Senast ändrad:
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Caravan backpacking sport sovsäck, kanske du har mer information om säcken.
- Trådstartare TheGee
- Start datum
Caravan Sport:
Yttertyg: Ljusblå ripstopnylon.
Innertyg: Marinblå polynosic/nylon med bomullskaraktär.
Konstruktion: Ovansida termosydd i dubbla lager/undersida genomsydd.
Stoppning: Ovansida 700 gr Dacron Hollowfiber, undersida 510 gr Dacron Fiberfill.
Lägsta temp: -10 gr.
Introducerades 1978.
Stoppning: Ovansida 700 gr Dacron Hollowfiber, undersida 510 gr Dacron Fiberfill.
Introducerades 1978.
2 kg sommarsäckar hade man i scouterna och det militära. På båda ställena fixade någon annan transportsträckorna. När jag började fjällvandra var det första jag köpte var en lätt och varm, -7, dunsovsäck, den har jag kvar och den värmer än.
Caravan Sport:
Introducerades 1978.
Vad härligt, håller med, vikten springer iväg lite.
Caravan Sport:
Introducerades 1978.
Tack för informationen, super intressant.
Det uppskattas!
Jaha det hade man, förstår.2 kg sommarsäckar hade man i scouterna och det militära. På båda ställena fixade någon annan transportsträckorna. När jag började fjällvandra var det första jag köpte var en lätt och varm, -7, dunsovsäck, den har jag kvar och den värmer än.
Det är härligt hur grejerna kan hålla så många år.
Köpte en dito -80 nå'ngång och använde till vinterturer med pulka att ha den i då. Har den kvar men som ni säger, den väger och ffa tar plats. Fyller ju lätt en ryggsäck alldeles på egen hand. Men -10? Det känns optimistiskt. Hade den i vintras faktiskt på en lo-skådarnatt under bar himmel i Småland. Det var några minus och det var KALLT med den. Så nä, den får anses pensionerad nu...
Köpte en dito -80 nå'ngång och använde till vinterturer med pulka att ha den i då. Har den kvar men som ni säger, den väger och ffa tar plats. Fyller ju lätt en ryggsäck alldeles på egen hand. Men -10? Det känns optimistiskt. Hade den i vintras faktiskt på en lo-skådarnatt under bar himmel i Småland. Det var några minus och det var KALLT med den. Så nä, den får anses pensionerad nu...
Well - det var lite andra standarder för att räkna ut vad "en sovsäck håller för temperatur" på 80-talet än vad det är nu. Lägg därtill en sovsäck som använts under 40 år (eller mer?) och inte alltid förvarats så att materialet i den aldrig komprimerats eller slitits osv...
Det är inte jättekonstigt att den inte håller måttet idag?
Vad man kan säga - rent generellt - är att Caravan verkar ha gjort grejer som håller i evigheter. Här i hemmet finns diverse caravan-säckar inköpta under tiden gumman och jag bägge var scouter - och vi har tonåringar som är scouter idag (och - ibland - använder samma sovsäckar). De syddes verkligen för att hålla.
Å andra sidan - på baksidan av samma mynt: det har hänt en del med utvecklingen av material sedan de här säckarna syddes. På sent 70- och tidigt 80-tal var det helt normalt med en sovsäck av konstfiber att den kunde väga 2 kg eller mer. En dunsäck för vinterbruk kunde lätt överstiga 1,5kg. Idag väger liknande säckar runt ett kilo i dunfallet och mindre än 1,5 i konstfiberfallet.
Jo man har lärt sig att spruta in fler luftkanaler i konstfibern men fortframt långt kvar att komma upp till dunets förmåga att få luften att gå sakta.
Tvätta 40 grader.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Caravan backpacking Anjan sovsäck fråga | Allmänt om friluftsliv | 2 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg