Casström SKF No:10 nya modellen

1. Jag valde Böhler K720, jag tror inte den nya finns i något annat stål?

2. Hur som hade jag ändå valt det framför Sandvik 12c27 som den gamla modellen fanns i.

3. Slidan jag fick hade lite tveksam passform i mitt tycke, så jag blötte upp den och formade om den, så nu passar den perfekt.
1. Ah, OK. Orkade inte kolla om det finns olika ståltyper eller ej. Det är hur som helst ett fint stål!

2. Förstår. Personligen hade jag gjort tvärtom :). Det vill säga - till en kniv med flatslipat blad hade jag valt rostfritt och till en kniv med skandinavisk slipning hade jag valt kolstål. Eftersom det till din modell inte finns ett rostfritt blad så hade jag förmodligen valt en annan modell helt och hållet.

3. Hm, så kniven satt inte speciellt väl från början?

~Paul~

Cannonball

Gäst
1. Ah, OK. Orkade inte kolla om det finns olika ståltyper eller ej. Det är hur som helst ett fint stål!

2. Förstår. Personligen hade jag gjort tvärtom :). Det vill säga - till en kniv med flatslipat blad hade jag valt rostfritt och till en kniv med skandinavisk slipning hade jag valt kolstål. Eftersom det till din modell inte finns ett rostfritt blad så hade jag förmodligen valt en annan modell helt och hållet.

3. Hm, så kniven satt inte speciellt väl från början?

~Paul~

2.Jo, man får ju göra som man vill! ;) Personligen väljer jag kolstål framför rostfritt i 9 fall av 10.

3. Den var väl ok, men kan man så ska man. Nu sitter den som en smäck, det nästan klickar när man för i kniven.
Jag har även hårdvaxat några slidor, då blir de dessutom helt okänsliga för vatten och håller formen helt perfekt.

1. Personligen väljer jag kolstål framför rostfritt i 9 fall av 10.

2. Jag har även hårdvaxat några slidor, då blir de dessutom helt okänsliga för vatten och håller formen helt perfekt.
1. Så du väljer inte ståltypen med hänsyn till användningsområdet? Skulle du t ex välja en jaktkniv i kolstål? Eller en fiskfilékniv?

2. Det låter utmärkt! Vad för vax använder du?

~Paul~

Cannonball

Gäst
1. Så du väljer inte ståltypen med hänsyn till användningsområdet? Skulle du t ex välja en jaktkniv i kolstål? Eller en fiskfilékniv?

2. Det låter utmärkt! Vad för vax använder du?

~Paul~

Min filékniv är en mora i rostfritt, till jakt ser jag inte att det skulle vara något fel med kolstål.
Jag har både och.
Med ditt resonemang borde Casström ta bort denna värdelösa kniven med full flat och kolstål ur sitt sortiment.
Hade jag behövt en dykarkniv så hade jag köpt en i rostfritt direkt...

Min filékniv är en mora i rostfritt, till jakt ser jag inte att det skulle vara något fel med kolstål.
Jag har både och.
Med ditt resonemang borde Casström ta bort denna värdelösa kniven med full flat och kolstål ur sitt sortiment.
Hade jag behövt en dykarkniv så hade jag köpt en i rostfritt direkt...
Alltså, det var ingen kritik från min sida, utan en stilla undran.

Blod innehåller en del ämnen som är rätt aggressiva mot kolstål. Dessutom utsätts bladet/kniven för en del vätskor, andra än blod och dessutom slem och smuts. En rostfri klinga med en högre grad av motstånd mot abrasiv nötning/slitstyrka än kolstål är enligt min mening det självklara valet.

Det är inget fel på Casström-kniven annat än att jag föredragit rostfritt i samband med ett fullt flatslipat blad. Låt mig förklara. Ett flatslipat blad förknippar jag med fiske, jakt och matlagning/matprepp. Ett kolstålsblad med skandinavisk slipfas är däremot överlägsen till träarbete/bushcraft.

Till bushcraft behöver man inte rostfritt. Tvärtom. Man vill ha ett stål som tål en hel del med hänsyn till slagseghet.

Sammanfattningsvis. Visst kan det funka med ett flatslipat blad i kolstål till en bushie men det är inte optimalt. Vi kan också vända på det hela: Visst kan det funka med ett skandinaviskt slipat blad till en fiskekniv/jaktkniv/campingkniv för matprepp men det är heller inte optimalt ;).

~Paul~

2.Jo, man får ju göra som man vill! ;) Personligen väljer jag kolstål framför rostfritt i 9 fall av 10.

3. Den var väl ok, men kan man så ska man. Nu sitter den som en smäck, det nästan klickar när man för i kniven.
Jag har även hårdvaxat några slidor, då blir de dessutom helt okänsliga för vatten och håller formen helt perfekt.

Jag undrar precis som Paul vilket vax du använt och hur man gör? Doppar man hela konkarongen i smält vax eller hur går det till?

Cannonball

Gäst
http://youtu.be/Y7LUoxEu4Hk
Kolla denna, det finns nog fler om man söker på "hot waxing leather sheath".

Jag brukar värma lädret i ugnen på ca 70-80 grader för att öppna porerna i det och smälta vaxet på samma temperatur, sedan häller jag läderslidan full och tömmer ut det igen efter någon sekund (häll ut det på alufolie, så är det bara att vika loss när det stelnat och använda till nästa.
Stoppa sedan i kniven och arbeta lädret till önskad form, låt svalna, och polera sen bort överflödigt vax med en trasa. Klart!

Ett tips är att inte vaxa öglan till bältet, då blir den lite jobbig att använda.

Lycka till!

Jag undrar precis som Paul vilket vax du använt och hur man gör? Doppar man hela konkarongen i smält vax eller hur går det till?

Jag brukar värma lädret i ugnen på ca 70-80 grader för att öppna porerna i det och smälta vaxet på samma temperatur, sedan häller jag läderslidan full och tömmer ut det igen efter någon sekund (häll ut det på alufolie, så är det bara att vika loss när det stelnat och använda till nästa.
Stoppa sedan i kniven och arbeta lädret till önskad form, låt svalna, och polera sen bort överflödigt vax med en trasa. Klart!

Ett tips är att inte vaxa öglan till bältet, då blir den lite jobbig att använda.

Lycka till!
Tackar!! Intressant.

~Paul~

Lycka till!

Åhå, tackar! Det är alltså insidan som behandlas? Jag skall kolla din länk och söka lite mer imorgon, nu måste jag nicka kudden. Natti!

Tänkte göra lite finlir och snida ihop bestick med kniven för att se hur smidig den är. Det gick fort att lite grovt karva ut en kniv iallafall. Får se om jag kommer ut till skogs nästa helg så ger jag mig på gaffeln.

Bilagor

• IMG-20140309-WA0000.jpg
    IMG-20140309-WA0000.jpg
    26.5 KB · Visningar: 1,349

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg