Capella rm

Varför inte...

Capellan är en kajak jag själv gärna paddlar. Har under min pågående utbildning tillgång till flera av P&H:s kajaker, där ligger Capella högt.
Den är lättmanövrerad och rolig att paddla. Kan upplevas instabil men är samtidigt lätt att parera om den kommer i oönskat läge. Är man lång och kraftigt byggd upplevs den som mer instabil och till och med besvärlig då det känns som om den ska slå runt, specielt i hårt väder. Detta eftersom tyngdpunket kommer så högt.

Lastutrymmet är ok. Den saknar den idiotiska "fikaluckan", som JAG tycker är helt onödig, men det är en smaksak.
Packluckorna är stora, detta underlättar väsentligt vid packning. Kräver dock viss omvårdnad för att få helt täta. Tex med siliconspray.
Lastutrummer är dock inte överdrivet stort. Gämfört med tex en Prijon Kodiak, som har stort lastutrumme så är den liten. Det är som att gämföra en lastbil med en personbil...

Vill du ha en smidig och lättmanövrerad kajak är det ett bra val, vill du ha en stor, rymlig och stabil kajak är det ett mindre bra val.

Min flickvän har en Cappela och är mer än nöjd, själv har jag en Kodiak och även jag är nöjd.

//Ola

Vi har ett par capellor (gamla varianten utan dubbelbotten)i kanotklubben. De är som många andra plastkajaker väldans styktåliga men kanske inte så snabba. Det beror väl kanske mer på längen än på materialet. Prijons Kodiak hänger t ex med bra på turerna.
Eftersom det är klubbkajaker och används i kajakskola, i simhallen på vintern osv så är väl inte alla så försiktiga med skeddorna direkt. jag vet att det har varit problemet att få tag i reservdelar via Svima. Svima är väl dessutom inte alltid så kul att ha att göra med...Paddla capellan utan skedda är inte att rekommendera!!!

Annars tycker jag att capellan är ok. Man sitter mycket bra och den är väldans stadig och trygg.

capella

Capella - Stryktålig, stabil, saktfärdig kajak med bra packningsmöjligheter. Detta är dock en nybörjarkajak jag rekommenderar. Har själv använt denna under mitt första år. Titta även på andra kajaker från P&H exempelvis capella eller buccaner.
MVH Magnus

Bra

Vi hyrde ett par capellor i somras och jag var nöjd med min. Tidigare har jag mest provat glasfiberkajaker och trodde att plast-capellan skulle kännas trög, men jag upplevde det inte så. Den var utrustad med både roder och skädda, men jag tyckte att det oftast var smidigast att bara använda skäddan, så rodret var mestadels uppfällt.

Det kändes som packluckorna skulle kunna läcka om man slår runt, men jag provade aldrig. Det är alltså bara en känsla som jag har. Packluckor på andra kajaker har känts mer gedigna.

// Fredrik

Capellans luckor

Norris; sa:
Det kändes som packluckorna skulle kunna läcka om man slår runt, men jag provade aldrig. Det är alltså bara en känsla som jag har. Packluckor på andra kajaker har känts mer gedigna.
// Fredrik

Har haft en Capella i tre säsonger nu. Den har skädda som standard, men jag har lagt till roder. Vi har trixat och lekt ganska mycket i vattnet, gått runt, övat kamraträddning + normal paddling i hård vind med vågor över däcket. Aldrig har det kommit in en droppe vatten! Jag brukar pensla luckans kanter med silikonolja inför varje säsong. Det gör dem också lättare att få på plats.
Jag är en ganska dålig paddlare, så jag vet inte hur snabb eller trög Capellan är i förhållande till andra kajaker.
\C

Lovgirig??

Capellan är inte så dum. Men personligen har jag haft lite problem med lovgirigheten: Små vågor + mycket vind i "fel" riktning = svårt att hålla kursen...
Men för övrigt tycker jag den uppför sig väldigt bra i sjön även när det är lite tuffare väder. Misstänker att det är fler än jag som tycker att det kan vara problem med lovgirigheten - har hört talas om ett par fall där ägarna har monterat roder...

Hej ANDBEN och andra

Vi har använt oss av Capella RM nu i 4 år och kan bara konstatera att de är mycket bra om än något tråkiga för den mer avancerade paddlaren.
Angående lovgirigheten så beror detta dels på att skäddan är snålt tilltagen(detta kan kompenseras något genom att justera om viren samt kapa bort en bit av plasthöljet som viren går genom. Då får man en "djupare" skäddagång men ochså en skädda som är känsligare mot grundstötning=viren "knäcks") dels genom att pyssla om skrovet dvs skära bort alla grader som efterhand uppkommer på en plastkajak. Dessa grader gör att vattnet närmast kajaken blir turbulent och de hydrodynamiska effekterna resulterar i lovgirighet samt tröghet. Jämför med en glasfiberkajak som endast får "innåtrepor" och effekten blir där nästan obefintlig.

Vi har haft 2 omgångar med capellakajaker i ythyrningen och den enda skada som uppkommit på en av dem var när någon skulle hugga ved och hade kajaken som mothåll...
...helt ok om man inte missar vedträt med yxan!

mvh
Johan
Escape Kajakcenter

Idé om förbättring av roder?

ANDBEN; sa:
Capellan är inte så dum. Men personligen har jag haft lite problem med lovgirigheten: Små vågor + mycket vind i "fel" riktning = svårt att hålla kursen...
Men för övrigt tycker jag den uppför sig väldigt bra i sjön även när det är lite tuffare väder. Misstänker att det är fler än jag som tycker att det kan vara problem med lovgirigheten - har hört talas om ett par fall där ägarna har monterat roder...
När min Capella var ny var jag tämligen olycklig med den just för lovgirighetens skull. Vi var flera som provade för att det inte skulle kunna skyllas på min teknik och styrka, men vi hade alla samma erfarenhet. Därefter monterades rodret och det har fungerat bra, även om det inte är världens bästa. Det är monterat i gummisnoddar på dom gamla mothållens plats, vilket gör att man inte har något riktigt bra mothåll, och att det är svårreglerat. Någon som har någon idé om förbättringar?
\C

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg