Censur?

Jag fick en tråd (Dagens suggestion) bortplockad från "Fritt Forum" med motiveringen att den var märklig,är 'märkliga' inlägg i strid med forumreglerna?

peter

Läste din tråd

och fann den lite obehaglig då jag inte kunde förstå syftet med att skriva om djur som behandlas illa och inbrott.

Kanske är det någon som anmält tråden???

Möjligen kan man tolka det skrivna som på gränsen till att uppmana till brott???

Thure

Re: Läste din tråd

thureb; sa:
och fann den lite obehaglig då jag inte kunde förstå syftet med att skriva om djur som behandlas illa och inbrott.

Kanske är det någon som anmält tråden???

Möjligen kan man tolka det skrivna som på gränsen till att uppmana till brott???

Thure

Nej,det vore nog en övertolkning på gränsen till absurdum.

Du som läkare borde ha stött på ämnet suggestion någongång,och förstå vilket kraftfullt vapen det kan vara i händerna på fel personer (avskum),som är villiga att använda det för sin egen vinnings skull.

peter
Edit:Att Uppmana till brott vore t.ex att säga att dessa personer borde ha ett skott i pannan.
[Ändrat av ping 2006-07-31 kl 16:08]

clindh

Forumvärd
Vi fick ett antal anmälningar om den, där man upprördes av innehållet och oroade sig för din mentala hälsa. Jag förstod inte heller vad det hela handlade om - hade den inletts med någon slags introduktion eller förklaring kanske den fått vara kvar, men som den såg ut bedömde jag den som alltför bisarr och upprörande för andra tom för "Fritt forum".

Censur är beteckningen på ett förfarande där staten (eller annan myndighet/organisation) förhandsgranskar material som ska ges ut, exempelvis i tidningar eller andra medier. Ett förfarande där man i efterhand får stå till svars för innehållet utgör inte censur.
- susning.nu

Pingen nu e de så att det finns ingen jävla humor på utsidan. Sedan sitter det en massa förståsigpåare som vet allt. Nu är de inte bara upplysta i sin visshet om vilket kök, tält, känga, med eller utan texmex kläder, vad man skall äta på vandring eller kolla att man skriver korrekt svenska i sina inlägg. Nu kan de tydligen även bedömma den menatla status som inläggsskrivare har. Allt som faller utanför den etablerade, oskrivna och oformulerbara normen betraktas som en galnings verk.

Blev din mentala hälsa bättre för att inlägget raderades? Förresten så skiter jag i den, har nog problem med min egen ;-)

Det viktig är att detta är ju inte vekligt. Jag kan påstå att jag är vem som helst och kan vad som helst och skriv vad jag vill. Jag är egentligen bara ett IP nummer och anväder jag flera datorer med oplika IP nummer så kan jag klona mig själv.

clindh; sa:
Vi fick ett antal anmälningar om den, där man upprördes av innehållet och oroade sig för din mentala hälsa. Jag förstod inte heller vad det hela handlade om - hade den inletts med någon slags introduktion eller förklaring kanske den fått vara kvar, men som den såg ut bedömde jag den som alltför bisarr och upprörande för andra tom för "Fritt forum".

Censur är beteckningen på ett förfarande där staten (eller annan myndighet/organisation) förhandsgranskar material som ska ges ut, exempelvis i tidningar eller andra medier. Ett förfarande där man i efterhand får stå till svars för innehållet utgör inte censur.
- susning.nu

Men Hallåååå.

Jag hänvisade ju till en annan tråd (Jag och min kajak),där det förklaras vad det hela handlar om.
Eftersom samma mönster upprepas hela tiden,allt som det behövs resurser till tillskrivs som en 'egenskap' hos mig,t.ex Jag kan inte,vet inte,vågar inte,vill inte.Och det funkar,för jag har inga pengar,alla möjligheter att få tag i pengar har fråntagits mig,först A-kassa,sen Alfa-kassa,soc och arbete.
"jag har det ju så bra",på grund av dessa lögner har hela min framtid raserats.Och det fortsätter....

"Den som inte har nåt att se fram mot har heller inget att dö ifrån" sa nån,eller kanske ta ett längre fängelsestraff.

peter
PS.Oroa dig inte för min mentala hälsa,den är alltjämt intakt.DS.
[Ändrat av ping 2006-08-01 kl 12:49]

Hjälp dem att tolka rätt, då.

ping; sa:
Jag hänvisade ju till en annan tråd (Jag och min kajak),där det förklaras vad det hela handlar om.

Möjligen ligger en del av problemet i att du och Utsidans redaktion har helt olika definitioner av ordet "förklara".

Dina texter är ibland ett par båtlängder över gränsen mot "väldigt kreativa", vilket ger oss läsare tolkningsmöjligheter lika fria som dasspapper på Storsylen.

Eftersom du ger oss den friheten kan du heller inte bli sur om någon tolkar dina texter som stötande.
Enkel matte.

:)

Re: Hjälp dem att tolka rätt, då.

Nordesjö; sa:
ping; sa:

Möjligen ligger en del av problemet i att du och Utsidans redaktion har helt olika definitioner av ordet "förklara".

Dina texter är ibland ett par båtlängder över gränsen mot "väldigt kreativa", vilket ger oss läsare tolkningsmöjligheter lika fria som dasspapper på Storsylen.

Eftersom du ger oss den friheten kan du heller inte bli sur om någon tolkar dina texter som stötande.
Enkel matte.

:)

Hörru du,jämför inte mina alster med dasspapper,för då blir jag riktigt putt :).

Visst,i de inlägg där det finns nåt att tolka,tolka på,men anser man att det finns tolkningsutrymme kan ingen heller döma.Då faller det ju....Enkel matte.

peter

felaktiga klyschor...

Jag har inte läst det denna tråd från början handlade om, men jag tycker det finns en del konstiga saker som står i den här tråden.

T.ex. clindh's länk från susning.nu. Det är nog bland det dummaste jag har hört. Skulle det INTE vara censur att ta bort saker som redan publicerats? Vad är det då? Om staten tar bort något från det allmänna forumet för att det är farligt/obekvämt/"fel" då ÄR det censur för det har nästan exakt samma resultat. susning suger, skaffa fram en ny definition.

Sen det ping avslutade med i inlägget ovan, att om det finns utrymme till tolkning, finns det inte utrymme till att döma. Det anser jag också vara åt fanders. Ska man dra det stort-stort kan man säga att vi tolkar ALLT (och då menar jag ALLT!) utifrån våra tidigare erfarenheter i livet. Inom litteratur och vetenskap kallas detta ibland för hermeneutik. Det bygger i princip på att all text kan tolkas, men inte katten släpper universiteten iväg doktorsavhandlingar på daddaspråk för det. Varför inte? Sunt förnuft. typ. För man måste samtidigt inse att det kanske finns saker i världen som är "sunda". Och även i gränspuckar, som den tråd som denna tråd byggde på, så kan man inte säga som ping "nyss" gjorde, eftersom alla har rätt till sin tolkning. Alla i hela världen har rätt att hata det du skriver, och de får således också döma, eftersom de också har rätten att uttrycka sig. Och du har rätt att skriva. Men! Det här är ett forum där kanske inte allt passar, och där de som sköter om sajten är måna om att ha en någotsånär seriös framtoning. Nu tror visserligen jag att det sköter sig själv för det mesta, men hur kul vore det egentligen att hänga här om varannat inlägg vore typ dadda-hink-och-spade? Inte.

Jag är FÖR en sund kontroll på givna forum. Har man något man vill säga så finns det forum för det på andra ställlen, varför inte bara ställa sig och skrika lite om man är trött på allt, eller häng på t.ex. poeter.se om man tycker om att skriva av sig? Eller insändare i DN, eller skriva en bok? (med "forum" menar jag alltså inte här på utsidan, utan i den "större" betydelsen). Jag är inte FÖR för att jag tycker att vissa saker inte alls ska få tas upp, tvärtom är jag helt liberal, men allt har sin plats. Och allt har inte sin plats överallt.

Hoppas jag gjorde mig förstådd. Ni som har somnat kan vakna nu. Tack.
/Mac

clindh; sa:

- susning.nu

Ni FÖRSTOD INTE VDA DET HANDLADE OM!!!

Nu har jag inte läst detta men i mina öron så låter det inte som om man då kan avgöra att innehållet är dåligt, man bara förutsätter det för att man inte kan avgöra att det är bra. Att sky det som man inte förstår eller känner tll finns det ord för och det befinner sig inte innom ramen för den sk. "normala hälsan".

Som det ser ut nu tyxker jag att inlägget borde publicras igen för nu finns det, oavsett innehåll, en anledning att läsa det nogrant och kollapå vad som kan ha upprört (specielt för utsidan)!

Det jag medger att det finns många galna trådar på utsidan men inte som hittils fallit på min blick behandlar någonting som inte kan ta plats utomhus på det ena eller andra sättet, och ärligt talat, har killen smak för det lite mer absurda men fortfarande vill vara utomhus så släpp fångarna loss för nu är det snart höst!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg