Case: Kläder med låg IR-emissivitet

Hej,

Vi är några studenter på Linköpings Universitet som håller på och jobbar med ett case i en kurs i Entreprenörskap. Här är en kortfattad beskrivning:

Forskare på FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) forskade under 90-talet på lågemissiv ytbehandling för militärt bruk. Detta var tänkt att främst användas för att minska soldaters och fordons infraröda signaturer i värmekameror och nattkikare. Forskning ledde dock aldrig till någon tillämpning och teknologin lades på hyllan.

Vi har nu fått i uppgift att hitta ett civilt användningsområde för denna teknologi och undersöka dess affärspotential.

Teknologin i fråga är alltså en ytbeläggning som kan skräddarsys för att ge ett föremål önskade termiska egenskaper. Detta sker genom att reflektera eller absorbera mycket av den infallande värmestrålningen. Vår tanke är att använda denna egenskap i tekniska friluftskläder för att minska värmstrålningen från kroppen och på så sätt bättre bibehålla kroppsvärmen vid låga temperaturer.

Enligt beskrivningen så skulle teknologin kunna minska energiåtgången vid uppvärmning med upp till 30%. Vi vet dock inte hur detta översätts till direkt upplevd värme.

Låt oss anta att IR relfektansen går att applicera på (eller kombinera med) alla andra material och teknologier på marknaden (ull, fleece, vinds-stopper, Gore-tex mm.), tror ni att det skulle finnas en marknad för produkter med denna funktionalitet?
Vad talar för att applicera teknologin på friluftskläder och vad talar emot?

Alla tankar och synpunkter kring denna idé är välkommna!

Tält

Mitt första tält var ett Fjällräven Original Alu II, som på yttertältet hade en beläggning av aluminium. Enligt reklamen skulle det bli mindre varmt i tältet sommartid om man vände yttertältet med aluminiumsidan utåt. Och vintertid skulle man få en högre temperatur inne i tältet med aluminiumsidan inåt.

Om det funkade i praktiken vet i sjutton.

Så min första tanke när jag läste frågeställningen var ”vintertält”. Jag har aldrig tältat på vintern, för jag tycker det verkar vara obekvämt och kallt.

Per Brune

Tveksamt

om detta verkligen har någon betydelse i praktiken för klädernas värmeisolerande effekt. Varifrån kommer siffran 30%?

För att det skall ske några nettoförluster via strålning från en person på vintern så krävs en temperaturskillnad mellan olika ytor. Normalt så har utsidan på vinterkläderna en temperatur som är nära omgivningens temperatur och då strålar lika mycket värme i vardera riktningen.

I vissa situationer kan det vara annorlunda. T ex om man sitter ute under himlen en mörk och klar natt då utstrålningen är stor.

Tält, båtar och liknande skulle kanske kunna vinna på ett sådant här system både kalla och klara nätter men kanske framför allt när solen ligger på och man vill fortsatta att sova gott på morgonsidan och inte haft möjlighet att placera tältet i morgonskugga.

Thure

Precis som nanovaxning kan förändra ett materials absortionsegenskaper borde ju ett rejält väremereflekterande mrtl kunna innebära att ett isolationslager fick bättre effekt med rätt beläggning.
Kan man genomföra detta i samtliga lager borde även luftningen kunna bli bättre utan värmeförlust. Al lamineringen på 60 och 70-talen var ett försök, men avseende civila friluftskläder är ju en IR-reflektion att föredra vid ev sök. Medan en Militär tillämpning kräver det motsatta.
Att på fibernivå öka återstrålningen vore en väg att gå.
Har ni talat med Lennart Wallin på ridsportförbundet?

Go tur

Jag kan oxå tänka mig att det lämpligaste användingsområdet är i kombination med olika isolerande material.

Reflektorer används redan i fodret i handskar, innerskor... Fjälrävens Expedition dunjacka hade det förr vill jag minnas.

Sovsäckar vore inte helt omöjligt.

Det är nog mest en fråga om viktökning och hur behandlingen påverkar materialets befintliga egenskaper, andning, mjukhet osv...

andra områden

Jag tänker mig kanske andra användings områden då man vill bibehålla eller utestänga värme/ kyla. exempel är vattenflaskor för sommar/vinter tid. på vintern vill inte att vattnet ska frysa. på sommaren vill man inte att det ska bli varmt. kanske kan den även läggas på vindskydd till kök, vad vet jag,

Pris är alltid en viktig faktor när man ska introducera nya lösningar på marknaden det finns massor av bra uppfinningar som inte funnit markanden och blivit verkliga pga kostnad kontra efterfrågan.

Mitt förslag är en overall eller annat överdrag. Kanske som den militära tältdelen. Det finns de som skulle kunna döda för sådant när de är på rymmen.

Kan man undanhålla sökande helikoptrars värmekameror från sin värmesignatur och dessutom ha det att slagga under vore det guld värt.

Det kan nog finnas en marknad förutsatt att vaurmärket blir tillräckligt starkt.

Dock finns det kläder som har dämpad IR-signatur. Taiga FJS02 (militär variant av Forest) är ett ställ i Gore-Tex som tillämpar denna teknologi. Efterföljaren, som är under utveckling, ska enligt uppgift vara ännu bättre på att dämpa IR-signaturen. Även vissa andra material har ju dessa egenskaper, exempelvis ITW Nexus spännen i "Ghillitex" (stavning?) ska ha IR-signatursreducerande egenskaper.

Det är ett spännande ämne i alla fall och jag önskar er lycka till.

Zeeke; sa:
Kan man undanhålla sökande helikoptrars värmekameror från sin värmesignatur och dessutom ha det att slagga under vore det guld värt.

Är du på rymmen? Krama träd!
En stor, yvig gran har stark IR-dämpande effekt och funkar ju bra att sova under. Ligg under ligunderlaget för bästa effekt:)

Har ni övertagit ideen från FOI känner ni säkert till SAAB Barracudas produkter redan.
Använde deras camonät i kombination med hilleberg namatj flitigt under förra året och upplevde det varmare i tältet med nätet över. Betydligt varmare faktiskt med det kanske mer berodde på att ventilationen blev kass.

Tror er ytbeläggning går att tillämpa på tält under förutsättning att det inte höjer vikten nämnvärt. Barracudanäten är aptunga att bära.

Vet att det forskas på beläggningar med såna här egenskaper vid Uppsala universitet, tror till och med de startade ett företag för att kommersialisera det rätt nyligen.

Det de gör är att belägga fönsterglas med skikt som antingen blockerar IR och släpper genom UV eller tvärtom. Genom att blockera IR och släppa fram UV får du in energi från solstrålningen, medan svartkroppsstrålningen (IR) blockeras. Därmed får man mindre energiläckage i kalla länder. Genom att göra tvärtom kan man "stänga ute" energin från solstrålningen, men fortfarande släppa ut IR-strålningen och på så vis minska behovet av luftkonditionering i varma länder.

Frågan är hur er beläggning fungerar. Om det är så att den blockerar IR och släpper genom UV kan det ju vara bra till ett tält; på vintern. Sommartid blir det desto sämre, eftersom ett tält som står i solen blir ännu varmare än utan beläggning. Samma sak med kläder känns det som, bra när det är kallt, mindre kul när det är varmt.

Mitt tips blir alltså nåt som bara används när det är kallt. Sovsäckar och dunjackor kan vara en variant, frågan är hur stora strålningsförlusterna är i de fallen, kan vara så att det inte lönar sig, men värt att kolla kanske. Skaljackor är också en möjlighet, men risken är att man tappar lite i mångsidighet om plagget upplevs som en "värmesköld".

Varför säger man förresten "case" i alla akademiska sammanhang (eller är det bara ekonomer?). Är inte det svenska "fall" betydligt mer lättbegripligt?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg