Cellplast/uppblåsbart? Vikt viktigast

Hejsan!
Har sökt runt en del och stört mig på huvudsakligen en grej, och det är svårigheten att hitta R-värde för cellplastliggunderlag och liknande.
Jag behöver ett som klarar snökyla, och antar att jag kan använda ett sådant även på sommaren.
Just nu dras jag med ett gammalt therm-a-rest på 1,7 kilo...
Jag är för tillfället ganska så inställd på att köpa en DownMat UL 7 Medium eller Large då det enligt mig verkar bli hyfsat lätt att bära på och bör klara mycket kyla. Det enda som gör att jag inte bestämt mig för medium eller large är att large är bredare. Äger just nu ett Zephyros 2 vilket enligt specifikation är 97 på de lite smalare ställena så två normalbreda liggunderlag får plats men inte ett extra brett och ett normalt. Det däremot är ett annat problem.

Förutom DownMat UL 7, har ni några tips på ej uppblåsbara liggunderlag? Kravet är att det ska kunna fundera om jag så sover på snö i t.ex. snöbivack och det ska absolut inte väga mer än DownMat. Jag har absolut inget emot cellplast eller om de nu heter något annat, det vore nästan ett plus då man slipper blåsa upp och lättare kan ha flera bredvid och överlappande då de inte är lika tjocka. Att de blir skrymmande ihoppackade gör inget då jag kan ha de utanpå packningen.

MvH,
Jack

FM har två som kan ge lite upplysning, dels finns ett bårunderlag ca 6 mm tjockt dels finns liggunderlaget styvt 20 mm tjockt. FR har gjort ett mellanting med t 14. FMs tjocka räcker inne i snöka men i oeldat tält vill jag ha mer under mig, dina preferenser är kanske annorlunda, flera av min kollegor klarade av att sova på ett bårmatteunderlag ovanpå någon form att tunnare luftmadrass.
Bubbelplast är ett annat sätt att få luft under sovsäcken, Frågan är alltid vad räcker och med vad får jag bra sömn. Bara den frågan kan du besvara. Provtältning hemom rekommenderas starkt. YMMV

Iggle: Jag har kollat in de från Therm-a-rest men de verkar relativt kalla för den vikten enligt spec på hemsidan.

seobserver: Senast jag sov i en snöka var det två, om jag inte minns fel, noname-liggunderlag jag lånat av en vän. Håller på att ta reda på var han köpt dem och vad de väger men detta fungerade utan problem. Jag kan tyvärr inte hitta försvarets liggunderlag.
Har Du kanske testat något som säljs som Du kan tala gott om?

Och det kanske finns andra som faktiskt testat Therm-a-rest och upptäckt att de räcker gott och väl att sova direkt på snön med?

Thermarest har ett nytt uppblåsbart som heter Neoair XTherm som har ett ganska högt R-värde. Jag har inte testa detta själv så jag kan inte rekommendera dig. Däremot bör du se till att underlaget är tillräckligt stort för dig så du slipper ligga med kroppsdelar utanför mot markkylan. Själv vill jag ha de bredare liggunderlagen som är ca 63 cm i bredd (och långt då jag är 193cm), 50cm bredd är väldigt smalt!

En annan bra och flexibel lösning är att kombinera ett bra cellplastunderlag med ett vanligt uppblåsbart ex Thermarest ProLite Plus. Ger ett brett användningsområde.

Hur blir det med uppblåsbara likt thermarest på vintern, finns det ingen risk att de fryser igen av all fukt man andas in i dem?

Hur blir det med uppblåsbara likt thermarest på vintern, finns det ingen risk att de fryser igen av all fukt man andas in i dem?

Mitt uppblåsbara är lite lätt genomskinligt och det syns tydligt att det bildas fuktdroppar inuti det, har aldrig använt det på vintern så mina erfarenheter begränsar sig till att jag har sett fukt. Dock blir det så pass mycket att jag definitivt kan tänka mig att det är en risk vid minusgrader.

Mitt uppblåsbara är lite lätt genomskinligt och det syns tydligt att det bildas fuktdroppar inuti det, har aldrig använt det på vintern så mina erfarenheter begränsar sig till att jag har sett fukt. Dock blir det så pass mycket att jag definitivt kan tänka mig att det är en risk vid minusgrader.

Detta problem antar jag att man eliminerar med hjälp av Exped DownMat 7 då man blåser upp den med hjälp av en "säck" istället för ens egna fuktiga luft, men detta gör även att cellplast-liggunderlagen får en fördel. Tack för input. :)

Detta problem antar jag att man eliminerar med hjälp av Exped DownMat 7 då man blåser upp den med hjälp av en "säck" istället för ens egna fuktiga luft, men detta gör även att cellplast-liggunderlagen får en fördel. Tack för input. :)

Även Thermarest NeoAir Xtherm skall kunna blåsas upp mha packpåsen enligt info om man vill slippa fuktig utandningsluft vintertid. Både Exped SynMat 7 och DownMat 7 kan fås med pump. Dessa tre har ungefär samma R-värde strax under 6, DownMat 9 har R-värde på 8. Tänk dock på vilken takhöjd du har på tältet, då kombinationen att vara långväxt i kombination med tjockt liggunderlag och 90-100cm takhöjd kan bli lite "jobbigt";)

Även Thermarest NeoAir Xtherm skall kunna blåsas upp mha packpåsen enligt info om man vill slippa fuktig utandningsluft vintertid. Både Exped SynMat 7 och DownMat 7 kan fås med pump. Dessa tre har ungefär samma R-värde strax under 6, DownMat 9 har R-värde på 8. Tänk dock på vilken takhöjd du har på tältet, då kombinationen att vara långväxt i kombination med tjockt liggunderlag och 90-100cm takhöjd kan bli lite "jobbigt";)

Jo, det är värt att tänka på. Det är ganska trångt i tältet (Terra Novas Zephyros 2) som det är och ajg har testat sova med ett Exped 7 cm. Det blev trångt, men det förväntade jag mig lite av tältet också.

Anledningen till att jag kollar på just DownMat 7 UL är vikten, också, vilket verkar vara relativt oöverträffat vad gäller vikt/r-värde hittills.

FMs tjocka väger ca 880 g var.
Mitt lättaste varma är ett gammalt engelskt på t 10, omöjligt att sova på men phenomenala 240 g.
Har tyvärr ingen vikt på FMs bårunderlag.
Dubbla FR vet jag flera som vintercampat på. Om deras sömnkvalitet vet jag däremot mindre. YMMV

FMs tjocka väger ca 880 g var.
Mitt lättaste varma är ett gammalt engelskt på t 10, omöjligt att sova på men phenomenala 240 g.
Har tyvärr ingen vikt på FMs bårunderlag.

Tjocklek tio antar jag att du menar, är det så gammalt att det inte säljs längre? Något sådant låter annars fenomenalt att t.ex. köpa två av med en totalvikt på under 500 gram.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Moga Supertunn cellplast plus tjockare liggunderlag? Bo och sova 1
statemachine extra bred cellplast liggunderlag Bo och sova 15
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
Masten Öka R-värde uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 16
Flahultarn Uppblåsbart liggunderlag som är TYST Bo och sova 9
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
Tord Hoppe Erfarenhet av uppblåsbart tält? Bo och sova 0
Still Alive Uppblåsbart liggunderlag i kyla Bo och sova 9
Trialsin Uppblåsbart underlägg tappar luft Bo och sova 10
Vandrare Uppblåsbart liggunderlag som tål att förvaras hoprullat? Bo och sova 8
statemachine Bra (uppblåsbart) liggunderlag för tunn plånbok Bo och sova 13
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
MonicaKa "Uppblåsbart" tält, ny typ? Bo och sova 10
graesen laga uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
j_felix Tält med uppblåsbart golv Bo och sova 11
Åhlen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 4
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - vilken ät tjockast Bo och sova 1
flindra Uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 49
avslutat080903 Uppblåsbart liggunderlag - tjockast ? Bo och sova 6
KillerKaninen Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 28
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
dahlgren Uppblåsbart liggunderlag Bo och sova 3
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
greenfish sovsäck vandring aug, vikt <500g Bo och sova 14
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
Caminista Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck? Bo och sova 2
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
avslutat medlemskap 131216 Vikt tältstänger Staika? Bo och sova 3
Tordnado Varmast liggunderlag per vikt Bo och sova 5
nordängen HB Kaitum 2GT - vikt Bo och sova 8
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
luffsarbjörn Vikt Fjellheimen X-Trem 2 Camp? Bo och sova 3
forslund Vikt på ett 3 pers tält? Bo och sova 10
CyberJunkie Tältval: Komfort kontra Vikt Bo och sova 7
Elessario liggunderlag tjocklek/vikt erfarenhet? Bo och sova 18
tbergman Vikt stänger och duk - Keron 4GT Bo och sova 1
annneli Vikt på Marmots sovsäckar Bo och sova 16
Cremytos Vikt på Biltema Kevon? Bo och sova 2
bensson Vikt eller svängrum? Bo och sova 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg