspelat avlyssningsmaterial.

/mattias
 
En person, Lisbeth, såg mördaren i ansiktet på nära håll och pekade ut Petterson. Mårten såg också Petterson, inte rakt i ansiktet men från sidan och när han gick. Det räckte i Tingsrätten. Enda anledningen till att Hovrätten friade var polisens klanteri vid line-up, dvs. att de talat om att det var en alkoholist. Petterson var en förvirrad storpundare, bland de mest våldsbenägna som sett dagens ljus, dessutom gammal kompis med bombmannen som hatade Palme. Jag för min del är övertygad om att mördaren redan gripits, fällts, friats och dött.

Min tro; Petterson såg Palme gå in på Grand. Petterson fick pundspel, drog hem till kompisen Sigge som bodde i närheten, snodde hans vapen och gick tillbaks till Grand där han följde efter och sköt Palme. Därefter upp till snickarbacken, upp på cykeln och sedan nerförslut hela vägen till centralen, upp på pendeln och hem till Rotebro. Vapnet dockat någonstans på vägen hem.

Att det sedan är svårt för folk att acceptera att en statsman blir mördad av en pundare är förståeligt, men någon KGB- sköt fel gubbe- Iran- Bofors etc- konspirationsteorier tror jag inte ett dugg på. En billig irrationell pundpanna helt enkelt.

Raskesven
 
En till sak som gör mig tveksam till Borgnäs och Breskys artikel är Borgnäs bakgrund. Borgnäs har gjort flera dokumentärer som starkt pekar ut "obducenten" och "allmänläkaren" som de skyldiga i det välkända styckmordet. Med denna bakgrund ska man läsa:

"Samtidigt innehåller den en helt obestyrkt mordanklagelse mot en man - Pettersson - som är frikänd för mordet och numera avliden. Mot den har han alltså ingen chans att värja sig. Att han flera gånger i filmen klipps in från sammanhang där han förklarar sig oskyldig till mordet må rädda projektet juridiskt, men moraliskt är det likafullt ett haveri."