Har båda säckarna som FM använder (vinter&sommar) och har använt i över tio år. De är tåliga säckar men framförallt tunga, tillsammans väger de 2,9kg och tar stor plats!
Jag bävar mig för turer på vintern där jag inte kan ta pulkan med mig, för att få ner båda säckarna i ryggan på 70L så är det inte mycket plats kvar sen..
Såg att någon tidigare skrivit komforttemperatur på -40 med båda säckarna, det är fel! -40 är extremtemperatur och du får vara glad om du överlever natten.
(Tror man räknar ~sex timmar på en normalbyggd man i extremtemp)?
Jag har sovit i -17 i tält utan kamin med dessa säckar och underställ, mössa och strumpor. Sov helt okej, vaknade några gånger.
Det var nog dock gränsen för mig på komforttemperatur, men det är ju individuellt hur mycket man fryser.
Sen är liggunderlag en viktig faktor under vintern.
Nu skiljer sig tropen och defence 4 visserligen mot Försvarets säckar men hållbarheten skulle jag inte oroa mig för. Men tänk på att de är stora!
Använde dessa då jag gjorde lumpen 2000, då var de helt nya.
Sov i -25°C med dessa, i tält, utan kamin. Har glömt ifall jag hade underställ. Inga som helst problem.
Är det fortfarande dessa som försvaret använder?
Går det att få tag på det sovsäcksystem försvaret använder idag, som privatperson?