• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Christer Pettersson mordmotiv

Var det någon som såg dokumentären på SVT igår om Palmemordet? Mycket intressant program som visade på Christer Petterssons möjliga motiv till att mörda Olof Palme. Vad finns det som talar emot Mikael Hylins teori?
 
Jag reagerade av att han gjorde en stor sak av att "Hur kunde vittnen se [han som såg ut som Freddie Wadling] vid Grands telefonautomat 'klockan halv' när telefonprotokollet sade att han avslutade det samtalet tjugoen minuter över?!"

I min värld är ett vittnesmål som säger att det såg en person "ungefär halv" väldigt väl överensstämmande med "tjugo över".

Men det var en klart intressant och fantasieggande film!
 
Den svagaste länken i resonemanget tycker jag är varför Christer P kunde ta så fel. Om man nu skall skjuta någon borde man då verkligen inte se till att det är rätt person man skjuter?
Kan det varit så att han var så påtänd att när han såg Palme så såg han ett ansikte han kände igen och gjorde på så sätt en grov förväxling under sitt rus? Finns det någon psykologi som kan tala för det?
 
Håller med om det där med hur han kunde ta så fel. Om jag förstod det rätt försökte han väl förklara det med att det var nån av kumpanerna som tog fel (från andra sidan gatan) och som visslade OK till Christer som i sin tur gick upp bakifrån?
 
Såg inte filmen.
Men en reflektion är; vad är oddsen för att man vid ett mord lyckas mörda fel person och att denne person är landets statsminister?

Frågan är förstås retorisk, samtidigt som jag är ödmjuk inför att de konstigaste saker ibland faktiskt händer.
Fast inte så ofta.
 
öringen; sa:
Läs dagens (28/2!) DN debatt, där tycker jag det slås stora hål i denna så kallade dokumentär...
Tack för tipset. (finns även på nätet här: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=525028&previousRenderType=2 )
Ja, de kommer med väldigt tunga ifrågasättande när det gäller Östlunds uppgifter som man nog får ge dem rätt för.

Jag håller dock inte med Borgnäs och Bresky att programmet var oseriöst eller en dålig dokumentär. Jag har sett mycket värre när det gäller sådant. Jag såg inte programmet som att den lade fram sanningen, utan mera målade upp ett möjligt scenario. Det gav också en inblick i det kriminella Stockholm som jag inte vet så mycket om och som kan förklara en del beteenden, bl.a. från Christer Pettersson.
 
..mmm det är bekvämt att i efterhand slå fast att Pettersson var skyldig nu när han är död fastän han frikändes i hovrätten. Riktigt illa att han fick gå ner sig så kapitalt de sista åren och sedan dog på ett diskutabelt vis. Med tanke på hur mycket pengar som lagts på utredningen, allmänintresset mm kunde väl polisen varit smarta nog att hålla Pettersson i gott skick så länge som möjligt. det kanske inte hade varit förenligt med reglemente men om de försett honom med bästa vård (rehab etc), trygg bostad, mat etc hade han kanske haft chansen fortfarande att bidra till utredningen..
 

avslutad210712

Gäst
Finns mycket jag tror på (tex jultomten) men en sak jag definitivt inte tror på är att Christer Pettersson skulle ha mördat Palme. En annan sak är att jag inte tror att undre världens hederskodex skulle klara av en belöning på 50 miljoner.
 
jamo; sa:
..mmm det är bekvämt att i efterhand slå fast att Pettersson var skyldig nu när han är död fastän han frikändes i hovrätten.
Vet inte om du såg programmet. Jag tycker inte att de slog fast att han var mördaren. Det började ju med att Christer P kontaktade Mikael och ville offentligt be Lisbet Palme om ursäkt. Dock ville Christer ha betalt för detta, vilket Mikael av princip inte ville ge. Sedan hann Christer P dö innan saken utagerades och programmet handlade sedan om vad Mikael kommit fram till om innehållet i den ursäkt som Christer P ville ge.