Carving....

Ska åka slalom i alperna i 5 veckor och undrar lite om jag ska uppgradera mina gamla lagg till något bättre.
Jag har nu Head CX sedan några år tillbaka.
Jag vill köra småaggressiv slalom i backen och en del offpist. Vad är hemligheten med carving? Är det materialet, timglasformen, kanterna eller vad?
Är det svårt att lära sig tekniken?
Vilket märke och vilken längd?
Ska jag uppgradera mina gamla pjäxor också kanske?
Jag är 175cm lång och ca: 70kg tung. Åker i regel en vecka per år. Medelgod åkare.
"Bästa svängen - Hökarängen"

Materialet och formen

Hej
det är dels materialet och formen som gör carvingskidan.
Carvingskidor har funnits tidigare i världen men det är inte förrän i våra dagar som materialet klarar att hålla emot och vara tillräckligt vridstyva för att det skall fungera. Ju större skärning på skidan ju viktigare att skidan är vridstyv.
Att lära sig carving är beroende av hur mycket man åkt skidor har man åkt en del så kan en instruktör visa hur man står på skidan och sen är det bara att öva öva öva. Ett tips som kanske låter löjligt är att träna teknink på sk blades, det ser fånigt ut när folk åker på dessa men faktum är att det går mycket bra att träna teknik på dom. Man måste helt enkelt stå rätt på dessa skidor för de fungerar endast när de "går på skär" och det är ju det carving handlar om.
Mitt råd är köp nya lagg, det lönar sig, materialutvecklingen har faktiskt gått framåt de senaste åren. Kör skidor i din kroppslängd eller liet kortare, det beror mycket på om du mest skall vara utanför eller i pisten största delen av tiden. Mycket pist=lite kortare. Var inet rädd för att köpa lite bredare skidor, de fungerar ofta lysande såväl i som utanför pisten. Pjäxor=smaksak, naturligtvis går det framåt även här men att pjäxan verkligen sitter bra på foten anser jag vara det viktigaste.

Ha en trevlig säsong,
/P

Hyra skidor

mandorallen; sa:
Åker i regel en vecka per år. Medelgod åkare.

Du kanske skulle överväga att hyra skidor istället för att köpa om du bara åker en vecka per år. Då kan du alltid köra med nyaste modellerna varje år. Du slipper underhåll och transport och dessutom kan du ju prova olika sorters skidor under din skidvecka. Om du sen fastnar för ett par skidor så brukar man ju få skidhyran till godo vid köp.

/stefan

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sushi_Ankan Carving Skidor allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg